تازه های سایت

23. مرداد 1394 - 14:51
ما طلاق شما را بی دردسر از همسرتان می گیریم!
با نگاهی اجمالی و رجوع به دفاتر اسناد کشور با آماری روبرو می شویم که زنگ خطری را به صدا در می آورد. منحنی رشد بی رویه طلاق و کاهش ازدواج شرایط را برای یک بحران اجتماعی جدی در جامعه فراهم می کند.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، جهان به نقل از فرهنگ نیوز، توجه و پایبندی به اصول دینی و اجتماعی و تبعیت از آن می تواند ضامن بقا و رشد و بالندگی در جامعه شود. به راحتی این موضوع را می توان پذیرفت که حرکت بر خط معنویت و مدار اخلاق چه میزان می تواند موثر باشد و فاصله گرفتن از آن می تواند تبعات جبران ناپذیری را برای آن جامعه فراهم نماید.

 

طی آخرین گزارش های رسیده، دنیای رسانه و تبلیغات و ارتباطات در جامعه کنونی در کنار مزایا و محاسنی که دارد، شرایط را برای تحت الشعاع قرار گرفتن مهمترین دستور دینی و عرفی در جامعه به نام ازدواج فراهم کرده و از طرفی موقعیت را برای ترویج و آسان تر کردن شرایط جدایی و طلاق فراهم تر نموده است.

 

شاید موضوعی به اهمیت ازدواج و پایدار نگه داشتن آن در قرآن و روایات به این حد سفارش نشده باشد. چرا که ضامن حفظ عفت و پاکدامنی در هر جامعه ای جز این نیست و بر همین اساس ضامن بقا و حفظ نسل نیز همین موضوع می باشد.

 

با نگاهی اجمالی و رجوع به دفاتر اسناد کشور با آماری روبرو می شویم که زنگ خطری را به صدا در می آورد. منحنی رشد بی رویه طلاق و کاهش ازدواج شرایط را برای یک بحران فرهنگی جدی در جامعه فراهم می کند.

 

 

این آمار زمانی بیشتر از گذشته ذهن ها را به خود معطوف می کند که آمارها حکایت از یک طلاق در ازای ۴ ازدواج پیدا می کند. بر اساس آمارها سال گذشته طلاق ۵.۳ درصد افزایش و ازدواج با کاهش ۶.۵ درصدی روبرو بوده است. ارقامی که پایه های مهمترین ارکان و نهادهای اجتماعی به نام خانواده را به لرزه در می آورد. آن هم در جامعه ای که بر اساس آموزه های دینی و اجتماعی آن، خانواده و حفظ آن اهمیتی بیش از هر نهاد دیگری دارد.

یکی از بسترهایی که به تازگی با تبلیغات، مخاطبین زیادی را به سمت خود جلب کرده است طلاق توافقی است. موضوعی که در تبلیغات روزنامه ها و سایت ها با عناوینی چون: "طلاق بدون حضور زوجین"، "طلاق توافقی در کوتاهترین زمان تا ده شب"، "طلاق بدید حق الوکاله را اقساط پرداخت کنید" و .... به چشم می خورد. ظاهرا در این تبلیغات مهمترین موضوع در خانواده دریافت پول به هر قیمتی می باشد. حتی اگر به قیمت از دست دادن مهمترین نهاد اجتماعی باشد. وکلایی که با این تبلیغات و تسریع در رساندن زوجین به پای میز طلاق اعداد و ارقامی تا ۵ میلیون تومانی دریافت می کنند. به ادبیاتی ساده تر هر چه طلاق زودتر و آسانتر، دریافتی بالاتر و این آغازی بر یک فاجعه است که شاید از دید مسئولین و نهادهای ذیربط مغفول مانده باشد.

 

اصلاح ذات البین بر اساس آموزه های دینی از اولویتهای هر جامعه ای می باشد. به همین دلیل قبل از ایجاد ساده ترین مشکلات حتی در حد محلی و نزاعهای مختصر، افرادی سعی می کنند با میانجیگری شرایط را برای برقراری صلح و آرامش فراهم کنند. سلامت روانی در جامعه ای که نزاعها و فاصله ها و در معنای خانوادگی آن طلاقهای کمتری داشته باشد قطعا بیشتر خواهد بود.

