تازه های سایت

24. مرداد 1393 - 20:35

ه نقل از رجانیوز: شاید برای بسیاری از مردم حمایت مدیران فرهنگی دولت از فردی که ضد دفاع‌مقدس تئاتر ساخته، غیرقابل باور باشد. شاید برای عده‌ای هضم این موضوع که یک کارگردان تئاتر علیه حجاب و انقلاب صحبت کند و این روزها همزمان دو تئاتر بر روی صحنه ببرد، سخت باشد. شاید مردم کشور نتوانند بپذیرند که یک کارگردان تئاتر نهایت آرزویش گذاشتن تخت‌خواب در وسط صحنه‌ی اجرا باشد و از اینکه یک زن و مرد را کنار هم روی تخت بخواباند ذوق‌زده شود. اما در کنار همه‌ی این اتفاقات باورناپذیر، سکوت مسئولین وزارت ارشاد و به خصوص شخص آقای «مرادخانی» به عنوان معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بسیار دردناک‌تر و عجیب‌تر و تاسف‌بارتر است.

به گزارش رجانیوز، پس از انتشار مطالبی پیرامون وضعیت این روزهای تئاتر کشور و اجرای دو تئاتر توسط «محمد یعقوبی» (اینجا و اینجا)، افراد مختلفی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. در همین راستا آقایان«نصرالله پژمان‌فر» و «سید علی طاهری» -نمایندگان مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی- طی گفتگویی با رجانیوز، پیرامون این اتفاق موضع‌گیری کردند و نسبت به وضعیت این روزهای وزارت ارشاد به خصوص در حوزه تئاتر هشدار دادند. 
 
«نصرالله پژمان‌فر» پیرامون جایگاه اصلی هنر و تفاوت آن با جایگاه فعلی گفت: «هنر هم می‌تواند ابزاری برای انتقال مفاهیم انسانی و وسیله‌ای برای رشد افراد از لحاظ فکری باشد و هم می‌تواند به عنوان ابزاری برای از بین بردن تفکر درست و عقاید الهی انسان‌ها استفاده شود. انقلاب اسلامی ما حاوی مجموعه تفکرات و ارزش‌هایی است که باعث تحولات عظیمی در سایر کشورها شده است و ما امروز پیام‌های بزرگی داریم که باید از طریق ابزار هنر به دنیا مخابره کنیم. اگر این پیام‌ها به نحو احسن منتقل شود، بسیاری از مشکلات فکری مردم جهان حل خواهد شد. هنر باید در اختیار پیام‌های الهی که از طریق انبیاء به ما منتقل شده، باشد و امروز هم انقلاب اسلامی پرچم‌دار پیام‌های پیامبران است. بسیاری از هنرمندان خودشان را در این مسیر قرار دادند و از رسالت مهمی که بر دوششان قرار دارد، آگاه هستند. اما متاسفانه وضعیت سینما و تئاتر این روزهای ما به گونه‌ی دیگری است و کمتر کسی است که پیام‌های انقلاب را در آثارش نشان دهد.»
 
وی در نقد فضای فعلی حاکم بر هنر کشور ادامه داد: «متاسفانه این روزها شاهد اتفاقاتی هستیم که فضای ناسالم هنر را با شدت بیشتری به سمت شرایط نامطلوب‌تر سوق می‌دهد و هنجارشکنی‌های متعددی در این حوزه اتفاق می‌افتد. متاسفانه شاهدیم افرادی که نگاهی ضد ارزشی و غیر واقعی به فرهنگ دارند، نه تنها از ابزار هنر برای خدمت به مردم استفاده نمی‌کنند، بلکه دائم در حال صدمه زدن به آنان هستند.»
 
 
نماینده‌ی مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی پیرامون اتفاقات تاسف‌آوری که این روزها در تئاتر می‌افتد، اظهار داشت: «متاسفانه عده‌ای در تئاتر دست به هنجارشکنی زده‌اند؛ اما در این بین سکوت مسئولان نسبت به این اتفاقات نگران‌کننده‌تر است. مسئولان بخش مربوط در حقیقت مسئول اجرای خواسته‌های نظام در آن حوزه هستند و باید با قدرت مسائل را رصد و با متخلفان برخورد کنند. آن‌ها همچنین وظیفه دارند از افرادی که در حال خدمت صادقانه به مردم و نظام هستند، نیز تقدیر وحمایت کنند. اما این روزها مسئولان در سینما و تئاتر برعکس عمل می‌کنند و از افرادی که می‌خواهند در حوزه‌ی انقلاب و دفاع‌مقدس و بیداری اسلامی و.. کار تولید کنند حمایتی صورت نمی‌دهند و از آن طرف از افرادی که در حال هنجارشکنی هستند و باورهای مردم و نظام مانند دفاع‌مقدس و حجاب و ... را زیر سوال می‌برند، حداقل با سکوت‌شان حمایت می‌کنند و امروز افرادی که روزی با قهر کشور را ترک کردند، مورد حمایت مسئولان قرار گرفتند.»
 
«پژمان‌فر» در نقد این رفتار مسئولان هنری دولت توضیح داد: «من به عنوان مسئول کارگروه هنری کمیسیون فرهنگی مجلس احساس خطر می‌کنم. امیدوارم امروز مسئولینی که وظیفه دارند خواسته‌های نظام را تامین کنند، نقش دلالی را برای عناصر فاسد نظام ایفا نکنند و کار را به جایی نرسانند که مجلس برای تامین این خواسته‌ها وارد فاز دیگری بشود. ما امروز نگرانی‌هایی در خصوص فرهنگ داریم و این نگرانی‌ها جدی است و امیدواریم وزیر ارشاد نسبت به تذکرات نمایندگان توجه لازم را داشته باشد و مجلس را بیشتر از این نگران نکند. ما به عنوان نمایندگان مردم نسبت به این اتفاقات اصلا توجیه نیستیم و امیدواریم مسئولان نسبت به این اتفاقات موضع‌گیری و با خاطیان برخورد کند. ما منتظر هستیم که مسئولان ارشاد خودشان برخوردهای لازم را انجام دهند. اما اگر تسامح و تساهل کنند، با دستگاه اجرایی کشور برخورد می‌کنیم و نسبت به وزیر از اختیاراتی که داریم استفاده خواهیم کرد.»
 
 
از سوی دیگر، «سید علی طاهری» –نماینده‌ی مردم گرگان در مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی- پیرامون اتفاقات این روزهای تئاتر عنوان کرد: «متاسفانه در مجموعه‌های دولتی مراقبت‌های لازم انجام نمی‌گیرد و از معاونت هنری وزارت ارشاد توقع داریم که از حضور چنین افرادی که عنادشان با انقلاب و نظام اسلامی آشکار شده جلوگیری کند. ما از معاونت هنری ارشاد می‌خواهیم که به این موضوع فورا رسیدگی کند برای روشنگری اذهان عمومی پاسخ‌های لازم را ارائه دهد. اگر اقدامی از طرف ایشان صورت نگیرد، به عنوان تذکر و یا سوال از وزیر ارشاد پیگیری خواهیم کرد.»

نظرات کاربران