تازه های سایت

28. فروردين 1395 - 9:58
خروجی اتاق فکر استانداری کهگیلویه وبویراحمد برای استان چه بود؟/ مردم در انتظار گزارش اتاق فکر استاندار
از زمان برگزاری نخستین جلسه هم اندیشی اتاق فکر استان کهگیلویه وبویراحمد با حضور استاندار و جمعی از نخبگان سیاسی، فرهنگی ومدیریتی در استانداری این استان دو سال و نیم می گذرد اما تاکنون هیچگونه ایده و ابتکاری از این اتاق فکر برای کمک به توسعه کهگیلویه و بویراحمد بیرون نیامده است.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، صبح زاگرس، نخستین جلسه هم اندیشی مورخ 16/8/1392 در خصوص اتاق فکر استان کهگیلویه وبویراحمد براساس دعوت سرپرست محترم معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری جلسه ای  با حضور جمعی از نخبگان سیاسی، فرهنگی ومدیریتی استان در سالن جلسات استانداری رأس ساعت 9 صبح روز پنج شنبه مورخ 16/8/1392 با  موضوع  بررسی ضرورت تشکیل اتاق فکر استان  به ریاست جناب آقای دکتر خادمی استاندار محترم تشکیل شد.

 استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این نشست در خصوص ضرورت تشکیل اتاق فکر گفت: یکی از دلایل عدم توسعه استان ، شکاف میان نخبگان و نیروهای اجرایی است و همین موضوع ضرورت تشکیل مکانی جهت نزدیکی این دو گروه به هم را  تحت عنوان اتاق فکر یا انجمن تفکر،  ایجاب می کند تشکیل بخش فکری در کنار بخش اجرایی یکی از ضروریات امر توسعه است زیرا بخش اجرا با امور روزمره و اجرایی و بخش فکری فارغ از اجرا با امور بلندمدت سروکار دارد.

سید موسی خادمی نقش وماموریت این اتاق را ارایه راهکارهای علمی و عملی ، برنامه ها و تاکتیک های اجرایی در راستای توسعه استان دانست و با بیان اینکه وجود مدل اتاق فکر در همه کشورهای توسعه یافته امری مسلم است، اظهار کرد: تشکیل این انجمن تفکری در استان می تواند به عنوان یک مدل همیشگی و فارغ از  تغییر مدیران و دولت ها تداوم یابد.

وی با بیان اینکه نیروهای متفکر و نخبه ای در استان داریم که می بایست با بهره برداری از نظرات و دعوت آنها به فضای عمومی از فکر و اندیشه آنها در مسیر برنامه‌ریزی مدون و علمی استفاده کرد افزودد:جنس اتاق فکر استان عمدتا از نخبگان و فرهنگیان و  افرادی از گرایش های مختلف فکری با تجارب بالای اداری ،سیاسی و فرهنگی است.

 استاندار کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه به آینده این اتاق و نقش آن در توسعه استان اعتقاد دارم ابراز داشت:از همه گروه ها بدون توجه به اختلافات در ترکیب این انجمن با تأکید بر روی مشترکات که عمدتا توسعه استان است استفاده می شود و امیدواریم که بتوانیم باعث همگرایی و وحدت بیشتر در استان شود.

خادمی با بیان اینکه گاهی شناخت زیاد موجب تفرق و شکاف میان افراد و تفکرات  و ضعف ارایه مشاوره در حوزه مسایل عمومی می شود، گفت: موج حاکم بر جمع می تواند شکاف ها را از بین ببرد و با وجود سلایق متقاوت می توانند اشتراکات زیادی نیز داشته باشند مهمترین نقطه مشترک همه این است که می خواهیم استان توسعه یافته ای داشته باشیم و در اتاق فکر استان بایستی به این باور مشترک برسیم که اجرای چه اموری در راستای توسعه استان لازم است.