 

با این اوصاف اتفاقی که از دید چنین سودجویانی انجام می شود شاید فراتز از یک خیانت باشد. خانواده های بسیاری در جامعه وجود دارند که با مشاوره هایی مقدماتی و ساده و وساطت ریش سفیدان شرایط را برای ادامه زندگی فراهم می بینند و در این بین وجود چنین تبلیغاتی تشویقی است برای هرچه زودتر تمام شدن و بستن پرونده ای به نام زندگی مشترک.

به بیانی ساده تر حاصل این موضوع، می تواند اتفاقاتی از این قبیل را در جامعه دامن بزند:

 

۱- مبادله کالا به کالایی با موضوع طلاق:

شاید بیشترین معنایی که بتوان بر این موضوع گذاشت همین عنوان باشد. بی توجهی به کانون خانواده تا جایی که این اصل با ارزش و جایگاه همسر و فرزندان در حد کالایی که بعد از مدتی با کوچکترین اتفاق شرایط را برای راحتی و آسایش موقتی و گاه خیالی فراهم می کند.

 

۲- ترویج مبغوض ترین حلال خداوند

وجود مراکزی برای ساماندهی و رسیدگی به امور طلاق در جامعه ای که ازدواج در آن رواج دارد، شاید ضروری به نظر برسد. اما توجیهی برای تبلیغات پر رنگ و لعاب این مراکز و همچنین تسریع در آن نمی تواند داشته باشد. طلاق توافقی مهر تاییدی است بر حلالی که خداوند آن را نزد خود مبغوض ترین دانسته است. با این حساب در آینده ای نه چندان دور با رشد فزاینده طلاق روبرو خواهیم بود. چرا که همه چیز برای راحت تر انجام شدن آن فراهم است.

۳- ترویج فاصله گرفتن از مشاوره:

دین مبین اسلام جایگاه مشورت را بارها مورد تاکید قرار داده است و شاید مهمترین دلیل آن قرار گرفتن در شرایطی اینچنینی باشد. یعنی جایگاهی که به دلیل آمیخته شدن عواطف و احساسات با شرایط عقلانی و دلایل دیگر نتوان تصمیمی صحیح را اتخاذ کرد. قرار گرفتن در شیب تند تصمیم گیری برای عده ای سودجو، شرایط را برای کمرنگ تر شدن این مهم فراهم خواهد کرد.

۴- تاثیر طلاق توافقی بر کاهش ازدواج:

دو کفه ترازوی ازدواج و طلاق قطعا بر همدیگر موثر خواهد بود. افزایش یکی کاهش دیگری را در پی خواهد داشت. موفقیت در امر ازدواج و تشویق متاهلین به مجردها بر امر ازدواج و میزان رضایت آنها شرایط را برای افزایش این آمار فراهم خواهد کرد. تبلیغات وکلایی که بیش از ثبات نهاد خانواده، به افزایش حسابهای بانکی خود می اندیشند به سنگینتر کردن کفه طلاق و به معنایی دیگر عدم تمایل به ازدواج کمک خواهد کرد.

۵- فرزندانی با آینده ای نامعلوم:

ترویج طلاق توافقی به معنایی دیگر می تواند شرایط را برای فاصله گرفتن از سبک زندگی اصیل دینی و اسلامی فراهم و مشوق و محرکی برای از هم گسیختگی این نهاد شود که یکی از مهمترین تبعات آن فرزندانی است که در طلاق توافقی به سادگی و در طی چند روز تعیین تکلیف می شوند. آینده چنین فرزندانی هر چه باشد نمی تواند به سلامت خانواده ای که با ثبات هست باشد. به عبارتی ساده تر خانواده هایی که می توانستند به راحتی و با وساطت بزرگترها و کارشناسان و مشاوره ها در کنار خانواده جای بگیرند با محوریت یک موضوع تبلیغاتی، آینده ای حقیقی و زیبا و مفهومی به نام خانواده را نمی چشند و این مجددا خط بطلانی بر سبک صحیح زندگی اسلامی و ایرانی خواهد بود.

نظرات کاربران