تازه های سایت

26. تير 1395 - 1:06
از شایعه تا واقعیت
کشف جسد مومیایی شده موبانا سردار هخامنشی در باشت+تصویر
مدتی است مطلبی با عنوان کشف «کشف جسد مومیایی شده موبانا سردار هخامنشی در شهرستان باشت» علی‌رغم تکذیب مسئولان همچنان در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، به منظور جلوگیری از گسترش شایعات مجازی در شبکه‌های اجتماعی، این پایگاه خبری مهم‌ترین و جدیدترین شایعه منتشر شده در فضای مجازی که توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی نقل می‌شود را بررسی می‌کند تا از صحت و سقم اصل ماجرا باخبر شود.

 

متن شایعه

خبر فوری...
صبح روز یکشنبه در روستای عنا شهرستان باشت به دستور رییس میراث فرهنگی باشت اقای حاتمی طبق نسخه قدیمی که دردست داشتند طونلی در وسط تپه که باساروج پلمپ شده بود را باز کردند و در حفاریهایی که به سه روز انجامید یک جسد مومیایی شده دوران هخامنشی به نام موبانا که احتمالا یکی از نوه یا نتیجه های داریوش دوم بوده است را از دل خاک بیرون اوردند وهمراه با طلاها و جهیزیه های ان به شهرستان باشت برای تحقیق بیشتر انتقال دادند.

 

 

 

واقعیت:

هیچ مومیایی در شهرستان باشت کشف نشده است

 

این شایعات موجب شد تا پایگاه خبری باشت نیوز در گفتگوی تلفنی با رحیم خردمند مسئول اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی باشت واقعیت امر را جویا شود.

 

خردمند با اشاره به اینکه، این مطلب کذب محض است و افراد نشر دهنده آن حتی فامیلی بنده را به اشتباه قید نموده اند، افزود: حکایت مومیایی کردن اجساد در ایران، افسانه ای بیش نیست. در ایران به علت عدم دسترسی به نمک مخصوص و گیاهان ویژه ی مومیایی، از تکنیک های دیگری برای تدفین اجساد استفاده می شده و رسم مومیایی کردن مربوط به مصریان باستان بوده است.

 

وی بیان داشت: از جمله اهداف سودجویان از انتشار این قبیل مطالب و اخبار می توان به تشویش اذهان عمومی، ایجاد جوِ بی اعتمادی به مسئولان اشاره کرد.

 

گفتنی است، در قانون مجازات اسلامي قوانيني وجود دارد كه بر اساس آن كساني كه اقداماتي در جهت تشويش اذهان عمومي انجام مي‌دهند قابل شناسايي و پيگيري هستند.

 

در غير اين صورت اگر به گونه‌اي باشد كه موجب از بين رفتن حيثيت شخص يا اشخاصي شده و اين محتوا در فضاي مجازي انتشار پيدا كند به عنوان نشر اكاذيب طبق مقررات مربوط به جرايم از جمله ماده ٧٤٤ قابل تعقيب و مجازات است.

 

ماده ٧٤٤ قانون مجازات اسلامي عنصر قانوني جرم نشر اكاذيب است؛ اين جرم در قوانين گذشته ايران نيز لحاظ شده چنانچه در بند ب ماده ۲۹۶ قانون مجازات عمومي مصوب ۱۳۱۳ آمده: هر كس به قصد اضرار به غير يا تشويش اذهان عمومي يا مقامات رسمي به وسيله مراسلات، عرايض، گزارش‌ها، نشر يا توزيع هر گونه اوراق چاپي يا خطي با امضا و بدون امضا اكاذيبي را اظهار كند يا اعمالي را بر خلاف حقيقت راسا يا به عنوان نقل‌ قول به شخص يا اشخاص يا مقامات رسمي تصريحا يا تلويحا نسبت دهد اعم از اينكه از طريق مزبور به نحوي از انحا ضرر مادي يا معنويي به غير وارد شود يا نه، به حبس تاديبي از يك ماه تا دو سال محكوم خواهد شد. كسي كه طرف اهانت يا نشر اكاذيب قرار مي‌گيرد زماني مي‌تواند طرح دعوا كند كه ضرر مادي و معنوي متوجه او شده و به‌طور صريح طرف جرم قرار گرفته باشد.

 

انتهای پیام/ک308

دیدگاه‌ها

میشه بگید این عکس چیه؟
سلام این جسد مومیایی جعلی كه با استفاده از یك مانكن فروشگاه های پوشاك ساخته شده بود این تصویر مومیایی جعلی در سال 1391 در آذربایجان شرقی منتشر شده بود http://www.ahrabnews.com/vdcd.s092yt0zsa26y.html
این جسد مومیایی جعلی است که با استفاده از یک مانکن فروشگاه های پوشاک ساخته شده بود http://shayeaat.blog.ir/post/52
این شایعه نیست،فقط توی شهرستان داراب پیدا شده نه باشت
کشف جسد مومیایی شده از دوران مادها در تپه باستانی هگمتانه جسد مومیایی شده از دوران مادها در تپه باستانی هگمتانه کشف شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، طبق نسخه قدیمی بر روی پوست میش نقشه تونلی در وسط تپه باستانی هگمتانه را که با ساروج پلمپ شده بوده را باز کردند و در حفاری و کاوش باستانشناسی که سه روز به طول انجامید جسد مومیایی شده از دوران مادها کشف شده که احتمالاً از نوادگان پادشاه دیاکو است. نام این مومیایی «موبانا» است که احتمال می رود ملکه «ماندانا» مادر کوروش کبیر باشد. همدان یا هگمتانه 550 سال پایتخت مادها و در دوران هخامنشی، اشکانی و ساسانی پایتخت تابستانه بوده است. امپراطوری مادها قبل از امپراطوری هخامنشی بوده است که چندی قبل نیز یکی از شاهزادگان ماد در پارک سنگ شیر استان همدان کشف ش هر جا پیدا شده مهم نیست مهم یک جایی توی این سرزمین بوده و بزرگی ایران ثابت کنه که نیازی نیست

نظرات کاربران