تازه های سایت

24. اسفند 1399 - 11:03
سوژه های مردمی؛
بعد از تپه خواری و دره خواری نوبت به موردستان خواری رسید/تقاضای رسیدگی از مسولان قضایی در باشت+تصاویر
موردستانهای زیبای شهرستان باشت در حال نابودی توسط فرصت طلبان برای تصاحب چند متر زمین بیشتر هستند.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز: در  استان چهار فصل و زیبای کهگیلویه و بویراحمد و بخشی از استان فارس در منطقه ممسنی مردم با درختچه ای وجود دارد که نام آن  مورد  است و اهالی  با این درختچه خاطرات زیادی دارند و  کمتر کسی است  که از برگ و میوه و ساقه و شاخه آن استفاده‌ای نکرده باشد.

  به موردستانهای اطراف باشت که نگاه می کنیم ،انسان متاثر می شود، از نابودی این درختچه ها توسط بعضی از افراد سودجو به بهانه چند متر زمین که به زمینهای کشاورزی خود اضافه کنند، که این پدیده رو زبه روز دز سطح شهرستان و اطراف شهرستان در حال افزایش است.

 حسینی یکی از شهروندان باشتی گفت:چرا سود جویان پس از کوه‌خواری و دره‌خواری به موردستان‌ خواری روی آورده‌اند و با آتش زدن آن‌ها سعی در تصرف زمین موردستان‌ها دارند به بهای اینکه دیگر در استان ما خبری از مورد و موردستان نباشد.

وی در ادامه افزود: با یک بررسی میدانی در اطراف شهرستان باشت خصوصا اطراف روستای سرآبیز باشت و جاده کمر بندی این شهرستان می توان دید که تخریت این درختچه های زیبا و معطر تا چه اندازه بوده است و امروزه جز چند بوته کوچک در این شهرستان یافت نمی شود که می توان آنها را بوته شماری کرد.

این شهروند باشتی ابراز داشت:این گیاه یک ذخیره ژنتیکی ومفید  است که در مناطق گرمسیری  استان کهگیلویه و بویراحمد  خصوصا شهرستان ما وجود دارد و اگر  این روند ادامه داشته باشد دیگر در  شهرستان چیزی به نام مورد نخواهیم داشت.

وی در پایان گفت: انتظار می رود دستگاههای مربوطه به این قضیه ورود کنند تا این میراث گرانبها بیشتر از این تخریب نگردد.

---

انتهای پیام/

نظرات کاربران