سپس تعدادی از مدعوین(آقایان طاهری،اکبری ،داوری،دکتر آرمین، انصاری،کریمی،سیف السادات،دکتر صابری ،دکتر نریمان،رضایی،دکتر حسینی ،دکتر موسوی نور ،دانشی،توفیقیان ،براتی ،صادقی،منوچهری ،منطقیان،دکتر شاکری ) ضمن استقبال ازاین ایده جدید در خصوص  ضرورت  ومزایای  ایجاد اتاق فکر در استان  وهمچنین نحوه وساختار آن  نظرات وایده های خودرا به شرح ذیل مطرح کردند:

  • لزوم ایجاد دبیرخانه دائمی برای اتاق فکر
  • لزوم ماندگاری اتاق فکر استان وعدم تعطیلی آن با جابجایی دولتها واستانداران
  • تشکیل اتاق فکر با جایگاه ونقش مشورتی جهت تصمیم سازی برای مدیران اجرایی
  • ایجاد زیرگروههای تخصصی زیر  مجموعه اتاق فکر  حسب موضوعات مختلف
  • آمایش استعدادهای انسانی
  • توجه به خرد جمعی در تصمیم گیری
  • توجه به مدیریت علمی کارآمد
  • لزوم تداوم جلسات اتاق فکر
  • توجه به مشورت در تصمیم گیری ها
  • لزوم احصاء و شناسائی افراد نخبه و اهل فکر
  • توجه به هدفگذاری و نیاز سنجی و ارزیابی امور اتاق
  • تهیه منشور و اساسنامه برای اتاق
  • آسیب شناسی علل ناکامی اتاقهای فکر(یا عناوین مشابه ) قبلی
  • استفاده از نظرات وپیشنهادات همه سلائق فکری
  • توجه به کارهای فکری ومطالعاتی
  • برگزاری جلسات اتاق فکر با تعداد اعضای محدودتر
  • لزوم هماهنگی سرمایه های انسانی
  • تجربه با هم بودن  وباهم کارکردن
  • داشتن برنامه جامع
  • باور کردن تفکر
  • استفاده از اعتبارات پژوهشی دانشگاهها ودستگاههای اجرایی جهت اتاق فکر
  • تعریف استراتژی توسعه
  • ایراد گرفتن به عنوان اتاق فکر
  • توجه به سلیقه های مختلف و گوش دادن به حرف های یکدیگر
  • تشکیل جلسات  اتاق فکر با حضور برخی از مسئولان مرتبط
  • توجه به موضوع شناسی برای اتاق فکر

     -لزوم حضور نماینده دیگر اقشار نظیر : کشاورزان ، دانشجویان ، دانش آموزان و ... در جلسات اتاق فکر

 درادامه  استاندار کهگیلویه و بویراحمد شناخت افراد نسبت به همدیگر با توجه به وسعت کم استان،اشتراکات فرهنگی و قومی و اشتغال اکثریت نخبگان در بخش های دانشگاهی و سازمانی را یکی از نقاط قوت شناسایی نخبگان استان دانست و گفت: بانک اطلاعاتی نخبگان با هدف بهره برداری از نظریات همه آنها  تشکیل می شود.

وی افزود: تلاش می شود نظریات نخبگان استان به صورت حضور فیزیکی یا روشهای الکترونیکی اخذ و در تصمیم گیریها دخیل داده شوند زیرا هدف، استفاده از چکیده نظریات گروههای مختلف با تجارب مختلف در امر توسعه استان است.

 وی همچنین ضمن اظهار امیدواری به آینده اتاق فکر و نقش آن در توسعه استان تاکیدکرد در اتاق فکر استان بایستی راهکارهای عملی و تاکتیک های اجرایی ارایه شود.

تصمیم های اتخاذ شده

1 – بر ضرورت تداوم جلسات اتاق فکر و ایجاد دبیرخانه دائمی برای پیگیری امور تأکید شد.

2 – مقرر گردید کمیته ای با حضور آقایان دکتر حسینی ، دکتر موسوی نور ، آقای اکبری ، دکتر عوض پور ، آقای منوچهری ، آقای صادقی ، آقای توفیقیان و  .... تشکیل و در خصوص اصلاح عنوان اتاق فکر ، تنظیم دستورکارمشخص برای هر جلسه و چگونگی انجام امور اتاق تصمیم گیری نمایند. ضمنا هماهنگ گننده این کمیته سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری جناب آقای محنایی تعیین شد.

3 – مقرر گردید امور مربوط به اتاق فکر از طریق سایت استانداری  اطلاع رسانی شود.

4 – مقرر شد اعضاء حاضر در جلسه پیشنهادات خود را  از طریق نمابر 2227014 یا به طرق دیگر به دبیرخانه اتاق ( دفتر معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری ) ارسال نمایند.

