محمد شهبازی در گفتگو با "چغادک نیوز"، : شبکههای اجتماعی، نسل جدیدی از پايگاههايي هستند که این روزها در کانون توجه کاربران شبکههای جهانی اینترنت قرار گرفتهاند. اینگونه پايگاهها بر مبنای تشکیلات آنلاین فعالیت میکنند و هر کدام دستهای از کاربران اینترنتی با ویژگی خاص را گرد هم میآورند.
دبیر کارگروه تولید محتوای رسانه ای اداره کل تبلیغات اسلامی استان بوشهرافزود: اینها را گونهای از رسانههای اجتماعی میدانند که امکان دستیابی به شكل جدیدی از برقراری ارتباط و به اشتراکگذاری محتوا در اینترنت را فراهم آوردهاند این شبکه ها فضایی آنلاین هستند که بر ساخت و بازتاب روابط اجتماعی میان افراد تمرکز میکنند؛ افرادی که در این فضا به تبادل علایق و فعالیتهایشان میپردازند.
وی بیان کرد: نقطه اشتراک میان تمامی تهدیداتی که در شبکههای اجتماعی وجود دارد؛ اعتماد زیادی است که کاربران به برنامههای شبکههای اجتماعی، لینکها، تصاویر، فیلمها و فایلهای اجرایی که از طرف دوستان آنها ارسال شده است، دارند.
کارشناس برنامه ریزی فعالیت های رسانه ای اداره کل تبلیغات اسلامی در ادامه تصریح کرد:گسترش روزافزون شبکههای اجتماعی در میان کاربران اینترنت، نیازمند بررسی رفتارهای فردی و اجتماعی انسانهاست که افزایش توجه کاربران اینترنتی به شبکههای اجتماعی و رشد این سایتها در فضای مجازی در سالهای اخیر موجب شده مطالعات علمی دربارهی شبکههای اجتماعی در مراکز دانشگاهی و پژوهشی مورد توجه قرار گیرد.
محمد شهبازی با توجه به تحقیقات در این زمینه اظهار کرد:"مایکل وسچ" انسانشناس فرهنگی "دانشگاه ایالتی کانزاس" جوامع قبیلهای را با شبکههای اجتماعی مقایسه کرده و میگوید: "در فیسبوک نیز همانند فرهنگ قبیله ای، مردم هویت خود را با تعریف رابطهشان با دیگر افراد معرفی میکنند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد : همانگونه که لمس کرده ایم، کاربران ساعتهای بسیاری را برای چت کردن با دوستانشان و چک کردن صفحه شخصی در شبکههای اجتماعی صرف میکنند که در واقع چک کردن صفحه شخصی، مطالعهی به روزرسانیهای دوستان مختلف و نظر دادن روی عکسها و فیلمهای دیگران، به عادتی ناخودآگاه تبدیل شده است که در کوتاه مدت تمرکز افراد بر امور جاری زندگی و یا فعالیتهای شغلی را تحت تاثیر خود قرار میدهد.
نظرات کاربران