تازه های سایت

25. خرداد 1395 - 23:57
توصیه های کارشناس تغذیه به کهگیلویه وبویراحمدی ها در ماه مبارک رمضان
کارشناس تغذیه ورژیم درمانی اظهار کرد: خوردن وعده سحری در آخر شب و ساعت 12 شب توصیه نمی شود

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، هاجر داور پناه، کارشناس تغذیه ورژیم درمانی با عرض تبریک ماه مبارک رمضان برای استفاده بهتر از فضایل این ماه گفت:خیلی از افراد درماه مبارک رمضان از خوردن سحری خودداری می کنند و نمی دانند که نخوردن سحری باعث افت قند و سطح انرژی ودرنتیجه خستگی، پرخاشگری و بی حوصلگی را به همراه داردکه فرد روزه دار را از انجام کارهای روزانه وا می دارد.

کارشناس تغذیه ورژیم درمانی اظهار کرد:طب تغذیه می گوید که افراد یک ساعت قبل از اذان صبح اقدام به خوردن سحری کنند ، چون معمولا افراد بعد از اذان صبح می خوابند باید بین سحری خوردن وخوابیدن حداقل یک ساعت وقفه وجود داشته باشدکه در صورت رعایت نکردن این نکته دچار مشکلات گوارشی می شوند و در ابتدای صبححالت تهوع و معده درد به فرد دست می دهد.

 

خوردن وعده سحری در آخر شب و ساعت 12 شب توصیه نمی شود

وی به عوارض نخوردن سحری اشاره کردو گفت:افت فشار و قند خون،عصبانیت و کسلی وعقب ماندن از کارهای روزانه از جمله این عوارض هستند.

 

این کارشناس عنوان کرد: همچنین خوردن وعده سحری در آخر شب و ساعت 12 شب توصیه نمی شود چرا که این کار موجب چاقی و ابتلا افراد به کبد چرب می شود.

داورپناه با بیان اینکه برای وعده سحری پیشنهاد می شود از برنج مخلوط با حبوبات که در طول روز احساس سیری خوبی به فرد می دهد استفاده شود ،گفت:روزه داران سعی کنند از خوردن غذاهای چرب و سرخ کرده و شیرینی جات مثل زولبیا و بامیه در سحری خودداری کنند چرا که این نوع غذاهابه خصوص زولبیا و بامیه تشنگی به همراه می آورد.

این کارشناس تغذیه عنوان کرد:روزه داران در ماه رمضان وسحری از سبزی مرزه برای جلوگیری از تشنگی واگر معده درد ندارند از فلفل دلمه ای وگوشت آب پز و ادویه کم استفاده کنند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که افراد در ماه مبارک رمضان با آن مواجه هستند، ابتلا به یبوست است، گفت: پیشنهاد می شود حداقل یک تا دو واحد میوه قبل از اذان صبح استفاده شود و همچنین از برگ هاو 5 دقیقه قبل از اذان صبح یک لیوان آب ولرم استفاده شود.

 

داورپناه با گلایه از اینکه در استان ما افراد روزه دار بعد از اذان و به محض بازکردن افطار اقدام به خوردن شام می کنند، بیان کرد: با یک مثال ساده اینکه افراد ماشین خود را صبح قبل از حرکت 5 دقیقه روشن می کنند تا گرم شود اما حاضر نیستند معده ای که 16 ساعت خالی بوده را ابتدا گرم و سپس شام مصرف کنند.

 

وی افزود: روزه داران ابتدا باید معده خود با آب ولرم همراه با چند قطره عرقیات یا عسل، شیرولرم با خرما،کشمش و یا توت خشک راگرم و سپس باچندلقمه نون،پنیر وسبزی ویا میوه روزه خود را باز کنندوبعد از 45 دقیقه تا یک ساعت بعداز بازکردن افطاری شام میل نمایند.

روزه داران در ماه رمضان از مصرف شام سنگین خودداری کنند

 داور پناه ادامه داد: بعضادیده می شود افراد با مصرف شربت افطار خود را باز می کنند که به عنوان یک کارشناس تغذیه توصیه می کنیم به جای استفاده از این قندها از آب ولرم همراه با یک قاشق عسل این کار را انجام دهند.

 

 این کارشناس تغذیه ورژیم درمانی توصیه کرد: روزه داران در ماه رمضان از مصرف شام سنگین خودداری کنند چرا که معده ای که 16 ساعت خالی است را نباید با مصرف غذاهای سنگین پر کنیم که این کار به شدت به معده ضرر وارد می کند.

 

وی تصریح کرد: روزه داران می توانند به جای صرف شام سنگین از آب گوشت، خوراک سبزیجات و خوراک حبوبات در وعده افطاری استفاده کنند.

 

انجام حرکات ورزشی و ورزش کردن به روزه داران توصیه نمی شود

 

داورپناه با اشاره به اینکه روزه داران از مصرف غذاهای چرب اجتناب کنند، عنوان کرد:به خصوص از مصرف آش رشته، کله پاچه و عذاهای پر چرب در وعده افطار به جد خودداری شود.

 

وی با بیان اینکه انجام حرکات ورزشی و ورزش کردن به روزه داران توصیه نمی شود، بیان کرد: بدن در طول روز با کمبود آب مواجه می شود بنابراین ورزش کردن منجر به وارد آمدن صدمات به کلیه هامی شود.

 

داورپناه ادامه داد: روزه داران می توانند با مصرف 8لیوان آب از وعده شام تا سحر میزان کمبود آب بدن خود را در طول روز جبران وبعد از شام یک فعالیت پیاده روی داشته باشند.

 

این کارشناس در توصیه به روزه دارانی که دچار کم خونی هستند ،گفت:این افراد می توانند ازمکمل های آهن به صورت ناشتا و گوشت قرمز دو بار در هفته،خوردن سبزیجات زیاد در وعده شام و سحر استفاده کنند.

 

داورپناه تصریح کرد:افرادی که لاغر هستند نیز می توانند از مولتی ویتامین ها ی حاوی آهن استفاده کنند.

منبع:صبح زاگرس

انتهای پیام/

نظرات کاربران