تازه های سایت

3. آذر 1394 - 9:27
معاون برنامه ریزی و هماهنگی دبیر خانه شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور در یاسوج عنوان کرد:
طلاق در کهگیلویه و بویراحمد سه برابر افزایش داشته است
معاون برنامه ریزی و هماهنگی دبیر خانه شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور گفت: نه تنها میزان ازدواج در کهگیلویه و بویراحمد نسبت به 10 سال گذشته رشد نداشته است بلکه کاهش داشته و همچنین طلاق سه برابر افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، محمد اسحاقی در همایش تبیین سیاست های کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک در راستای ارتقای نرخ باروری کلی که  در سالن حکیم جرجانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج برگزار شد،گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 89 از سوی مقام معظم رهبری موظف به تهیه نقشه مهندسی فرهنگی کشور با هدف رسیدن به اقتدار فرهنگی شد.

 

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی سال 86 نقشه علمی کشور را با هدف اقتدار در بخش علمی کشور تهیه و تدوین کرد و این نقشه در حال تصویب است.

 

این مسئول کشوری به راهبردهای دشمن برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: دشمن در عرصه نظامی با راه‌اندازی جنگ تحمیلی، در عرصه اقتصادی با تحریم‌ها و در سال‌های اخیر در عرصه فرهنگی با راه‌اندازی تهاجم و ناتوی فرهنگی از طریق جنگ نرم در تلاش برای ورود به باورهای دینی مردم و کاهش ازدواج و کاهش نرخ باروری است.

 

 وی افزود: چیزی که در سال 90 بصورت رسمی اعلام شد نرخ باروری در سطح کشور 1.8 است که برخی از گزارش ها نشان می دهد این نرخ باروری در سالهای اخیر افزایش یافته است اما همچنان در زیر حد جایگزینی هستیم و باید تلاش شود که به مقدار بالاتر از حد نرخ جایگزینی برسیم.

 

اسحاقی بیان کرد: به صورت میانگین نرخ جایگزینی جمعیت در کشور باید 2.5 فرزند باشد که در این حالت می توان برخی از چالش ها و مخاطرات جمعیتی را کنترل و مدیریت کرد.

 

معاون برنامه ریزی و هماهنگی دبیر خانه شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: در این استان نرخ جایگزینی جمعیت بالاتر از 2 است اما همچنان خطر کاهش شاخص های جمعیتی از جمله نرخ باروری بالا است ونه تنها میزان ازدواج در این استان نسبت به 10 سال گذشته رشد نداشته است بلکه کاهش داشته و همچنین طلاق سه برابر افزایش داشته است.

 

اسحاقی تصریح کرد: بخش مهمی از این افراد که طلاق می گیرند در سن باروری و زیر 30 سال هستند پس شاخص های مهم جمعتی باید در استان رصد شود و سیاست های کلی جمعیت در استانها به برنامه های استانی تبدیل شود و هر دستگاهی بتواند وظیفه و مسئولیت خود را بشناسند.

 

وی با اشاره به اینکه در استان باید در بحران طلاق مداخله کرد که آسان ترین راه ارجاع به مشاور است، ادامه داد: در برخی از استانها مشاوره های ازدواج باعث شده است که این مشاوره ها در 30 تا40 درصد دادخواست های طلاق تاثیر داشته و از طلاق منصرف شوند.

 

 معاون دبیر خانه شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور عنوان کرد: در استان با حضور مشاورین توانمند و برنامه های حمایت شده و در دادگستری نیز به جای اینکه دادگاه پرونده دادخواست طلاق را توسط قاضی رسیدگی کند به مشاوره، خانواده و کارشناس ها ارجاع دهند که بدون شک با این کار حتی در این چند ماه پایان سال و مداخله هایی که صورت می گیرد شاخص بهتری در امر طلاق در این استان ایجاد خواهد شد.

 

اسحاقی بیان کرد:افزایش سن ازدواج، کاهش ازدواج و کاهش باروری ها به صورت های مختلف با تاثیر گذاشتن بر زندگی فرد باعث ایجاد مشکلات زیادی در جامعه خواهد شد.

 

وی با شاره به اینکه 80 درصد جمعیت کشور، شهرنشین و 20 درصد روستایی هستند، اضافه کرد: افزایش شهرنسینی، اشتغال و تغییر نگرش ها نیز در کاهش نرخ باروری در کشور تاثیر داشته است به طوری که شیوه های شهر نشینی به زندگی روستایی ما  ورود پیدا و آنها را تحت تاثیر قرار داده است.

 

منبع: ایل بانو

انتهای پیام/

نظرات کاربران