 

اعضای حاضر در جلسه را دکترسیاوش نریمان، دکترنور محمد حسینی، فریدون داوری، پرویز رضایی، دکترخلیفه خلقی پور، امین منوچهری،جلال الدین انصاری، عبدالرحمن توفیقیان، عطا طاهری، علی محمد دانشی، دکتر مازیار صابری، سهراب براتی، مهدی  روشنفکر، محمود منطقیان، دکتر ابولقاسم عوض پور،دکتر موسوی نور،  گرجی، منوچهر سیف السادات، دکتر آرمین، ابوطالب صادقی، رضا اکبری، دکتر رحمت اله شاکری، کرامت کریمی، محمدعلی طاهری،احمد پایمرد، دکتر مجید تیربند تشکیل دادند.

 

 علاوه بر اعضاء فوق الذکر از آقایان دکتر شیرعلی خرامین،دکتر خسرونظری،سید ضیاءالدین رضا توفیقی،سید قادر لاهوتی،قادر زاده باقری،محمدرحیم دهراب پور،محمد جواد مرادی نژاد،محمد بهرامی،محمد روانگرد،علی خواجوی نیز جهت شرکت در جلسه دعوت شده بود ولی به دلایلی ازقبیل مشغله کاری، عدم حضور در یاسوج و.... امکان حضور آنها در جلسه میسر نشد.

 

 هر چند پس از برگزاری این جلسه، نشست های اتاق فکر کهگیلویه و بویراحمد که امید می رفت تغییر و تحولات اساسی در حوزه های مختلف برای کهگیلویه و بویراحمد رقم بزند و محرومیت ها و زخم های کهنه این استان را با ایده و خلاقیت های جدید اساتید و چهره های علمی و فرهنگی و مدیریتی رقم بزند مدتی به صورت دوماهی یکبار برگزار شد اما به تدریج تازگی خود را از دست و به فراموشی سپرده شد.

 

این در حالی است که تاکنون گزارشی از خروجی و عملکرد این اتاق فکر ارائه نشده است و برخی آمارها مبنی بر رتبه نخست نرخ بیکاری کهگیلویه وبویراحمد در کشور و محرومیت در بخش ها و شهرهای استان از وضعیت ناگواری خبر می دهد.

 

اتاق فکر استانداری کهگیلویه و بویراحمد که از تمام شخصیت های علمی و فرهنگی و اجتماعی جریان های سیاسی و جناحی در آن حضور دارند به خودی خود یک ایده جدید به شمار می رود به دلیل وجود مشکلات متعدد و حاشیه پردازی های مجموعه استانداری عملا به حاشیه رفت و پس از حدود دو سال و نیم آنگونه که باید و شاید نتوانست از چهره های شاخص علمی ، دانشگاهی و نخبگان برای کمک به توسعه کهگیلویه و بویراحمد کارساز باشد.

 

به نظر می رسد استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مجموعه استانداری استان که همه تلاش خود را برای ساماندهی مشکلات استان و رفع محرومیت ها بکار می گیرند از ظرفیت اتاق فکر که نقش تعیین کننده ای برای بهره مندی از نظرها و پیشنهادهای راهبردی و مبتنی بر یک تفکر خلاقانه به شمار می رود به نحوشایسته ای استفاده نکرده اند زیرا حتی برخی شاخص ها نظیر نرخ بیکاری نه تنها در این استان کاهش نیافت بلکه رتبه نخست کشور شد.

 

به نظر نگارنده چنانچه مجموعه استانداری کهگیلویه و بویراحمد از ظرفیت نخبگان، شخصیت های علمی و فرهنگی و صاحبنظران در اتاق فکر استانداری کهگیلویه و بویراحمد بهره می برد و سازکارهای اجرایی برای ایده ها و ابتکارهای آنها را به کار می بست این استان در تمامی حوزه ها شامل فرهنگی ، اقتصادی، علمی ، اجتماعی ، سیاسی و ... به رشد و شکوفایی قابل ملاحظه ای می رسید.

 

آنچه مردم استان هم اینک از استاندار کهگیلویه و بویراحمد به عنوان مسئول ارشد دولت تدبیر و امید در استان انتظار دارند این است که برای تنویر افکار عمومی و کسب آگاهی از تصمیمات عملیاتی اتاق فکر استانداری کهگیلویه و بویراحمد و نقش آن در توسعه استان نشستی را با خبرنگاران و اصحاب رسانه ترتیب داده و یا در رسانه ملی دستاوردهای اتاق فکر را تبیین کند.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران