15. شهريور 1394 - 12:06
رابطه سنگک با افزایش قیمت خودرو
سالها بود خودرو سازان عامل اصلی گرانی خودروهای بی کیفیت خود را تحریم ها می دانستند و مردم هم عادت کرده بودند که هر گرانی چه عادلانه وچه ناعادلانه را به گردن تحریم ها خواهد انداخت به همین دلیل همواره پیگیر اخبار مذاکرات هسته ای و به نتیجه رسیدن آن به امید ارزانی مخصوصا کاهش قیمت خودروها بودند.

شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  سایت اطلاع رسانی ثامن ، پیش از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای و وعدهای برداشته شدن تحریم ها، مردم به مسئولین اطمینان می کردند که افزایش قیمت خودرو به دلیل تحریم هاست و اعتراض جدی هم به آنها نداشتند و منتظر به نتیجه رسیدن مذاکرات بودند.

 

 

خاطر نشان می شود در آستانه تحریم های بین المللی و کمی قبل از آن صنایع خودرو سازی از اولین صنایعی بودند که درخواست های مکرر افزایش قیمت را در سال 90 مطرح کردند. البته تقاضاها برای این افزایش قیمت ها از سوی خودروسازان در چند مرحله پیش از آن شروع شده و طی چند سال بهای خودروها به تدریج افزایش یافته بود اما در این سال خودرو سازان بنا به دلایلی از جمله افزایش هزینه های تولید درخواست های مکرر برای افزایش قیمت را شروع کردند. این شرایط در حالی بود که در چند ماه پایانی سال گذشته اخبار متعددی نیز در خصوص توقف مقطعی خط تولید برخی خودروهای داخلی به دلیل مشکلات تامین قطعات منتشر شده بود. در پاسخ به انتشار چنین اخباری برخی قطعه‌سازان محدودیت نقل و انتقال مالی به خارج از کشور، مشکلات تامین مواد اولیه و از آن مهمتر تثبیت قیمت خودروهای داخلی را از دلایل اصلی کاهش تولید برخی قطعات عنوان کردند.

 

 

البته درفضای جولان خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو ها یک اتفاق عجیب رخ داد، یک اتفاق حیثیتی برای صنعت خودرو ایران بود. در دی ماه سال 91 شرکت دولتی واردات خودروی عراق اعلام کرده از این پس، واردات خودروهای ایرانی ممنوع خواهد بود و به جای آن قرار است این کشور به واردات خودروهای کره‌ای و ژاپنی همچون هیوندای و تویوتا روی بیاورد. دلیل این امر از سوی این شرکت تصادفات وحشتناک و عدم تطابق سوختی خودروهای ایرانی با نیاز عراق عنوان شده است. شرکت دولتی واردات خودروی عراق اعلام کرد که می‌خواهد از آغاز سال، واردات خودروهای سایپا و سمند را از ایران ممنوع کند. این شرکت همچنین اعلام نمود که در آینده واردات از سوی شرکت‌های ژاپنی هیوندا و تویوتا انجام خواهد گرفت که با استانداردهای جاده‌ای تطابق کامل دارند. این موضوع البته در ابتدا با انکار خودرو سازان مواجه شد اما بعد از مدتی مشخص شد که عراق دیگر به هیچ وجه تمایلی به واردات خودرو از ایران ندارد تا یکی از بازارهای عمده صادرات خودروی ایران از دست برود.

 

 

اینجا بود که تحریم ها و تعرفه های زیاد گمرکی برای واردات خودرو باعث شد خودرو سازان تمام زورشان به مردم برسد و به بهانه های مختلف درخواست افزایش قیمت داشته باشند، اما با زمزمه به نتیجه رسیدن توافق هسته ای و در نهایت به نتیجه رسیدن آن مردم امیدوار شدند که خودروسازان قیمت های خودروهای خود را کاهش دهند.

 

 

اولین امید ها در سال 94 بعد از خبر دستیابی به تفاهم کلی در موضوع هسته ای زنده شد که امید به کاهش نرخ ارز و در واقع کاهش قیمت خودرو را در پی داشت. فعالان بازار خودرو معتقد بودند با توجه به دستیابی به این تفاهم در صورتی که تولید خودروهای داخلی در سال جاری در حد نیاز صورت گیرد شاهد تثبیت و یا حتی کاهش قیمت این محصولات تا پایان سال جاری خواهیم بود.

