تازه های سایت

10. بهمن 1394 - 18:41
مردی که از زن خود در خواست نامشروع می کند!
متاسفانه خود شوهر از همسرش می‌خواهد که در نحوه پوشش خود در برابر دیگران (افراد نامحرم) تغییراتی بدهد؛ مثلا حجاب کامل نداشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، جام نیـوز، بطور کلی هر مرد مسلمانی، نسبت به طرز پوشش نامناسب همسرش، تعصب مردانه دارد و چه بسا به جهت اینکه همسرش مورد نگاه‌های طمع‌آلود دیگران قرار نگیرد، اقدامات امنیتی و پوششی کامل برای همسرش قرار دهد.

 

امّا در مواردی دیده می‌شود که متاسفانه خود شوهر از همسرش می‌خواهد که در نحوه پوشش خود در برابر دیگران (افراد نامحرم) تغییراتی بدهد؛ مثلا حجاب کامل نداشته باشد. مانند این خانم که همسرش بعد از مدتی از زندگی زناشویی، از او خواسته است که در برابر دیگران (افراد نامحرم) حجاب سر نداشته باشد و با اینکه در این زمینه (حجاب) بارها با همدیگر صحبت و گفت‌وگو کرده‌اند، ولی هیچ کدام نتواسته‌ است که دیگری را متقاعد کند.

 

ولی به راستی، باتوجه به لزوم اطاعت پذیری همسر از شوهر،آیا در این زمینه نیز، همسر باید مطیع محض درخواست‌های شوهر باشد؟

 

واقعا علت اینگونه درخواست‌های نابه جا و غیرعادی برخی از همسران چیست؟ چگونه می‌توان این مشکل را برطرف کرد؟

 

مسلما، اطاعت از شوهر، لازمه مدیریت مرد در درون خانواده است.[1] البته اطاعت در بسیاری از موارد، میان زن و شوهر جنبه متقابل دارد و موجب زیاد شدن محبت میان طرفین نیز می‌گردد.

 

امّا نکته‌ی حائز اهمیت در اطاعت پذیری از همسر، این است که اطاعت از همسر می‌بایست در امور جایز باشد و گرنه در امور نامشروع و حرام، اطاعت از همسر نادرست و گناه آلود است. البته عدم اطاعت پذیری از همسر در امور نامشروع، نیز باید به گونه‌ای باشد که منجر به توهین، بدخُلقی و سلب آرامش از همدیگر نشود.

 

از این رو ضمن اینکه باید مشکل را با گفت‌وگوی منطقی و صمیمانه میان طرفین حل کرد، همچنین لازم است ریشه یابی کرد که علت درخواست(نامشروع) همسر چیست؛ زیرا مسلما با ریشه یابی کردن صحیح موضوع، می‌توان به نتیجه رضایت بخش میان طرفین رسید و گفت‌وگوهای طرفینی نیز بهتر نتیجه بخش خواهد بود.

 

امّا قبل از اینکه به دلایل و ریشه‌های این موضوع بپردازیم، لازم است که همسر این آقا، حتی المقدور در مکان‌ها و فضاهای بسته و آنجایی که نامحرم وجود ندارد، درخواست مشروع همسرش را اجرا کند؛ زیرا این کار حداقل باعث می‌شود که همسر این خانم بپذیرد که همسرش اصلا بنای بر مخالفت و ناسازگاری با او را ندارد و صرفا به دلایل اعتقادی که طرفین هم قبول دارند، حاضر نیست آن بخش از درخواست(نامشروعش) را اجرا کند.

 

امّا دلایل احتمالی:

1. بعضی از آقایان به این دلیل که همسرشان، به اندازه کافی به وضعیت ظاهری خود یعنی آراستگی در خانه نمی‌رسند، از این وضعیت ناراضی هستند و چه بسا به جای گفتن اصل احساس خود، وارد بهانه جویی و انتظارات نابه جا و غیرعادی می‌شوند که حتی با اعتقادات خودشان نیز در تناقض است.

در چنین مواردی بهتر است که همسر، مهارت‌های زناشویی و آراستگی خود را در خانه ارتقاء دهد تا این مشکل به مرور حل شود.

در روایتی از پیغمبراکرم(صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله)آمده است که حضرت فرمود: «خانم ها از آرایش دریغ مکنید، بهترین ملایم ترین و دل نواز ترین عطر را به کار برید زیبا ترین و دلربا ترین لباس را به اندام خویش بپوشانید خود را حداقل با یک گردنبند زینت بخشید و صبح و شام خود را به شوهر عرضه دارید ،در یک کلام چشم و دل شریک زندگیتان را هنرمندانه بربایید.»[2]

 

2. متأسفانه برخی از همسران به خاطر تظاهر، خُودنمایی و به رخ کشیدن که(این هم زمینه‌های خاصی دارد) قصد به رخ کشیدن همسرانشان در محیط‌های خاصی را دارند.

 

3. چه بسا گاهی مرد به خاطر عدم شناخت کافی نسبت به نگاه‌های دیگران و همچنین به این دلیل که ممکن است خود اینگونه نبوده، دچار ساد‌گی و خوش بینی احمقانه نسبت به هم جنسان خود شده باشد.

 

4. گاهی برخی از افراد به خاطر احساس خودکم بینی و حقارت در خود، احساس غرور و خودنمایی نمی‌کنند و از طریق همسرشان می‌خواهند احساس خود کم بینی خود را بپوشانند.

 

 

5. تقلید و الگوبرداری مستقیم و غیرمستقیم از شبکه‌ها و برنامه‌های ماهواره‌ای نیز در چنین درخواست‌های نامشروع همسر می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

 

 

6. همچنین وجود فرهنگ نامناسب (از جمله پوشش نیمه عریان در میان اقوام و فامیل) در میان خانواده‌های فامیل و رفت و آمد با آنان، می‌تواند باعث چنین درخواست‌های نابه‌جا در میان همسران شود.

 

نکته پایانی:

بعد از ریشه یابی مسأله نیز می‌توان با مدارا، صمیمیت و گفت‌وگوی منطقیِ طرفینی، اختلاف فی مابین را حل کرد. همچنین لازم است همسران توجه داشته باشند که نباید در همان قدم اول، تند و خشن برخورد کرد، بلکه با تدبیر می‌توان اختلافات را به حداقل رساند.

 

پی‌نوشت‌ها:
[1]. «الرِّجالُ قَوّامُونَ عَلَی النِساء»[نساء،34]

[2]. وسائل الشیعه، ج14، ص 95

 

نظرات کاربران