تازه های سایت

30. تير 1394 - 11:58
سلام بر تو رمضان المعظم که در هنگام وداع، احساس خستگی نکردی
درود بر تو ای همسایه ای که دل ها بر اثر عبادت و بندگی در آن نرم و فروتن گردید و گناهان بر اثر آمرزش و عفو خدای بزرگ در آن کم شد.

مالك آهنگ در يادداشتي به مناسبت وداع با ماه رمضان 1394 نوشت.اين بار تصميم گرفتم تا از مبارك زماني بنويسم كه با وجود مشقت هاي فراوان اما حلاوت، شيريني و تاثيرات مثبت كثيري را در هر شخص ايجاد مي كند.

 

اين زمان چيزي نيست به جزء ماه مبارك و خوش يمن رمضان.

 

 رمضان در لغت به معنای شدّت حرارت، و حرارت سنگ، بر اثر شدّت حرارت خورشید آمده است. نیز گفته شده است که از «حرّ» گرفته شده که به معنای برگشت از بادیه به شهر می باشد. امّا در اصطلاح، رمضان نام ماه نهم از ماه هاى عربى و ماه روزه اسلامى و ماه نزول قرآن است.

 

 

 اينجانب بنده حقير حمد خداى را  بجاي مي آورم که از جمله آن راه های هدایت، ماه خود و بندگي، ماه رمضان را قرار داد، ماه روزه و نماز، ماه اسلام و قرآن ، ماه طهارت و شفاعت ، ماه آزمایش و تغيير سرنوشت، ماه قیام، ماهى که قرآن را در آن نازل کرد، براى هدایت مردم، ماه طهارت ، ماه تخلق به اخلاق الهی است، و حقیقت و باطن آن عبارت است از رسیدن به لقای خداوند، آزادی از خود؛ آزادی از خود حیوانی، و تولد خود الاهی و مشخص شدن حق از باطل.   

 

سپاسگزاريم كه توانستيم در اين مدت  آمرزيده  وپليدي ها را  از خود دور رانده و پاك گردانيم.

 

 درود بر تو ای همسایه ای که دل ها بر اثر عبادت و بندگی در آن نرم و فروتن گردید و گناهان بر اثر آمرزش و عفو خدای بزرگ در آن کم شد

 

  درود بر تو! چه بسیار گناهان را محو کردی و چه بسیار زشتی ها را پوشاندی.

ماه مباركي كه خداوند به ما توفيق داد تا موجب مغفرت قرار گيريم.

 

 اگر پی آمدهای معنوی رمضان را در غیر این ماه هم حفظ کنیم، گویا ماه پربرکت رمضان پایانی نخواهد داشت.

 

اما وداع با ماه رمضان، هرگز به معنای وداع با ویژگی های ارزشمند این ماه نیست. بنابراین، اگر صفات پسندیده ای چون پهن کردن سفره اطعام، حضور در محافل دینی، قرائت قرآن، شب زنده داری و پرهیز از محرمات را حفظ کنیم، می توانیم همواره و تا رمضان بعد، از پی آمدهای معنوی آن بهره ببریم.

 

سلام بر تو که در هنگام وداع، احساس خستگی نکردی.

 

سلام بر تو! پیش از آنکه بیایی، ما انتظارت را می کشیدیم و اکنون هم که می خواهی بروی، ما را غمگین کرده ای.

 

 سلام بر این مهمان گران قدری که به برکت آن، خداوند بسیاری از بلاها را از ما برداشت و خیلی از برکات را به ما بخشید.

 

 اکنون این ماه بعد از آنکه پایانش فرا رسید، از ما جدا شد و تنهایمان گذاشت و ما این ماه را وداع می کنیم. وداع با این ماه، وداع جانکاه و دشواری است که اهل رمضان را دچار غم و اندوه می کند.

 

  . پس با ماه مبارکی وداع می کنیم که رفتنش برای ما دشوار است و غمگینمان می کند. ماهی که ماه رحمت خداوندی بود و هر لحظه اش، خیری برای ما به ارمغان می آورد، آنچنان از فراق این ماه می ناليم که بارها و بارها بر ماه رمضان درود می فرستيم. السلام علیک!

 

اینجا سلام، به معنای بدرود و به معنای خداحافظی کردن با ماه رمضان عزیز و با این روزها و شب های نورانی ، یعنی ماه رمضان است.  پس عزیزان من! این ذخیره تقوا واخلاص در عملي را که در ماه رمضان به دست آوردیم. باید حفظ کنیم، این محصول بسیار ارزشمندی است.

 

 بار پروردگارا تو خود در کتاب مقدّست فرمودی ماه رمضان که قرآن در آن نازل شده، مایه هدایت و رستگاری مردم و وسیله تشخیص حق از باطل است. اینک ماه رمضان به پایان رسید. پس از تو تقاضا می کنم اگر بر من گناهی باقی مانده که هنوز آن را نیامرزیده ای یا می خواهی به آن گناه عذابم کنی، تا فجر این شب و ساعات آخر اين ماه پربركت فرا نرسیده، گناهانم را بیامرزی و از تقصیرم در گذری، ای مهربان ترینِ مهربانان.

 

پزوردگارا! این رمضان را آخرین روزه ما قرار نده و اگر چنین مقرّر کردی، ما را مورد رحمت خود قرار ده و محروممان مساز . هر کس این را بگوید، به یکی از دو امر نیکو می رسد: آول آنکه طول عمر می یابد و ماه رمضان بعدی را درک می کند، و یا آنکه مورد بخشش و رحمت خدا قرار می گیرد.

در پايان :

بدرود ای بزرگ ترین ماه خداوند و ای عید اولیای خدا.

بدرود ای ماهی که تا تو بودی، امن و سلامت بود .

بدرود ای آنکه نه در مصاحبت تو کراهت بود و نه در معاشرتت ناپسند .

بدرود که سرشار از برکات بر ما درآمدی و ما را از آلودگی های گناه شست وشو دادی .

بدرود که چه بدی ها با آمدنت از ما دور شد و چه خیرات که ما را نصیب آمد .

بدرود تو را و آن شب قدرت را که از هزار ماه بهتر است ..

بدرود تو را و آن فضل و کرم تو را که اینک از آن محروم مانده ایم .

بدرود ای ماه دست یافتن به آرزوها .  

 

انتهاي پيام /

نظرات کاربران