تازه های سایت

5. مرداد 1394 - 13:24
استاندار پیشین کهگیلویه و بویراحمد:
ورود دلارهای بلوکه شده و آزادی مبادله نباید زمینه وابستگی ما را فراهم کند
استاندار پیشین کهگیلویه و بویراحمد گفت: ورود دلارهای بلوکه شده و آزادی مبادله نباید زمینه وابستگی ما را فراهم کند.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، حسین صابری در گفتگو با خبرنگار “دانشجو آزاد” در خصوص مذاکرات نفس گیر و خسته کننده هسته ای گفت: کشتی جنجالی تحریم‌ها در دریای مواج مذاکرات بالأخره به ساحل رسید و ضرورت دارد که بدون حاشیه از آرامش ایجاد شده همراه با درایت و هوشیاری حداکثر استفاده را به‌ عمل آورد.

 

استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: این مذاکرات که از سال ۸۱ آغاز شد بود ودر تیر‌ماه سال ۹۴ به جمع‌بندی رسید، یعنی یک دوره زمانی ۱۲ ساله بسیار طولانی، نفس‌گیر و خسته‌کننده بود.

 

مذاکرات هسته ای جنگ بر سر اصول و ارزش ها و یک تقابل جدی اعتقادی بود

وی در رابطه با دلایل طولانی شدن مذاکرات عنوان کرد: چند علت برای طولانی شدن دوره مذاکرات می‌توان برشمرد، مذاکرات جنگ بین حق و باطل به معنای واقعی بود، جنگ بر سر اصول و ارزش‌ها، یک تقابل جدی اعتقادی بود و حوادث و رویدادهایی که در این دوران در دنیا و منطقه به وقوع پیوست کینه استکبار را مضاعف کرد.

 

صابری در ادامه گفت: همزمان با پیشرفت و تحول جمهوری اسلامی در ابعاد مختلف از جمله حفظ استقلال همه‌جانبه و پیشرفت‌های معجزه‌آسای هسته‌ای، منافع استکبار به‌طور جدی در معرض خطر قرار می‌گرفت؛ در نتیجه دشمنان برا ی زیاده‌خواهی و تلاش در راستای تحقق خواسته‌های شیطانی و فزون‌طلبی خود تحریم را گسترده و موضوعات مذاکرات را وسیع می‌کرد که موجب طولانی شدن مذاکرات شد.

 

این فعال سیاسی استان کرمان با اشاره به سهم ایران از مذاکرات تصریح کرد: به نظر بنده سهم دستیابی جمهوری اسلامی بسیار بیشتر است، زیرا استکبار به ظاهر نگران ساخت سلاح اتمی در ایران بود که ترس بی‌جایی بود، شرع مقدس اسلام چنین اجازه‌ای را نمی‌داد و مقام معظم رهبری بارها این ممنوعیت را اعلام کردند؛ آنها می‌خواستند برای افکار عمومی مردم و برخی از کشورهای سر سپرده خود ثابت کنند در این معرکه پیروز شدند که این مساله خیلی مهم نیست.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار داشت: از طرف دیگر کشورهای صنعتی همراه با آمریکا بر اثر تحریم‌ها بازار عمده‌ای را از دست داده بودند که به نظر می‌رسد با لغو تحریم‌ها به برخی از خواسته‌های خود برسند و بازار از دست رفته را باز یابند که و این موضوع باید مورد توجه جدی مسئولان ایران باشد.

 

اثبات حقانیت جمهوری اسلامی و معرفی توانمندی هسته ای بدون هیچ وابستگی به دنیا از نتایج مذاکرات بود

وی با اشاره به اثبات صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران تشریح کرد: ایران در این مذاکرات سهم بیشتری به خود اختصاص داد از جمله اثبات چندباره صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ، معرفی توانمندی بالای فعالیت‌های هسته‌ای ایران بدون کمترین وابستگی به دنیا، اثبات حقانیت جمهوری اسلامی، پذیرفته شدن حق غنی‌سازی جمهوری اسلامی توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد، رفع مرحله‌ای تحریم‌ها با شرایط و اما و اگرهای قابل تأمل و دقت و در نهایا تمایل به همکاری‌های همه‌جانبه کشورهای خارجی با ایران.

 

هدایت های رهبری، صبر و پایداری ملت و ایستادگی تیم مذاکره کننده رمز موفقیت ایران بود

صابری در رابطه با رمز موفقیت ایران در مذاکرات گفت : عوامل اصلی پیروزی ایران در این ایام عبارت است از لطف خداوند متعال، هدایت و حمایت‌های همه‌جانبه مقام معظم رهبری، استقامت، پایداری، صبر، بردباری و همراهی قابل تحسین مردم و همچنین شجاعت، پیگیری و ایستادگی تیم مذاکره‌کننده ایران.

استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان اذعان کرد: در شرایط اص فعلی مردم و مسئولان بایستی با توجه به پیچیدگی کار، ارتباطات و اقدامات دشمن باید بیدار باشند، اقدامات آنها را رصد کرده و متوجه شیطنت‌های بیگانگان باشند.

 

ورود دلارهای بلوکه شده و آزادی مبادله نباید زمینه وابستگی ما را فراهم کند

وی ادامه داد: عمده هدف کشورهای غربی بازاریابی، ایجاد زمینه کار برای تولیدات خود و حل مشکلات خودشان است و اصلاً به فکر رشد و توسعه کشور ما نیستند؛ پس احتیاط بسیار مهم است و نباید ورود دلارهای بلوکه شده و آزادی مبادله و تجارت زمینه وابستگی ما را فراهم کند.

 

ورود بی برنامه پولهای بلوکه شده باعث افزایش تورم، لطمه زدن به تولیدات داخلی و افزایش نرخ بیکاری می شود

این فعال سیاسی اظهار داشت: چنانکه پولهای بلوکه شده ایران آزاد شود، ورود بدون برنامه آنها موجب افزایش حجم نقدینگی، افزایش تورم، فزونی واردات بر صادرات، ترویج مصرف‌گرایی و خدای نکرده لطمه زدن به تولیدات داخلی، وابسته شدن صنایع و کارخانجات و افزایش نرخ بیکاری و به دنبال آن مشکلات عدیده اجتماعی خواهد شد، این جاست که باید مواظب بود.

صابری با تاکید بر لزوم استفاده از دلارهای آزاد شده در برنامه های اقتصاد مقاومتی توضیح داد:برای بهره‌وری حداکثر از دلارهای بلوکه شده در یک برنامه‌ریزی صحیح، منطقی و ایرانی-اسلامی باید تلاش کرد تا در همه برنامه‌ها اصول اقتصاد مقاومتی مد نظر قرار گیرد.

 

همزمان با رفع تحریمها بایستی واردات را کنترل کرد تا تولیدات داخلی آسیب نبینند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: بایستی پروژه‌های زیرساخت توسعه، احداث و تکمیل شود، منابع داخلی به ویژه نفت و گاز با فرآوری کامل صادر و از خام‌فروشی به شدت پرهیز شود، صنایع نیازمند به کارگر در هر زمینه‌ای گسترش یابد تا موجبات اشتغال فراهم شود.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد:باید همزمان با رفع تحریم‌ها، واردات را کنترل کنیم تا تولیدات داخلی و اشتغال آسیب نبیند و با افزایش کیفی تولیدات داخلی با واردات بی رویه به طور جد مقابله شود.

 

انتهای پیام/ک308

نظرات کاربران