30. آبان 1393 - 5:21
موج سوءاستفاده از فوت مرتضی پاشایی همچنان ادامه دارد!
چند روزی است که از فوت غم‌انگیز خواننده محبوب و جوان کشورمان، زنده‌یاد مرتضی پاشایی می‌گذرد اما همچنان عده‌ای از افراد سودجو دست از سوءاستفاده گری‌های خود برنداشتند...

با گزارش خامی، به نقل از پایگاه خبری تحلیلی کریمه، مرتضی پاشایی پس از یک سال تحمل درد و رنج بیماری سرطان معده در سن 30 سالگی از دنیا رفت؛ خبر فوت این خواننده محبوب به‌سرعت در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد.

از سوی دیگر حضور گسترده‌ی هواداران این هنرمند برای سوگواری غیررسمی در پارک «آب و آتش» تهران سبب شد تا در اطراف این پارک ترافیک سنگینی شکل بگیرد.

علاقه‌مندان به مرتضی پاشایی در خیابان‌های مجاور پارک در خودروهای خود، ترانه‌های این هنرمند را پخش می‌کردند و عده‌ای نیز تصاویر او را بر شیشه‌های ماشین‌شان چسبانده بودند.
همچنین در این تجمع، هواداران مرتضی پاشایی برای این هنرمند بارها فاتحه خواندند و برای خوشنودی روحش صلوات فرستادند.

اما در این میان همان‌گونه که در بسیاری از مسائلی که در کشور اتفاق می‌افتد امکان سوءاستفاده وجود دارد؛ در تجمعاتی که در غم از دست دادن این هنرمند موسیقی پاپ برگزار شد متأسفانه عده‌ای هم به‌منظور سوءاستفاده از این تجمع ورود کردند و سعی در منحرف کردن تجمع از هدف خود را داشتند  که با هوشیاری مردم و به‌ویژه خانواده محترم مرحوم پاشایی این افراد به هدف خود نرسیدند.
گزارش‌ها حاکی از آن است که در برخی از مراسم‌های مشابهی که در چند پارک‌ دیگر تهران و مقابل بیمارستان محل درگذشت مرحوم پاشایی برگزار شده  است، تنش‌هایی ایجاد شده و وجود برخی افراد سودجو در این تجمع‌ها موجب اخذ تصمیم‌های مقطعی مبنی بر متفرق کردن جمعیت گرفته شود.

این تازه اول ماجراست! در اقدامی تأمل‌برانگیز از طرف افراد فرصت‌طلب ، مرتضی پاشایی و فوت او به سوژه اصلی رسانه‌های معاند نظام قرار گرفت و کار تا به‌جایی پیش رفت که حتی واکنش خانواده او را نیز در پی داشت.

پدر پاشایی در مصاحبه‌ای عنوان کرد که فرزندش با نظام نه تنها مشکلی نداشته است بلکه علاقه‌مند به آن نیز بوده است و از این حاشیه‌سازی‌ها به شدت گلایه کرد.

در این میان رسانه‌های وابسته به بیگانه نیز بیکار ننشستند، از رادیو فرانسه تا صدای امریکا و بی بی سی و رادیو فردا همگی سعی کردند تا به اخبار پیرامون فوت مرتضی پاشایی به صرافت و با ذکر جزییات به طور مرتب بپردازند. در این میان بی بی سی فارسی که سیاست‌های روباه پیر بریتانیا را به‌خوبی اجرا می‌کند از همه پرتلاش‌تر بوده است.

پخش یک برنامه 60 دقیقه‌ای با حضور کارشناسان و برخی به‌ظاهر مخاطبان ایرانی این شبکه سوءاستفاده‌چی پیرامون مراسم تشییع و خاک‌سپاری مرتضی پاشایی از جمله اقدامات پیگیرانه بی بی سی بوده است.

شبکه شایعه‌پراکن بی بی سی که پیش از آن حتی مرتضی پاشایی را نمی‌شناخت و به آثارش توجهی نمی‌کرد، زمانی که با مواضع محکم خانواده و پدر و مادر مرتضی پاشایی و ذکر مواضع و افکار روشن این هنرمند  در حمایت از شعائر مذهبی و فرهنگی مواجه شد تنها راهکار برای فریب افکار عمومی را در پررنگ کردن این موضوع دید که حضور طرفداران این هنرمند در مراسم تشییع وی تنها به خاطر اعتراض به وضعیت جامعه و بر اساس کارکرد اطلاع‌رسانی در شبکه‌های اجتماعی غیربومی و محفلی بوده است.

حتی در مراسم تشییع این هنرمند، دیده شد که عده‌ای در کمال ناباوری مجموعه‌ای از آهنگ‌های او را جمع‌آوری کرده و به حاضران در جمع می‌فروختند!

اتفاقاً قیمت این آلبوم‌ها هم از آنچه به طور معمول در سطح شهر فروخته می‌شود بسیار بیشتر بود. در سوی دیگر تعدادی نوجوان در حال فروختن پوسترهایی با عکس‌های مختلف از مرتضی پاشایی بودند.

حال این که پس از مدتی عده‌ای به فکر انتشار کتاب خاطرات مرتضی پاشایی می‌افتند، عده‌ای عکس‌های منتشر نشده او را در اینترنت انتشار می‌دهند و یا برخی از صدای او برای تیزرهای تبلیغاتی و فیلم‌هایشان استفاده می‌کنند تا فروش بیشتری داشته باشند، چندان دور از ذهن نیست.

از سوی دیگر در جریان مراسم تشیع پیکر این خواننده محبوب پاپ که با حضور جمعی از علاقه‌مندان و طرفداران وی و هنرمندان برگزار گردید، ... با ارسال پیامکی در خصوص آهنگ‌های پیشواز با صدای زنده‌یاد "مرتضی پاشایی" به جمع سوءاستفاده کنندگان از غم و اندوه مردم و نام مرتضی پاشایی پیوست!

ارسال چنین پیامکی دقیقاً در روز تشیع پیکر این هنرمند جوان جز سوءاستفاده از احساسات مردم و نام آن مرحوم چه معنایی می‌تواند داشته باشد!

تعداد قابل توجهی از کاربران تلفن همراه نیز تصمیم گرفتند، آهنگ‌های این هنرمند را به عنوان آهنگ پیشواز خود انتخاب کنند.

انتخاب آهنگ‌های مرتضی پاشایی به عنوان آهنگ پیشواز موجب سود بالای یکی از اپراتورهای تلفن همراه شد به طوری که فردی که از مهندسان مخابراتی است، در صفحه اجتماعی خود در این رابطه نوشت: این اپراتور در یک روز حدود 68 میلیون تومان افزایش درآمد بابت آوای انتظار داشته است. این یعنی 226 هزار کاربر در یک روز تصمیم گرفتند آوای انتظارشان را به آهنگ مرتضی پاشایی تغییر دهند!

البته ناگفته نماند که این برای اولین بار نیست که فوت یک چهره محبوب و مردمی تبدیل به سوژه و بهانه‌ای برای عده‌ای می‌شود تا هر آنچه که خود دوست دارند و می‌پسندند را به دیگران نسبت دهند.

پیش از این نیز و با فوت چهره‌هایی مردمی رسانه‌های معاند سعی در سوءاستفاده از این فضا داشتند و تلاش نمودند جریان موردپسند خود را در داخل به راه بیندازند...

انتهای پیام/

نظرات کاربران