تازه های سایت

25. خرداد 1394 - 16:08
آتش بی مسئولیتی بر جان جنگل‌ها/ پیشگیری از آتش سوزی بر عهده کیست؟+تصاویر
طی یک هفته گذشته جنگل های کشور در گیر آتش سوزی های شدید بود که علی رغم وظیفه سازمان محیط زیست، متاسفانه هیچ اقدامی از سوی این سازمان انجام نشد و بی تدبیری در این مورد هنوز ادامه دارد.

به نقل از دانا،  طی دو هفته گذشته آتش سوزی جنگل های کشور به یک اتفاق تکراری تبدیل شده است، اتفاقی که امروز امکان دارد در یک استان و یک جنگل دیگر اتفاق بیافتد. هر چند سازمان محیط زیست بعضا اظهارات رسانه ای مناسبی در این زمینه داشته اما در عمل هیچ کار مثبتی از این ارگان دیده نشده است. جنگل های زاگرس با قدمتی بیش از 5500سال در دو روز اسیر بی تدبیری یک سازمان می شود و در آخر کار وظیفه مهار و پیشگیری را بر گردن یک ارگان دیگر می اندازد.

برای هر مخاطبی جای سوال دارد که وظیفه سازمان محیط زیست در این آتش سوزی ها چیست؟ آیا نباید از چند روز پیش برای این اتفاقات، که شاید همین امروز هم بیافتد راه پیشگیری برگزید؟!

این داستان بازهم ادامه دارد. آتش سوزی های مکرر که بدون هیچ راه پیشگیری از طرف سازمان محیط زیست جلو می رود و مطمنا باز هم شاهد این اتفاقات خواهیم بود.

 

آتش سوزی وسیع جنگل های شَلَم در ایلام

مثلا به دلیل آتش سوزی ارتفاعات کوه شَلَم شهرستان ایلام، آتش سوزی با وسعت فراوانی به جنگل های این منطقه آسیب جدی وارد کرده و به دلیل وزش باد شدید به سرعت پیشرفت زیادی داشت.

جلیل کرمی" رئیس منابع شهرستان ایلام گفته بود: با توجه به وسعت آتش سوزی در کوه شلم و کبیرکوه ،  به مساعدت و حضور مردم شریف شهرستان ایلام و سایر شهرستان ها نیاز مبرم داریم.


وی وسعت آتش سوزی را به دلیل وزش باد شدید بسیار زیاد خوانده بود.

 

ادامه زنجیره‌وار آتش‌سوزی در جنگل‌های کرمانشاه

بخشدار ماهیدشت نیز در گفتگویی بیان کرد: روز گذشته یک آتش‌سوزی رخ داد که اهالی روستای گوهرآباد و سایر روستاهای هم‌جوار در مراحل اولیه با تراکتور، بیل و دیگر ادوات کشاورزی اطراف آتش را شخم زده و با قطع ارتباط آن با جنگل‌های کوهستان مانع از فاجعه‌ای همچون آتش‌سوزی ایلام شدند.

شرفی با بیان اینکه نقش اهالی و خصوصا دهیاران و شوراها در هر یک از این آتش‌سوزی‌ها بسیار حائز اهمیت بود، افزود: دو هفته پیش نیز اهالی روستای چهارزبر با مدیریت پاسگاه انتظامی چهارزبر آتش دامنه‌های لعل‌آباد را کنترل کردند.

این مسئول با اشاره به اینکه حدود 20 درصد از وسعت 900 کیلومتر مربعی ماهیدشت را پوشش جنگلی بلوط تشکیل می‌دهد، گفت: این پوشش به جنگل‌های شمال شهرستان اسلام‌آباد و به نوعی جنگل‌های دالاهو متصل است.

 

 

 

 

 

 

آتش مجددا به جان جنگل های زیارت گرگان افتاد

 در گلستان نیز حدود 5 هکتار از اراضی جنگلی تلنبار گرگان دچار حریق شده و 30 نفر از طبیعت دوستان، نیروهای یگان منابع‌طبیعی و محیط‌زیست هم‌اکنون در حال اطفای آن هستند.

در این منطقه انواع درختچه‌های مرتعی، کنده‌های درخت و شاخ و برگ‌های خشک در حال سوختن است.

جانشین رئیس یگان حفاظت از منابع طبیعی استان گلستان در این رابطه گفت: این آتش سوزی در ارتفاعات 2 هزار و 500 متری شهرستان گرگان در منطقه‌ای به نام تلنبار رخ داده است.

آریان‌فر علت این آتش‌سوزی را که از روز جمعه آغاز شده سهل‌انگاری اعلام کرد و افزود: به احتمال فراوان برخی افرادی که برای کوهنوردی به منطقه آمده بودند، آتش را به صورت کامل خاموش نکردند و شرایط مساعد منطقه از جمله گرمای هوا و خشکی عرصه و وزش بادهای شدید سبب آتش‌سوزی شده است.

 

آتش جنگل حاشیه رود ارس را فرا گرفت

اردبیل هم در هفته گذشته شاهد آتش سوزی بود. بعد از ظهر روز یکشنبه آتش سوزی جنگل در حاشیه رود ارس در حوالی اصلاندوز رخ داد که با حضور به موقع مردم و مسئولین بخشداری از سرایت به دیگر بخش های جنگل پیشگیری شد.

سید عباس مینایی بخشدار اصلاندوز،با بیان اینکه عرصه های طبیعی با حیات بشر در ارتباط است، اظهار کرد: حفظ و حراست از عرصه های طبیعی از مهمترین کارهایی است که باید در راس فعالیت های مسئولان باشد.

 

آتش سوزی ارتفاعات منطقه حفاظت شده قلارنگ در سیروان

رئیس منابع طبیعی سیروان نیز گفت: پیش از ظهر روز دوشنبه یک فقره وقوع آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده قلارنگ در شهرستان سیروان گزارش شد که بلافاصله نیروها و مردم برای مهار آن وارد عمل شدند.

وی اظهار کرد: با تلاش عوامل امدادی، نیروهای منابع طبیعی، محیط زیست، سپاه، بسیج و اقشار مختلف مردم آتش سوزی پس از چند ساعت در این منطقه بطور کامل مهار شده است.

این مسئول بابیان اینکه حضور و تلاش مردم در مهار آتش سوزی با هیچ زبانی قابل وصف نیست، افزود: توپوگرافی خشن منطقه، کوهستانی بودن و سختی مسیر از جمله موانعی بود که مهار آتش را با مشکل مواجه کرده بود ولی این موانع نیز باعث جلوگیری از حضور مردم نشد.

 

آتش‌سوزی بیش از 50 هکتار جنگل بویراحمد

و در پی آتش سوزی دیشب جنگل بویر احمد فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد  تصریح کرد: ساعت 11 سه‌شنبه، 19 خردادماه طی تماس مردمی گزارشی مبنی بر وقوع یک فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع روستای «ره‌ مالی» شهرستان بویراحمد داشتیم که بلافاصله ماموران یگان حفاظت استان و شهرستان به محل اعزام شدند. با توجه به گستردگی آتش از فرمانداری، شهرداری، شوراها، نیروهای انتظامی، سپاه، بسیج و نیروهای مردمی محل درخواست کمک کردیم که با حضور در منطقه طی عملیاتی مشترک نسبت به اطفاء حریق اقدام شد.

وی افزود: در پی این آتش‌سوزی بیش از 50 هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی «ره مالی»، «آب گرمک» و «آب زالو» شهرستان بویراحمد، طعمه حریق شدند.

 

انتهای پیام/پ

نظرات کاربران