تازه های سایت

31. تير 1394 - 0:45
اوباما:‌دسترسی 24 ساعته به تاسیسات اتمی ایران پیدا کردیم/موضع رئیس جمهور بعدی آمریکا در برابر ایران تقویت شد
باراک اوباما می‌گوید که توافق ایران و 1+5 در وین و به خصوص بند بازگشت فوری تحریم‌ها، موقعیت رئیس‌جمهور آینده ایالات‌متحده را در قبال فرجام پرونده هسته‌ای ایران، تقویت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا یک روز پس از تصویب حاصل دور آخر مذاکرات نمایندگان هسته‌ای ایران و 1+5 در شورای امنیت سازمان ملل، در جمع کهنه‌سربازان آمریکایی از توافق هسته‌ای دفاع کرد.

وی ابتدا به عواقب احتمالی عدم توافق با ایران اشاره کرد و گفت که امروز مأموریت ما در افغانستان تمام شده و «قویاً معتقدام که نباید در جنگ دیگری در خاورمیانه درگیر می‌شدیم.»

اوباما به منافع توافق وین برای آمریکا پرداخت و با تکرار مواضع چند سال اخیر دولت‌اش، گفت که این توافق چهار مسیر منتهی به ساخت بمب را بر روی ایران بست.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت:‌ «با این توافق، فرصت حل مسالمت‌آمیز این چالش (هسته‌ای) فراهم شد و و بدون آن، خطر یک درگیری دیگر در پیش‌رو بود.»

اوباما افزود: «با این توافق، دسترسی بی‌سابقه ای به تأسیسات اتمی ایران پیدا کردیم و نظارت 24 ساعته در هفت روز هفته برای ما میسر شد.»

رئیس‌ دولت آمریکا گفت:‌ «حتی پس از این توافق هم، آمریکا اختلافات عمیقی با ایران خواهد داشت.»

اوباما پس از بررسی منافع و عواقب توافق، به جزئیات فنی آن هم پرداخت و گفت که «این توافق، تحریم‌های اعمال شده از سوی ایالت متحده به خاطر حمایت تهران از تروریسم را برطرف نمی کند.» اوباما همچنین از مقامات ایران خواست که آمریکایی‌های زندانی در ایران را، هرچه سریع‌تر آزاد کند.

وی با نام بردن از این 4 آمریکایی و ناعادلانه توصیف کردن بازداشت آنها گفت:‌«جیسون رضائیان روزنامه‌نگار باید آزاد شود؛ سعید عابدینی کشیش باید آزاد شود؛ امیرحکمتی، گروهبان سابق تفنگداران نیروی دریایی هم باید آزاد شود. ایران ملزم است که به یافتن رابرت لوینسون هم کمک کند

روی صحبت اوباما در انتها، با مخالفان آمریکایی توافق بود؛ اوباما به بند «بازگشت فوری تحریم‌ها» اشاره کرد و گفت که با بهره‌گیری از این بند، موضع رئیس‌جمهور بعدی ایالات‌متحده در برابر ایرانیان، از امروز قوی‌تر خواهد بود.

 

منبع: فارس

انتهای پیام/

نظرات کاربران