 

 

بهانه تحریم ها این بار از دست خودروسازان خارج شده بود اما گویا انها اصلا میلی به کاهش قیمت های خودروهای خود نداشتند و با وجود اینکه پیش از توافق هسته ای توپ همه گرانی ها در زمین تحریم ها بود اینبار در کمال بهت وحیرت مردم که به امید ارزانی خودرو بودند اعلام کردند گرانی خودرو ربطی به تحریم ها نداشت تا با برداشته شدن آنها قیمت خودرو کاهش پیدا کند.

 

  بعد از تعطیلات سال نو 94این بار به بهانه بالا رفتن مالیات و بهای شماره گذاری خودرو قیمت برخی خودروها تا 5 میلیون تومان افزایش یافت. جالب آنکه این بار شورای رقابت که پیش از این همراه مردم مخالف افزایش قیمت  خودرو بوداما  رئیس آن در دولت روحانی تغییر کرده بود و  رضا شیوا بر کرسی ریاست این شورا نشسته همراه با خودرو سازان همراه شد و گفت: میزان افزایش خودرو براساس یک فرمول علمی و با توجه به تورم و متغیر‌های تاثیر‌گذار دیگر تعیین خواهد شد.

 

 

مردم که انتظار این نوع برخورد را بعد از توافق هسته ای نداشتند با دیدن رفتار خودروسازان و مسئولین دولتی به این نتیجه رسیدند تا این مدت بازی خورده بودند و تحریم ها عامل تحمیل این همه هزینه برای آنها نبود به همین خاطر دست به یک اعتراض مدرن زدند "کمپین نخریدن خودروصفر"!

در جمع‌بندی هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱ بحث کاهش قیمت خودرو در میان مردم قوت گرفت، اما نه تنها قیمت‌ها کاهش نیافته، بلکه خودروسازان اصرار بر افزایش قیمت دارند تا جایی که مدیر عامل ایران خودرو آب پاکی را روی دست مردم ریخته و در نشست اخیر خود با خبرنگاران از احتمال افزایش قیمت خودرو خبر داده و با این کار روزنه امید باقی مانده در دل اعضای این کمپین را کور کرده است.

 

 

در اعتراض به تناقضات و دلایل بی منطق خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو مردم همچنان به کمپین نخریدن خودروی صفر داخلی آن هم تنها به دلیل افزایش بی منطقی قیمت ها ادامه میدادند که ناگهان  اتهام بزرگی به نام ضد انقلاب بودن به این کمپین وارد شد!

 

 

نعمت زاده، وزیر صنعت در حمایت از خودروسازان و با نادیده گرفتن مردمی که حداقل بودجه خرید خودرو را ندارد گفت:هر کس چنین کاری بکند قطعا ضد انقلاب و مخالف منافع کشور است"

 

 

وزیر پا به سن گذاشته صنعت  که مدیریت و عضویت چندین بنگاه اقتصادی را نیز برعهده داشته یا قبل از وزارت، عهده‌دار آنها بوده است،نمی داند خریدن یا نخریدن خودرو حق مردم است، نمی داند ضد انقلاب واقعی کسی است که با تولید خودروهای بی کیفیت داخلی و تحمیل آن به مردمی که ثابت کردند پای میهنشان می ایستند.

 

 

در اظهاراتی ادامه دار خودروسازان اعلام کردند  گرانی قیمت خودرو ربطی به تحریم ها نداشت و باتوجه به روند افزایشی قیمت دلار باید خودروگران شود!

 

و در آخرین اظهار نظر محمدرضا نجفی منش عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان ایران گفت: اگر می خواهید قیمت خودرو کاهش یابد، باید قیمت دلار را کم کنید در این صورت  قیمت خودرو به قیمت چند سال گذشته خود یعنی 6 تا 7 میلیون تومان برخواهد گشت اگر قیمت نان سنگک به 500 تومان  و دلار به 1000 تومان  باز گردد می توان امیدوار بود که  خودرو هم ارزان شود وچون کاهش قیمت نان و دلار غیر ممکن است به ارزان شدن خودرو هم نباید امیدوار بود.

 

 

در پایان معلون نیست خودروسازان تا چه زمان مردم را بازی خواهند داد و این بار به چه بهانه هایی قیمت ها را افزایش خواهند داد باید منتظر ماند تا با برداشته شدن عملی تحریم ها و ورود جدی خودروسازان خارجی به بازار ایران این روند و رویه خودرو سازان داخلی به کجا می انجامد.

نظرات کاربران