تازه های سایت

31. تير 1395 - 10:29
اعلام حالت فوق العاده در ترکیه/ کودتا تمام نشده است
"با استناد به ماده 120 قانون اساسی به‌منظور حذف هرچه سریعتر کودتاگران و تمامی عوامل تروریستی به‌مدت سه ماه حالت فوق العاده اعلام می‌کنیم."

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، به نقل از شبکه بی بی سی، در پی کودتای نافرجام در ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور روز چهارشنبه ۳۰ تیرماه در ترکیه به مدت سه ماه وضعیت فوق العاده اعلام کرده است.

 

بنا به این گزارش،  رئیس‌جمهور ترکیه بیانیه مطبوعاتی را پس از اتمام جلسه شورای عالی امنیت ملی شخصا قرائت کرد، و گفت: با استناد به ماده 120 قانون اساسی به‌منظور حذف هرچه سریعتر کودتاگران و تمامی عوامل تروریستی به‌مدت سه ماه حالت فوق العاده در کشور اعلام می‌کنیم.

 

در این بیانیه تاکید شده است که اعلام وضعیت فوق العاده تنها برای اتخاذ تدابیر لازم در برابر تروریسم که کشور را تهدید می‌کند و همچنین برای محافظت از دموکراسی، دولت قانونی، حقوق و آزادی‌های اساسی است.

 

در ادامه این بیانیه آمده است: این تصمیم با هدف تقویت و حفظ ارزش های دموکراسی اتخاذ شده و تاکید کرد که "روند قانون وضعیت فوق العاده، ماموریت استانداران را تقویت خواهد بخشید. در این روند نیروهای مسلح ترکیه تحت امر استانداران بوده و با آنها همکاری خواهند کرد. در وضعیت فوق العاده هرگز حقوق و آزادی‌ها، محدود نخواهد شد

 

رجب طیب اردوغان شمار کشته های مخالفان کودتا را ۲۴۶ نفر اعلام کرده است و گفته است: ۲۴ نفر نیز از نیروهای کودتاچیان کشته شده اند.

 

رجب طیب اردوغان همچنین روز چهارشنبه در گفت وگو با شبکه «الجزیره» تصریح کرده است، هنوز بقایای کودتاچیان فعالند و احتمالا در هفته های آینده دست به اقداماتی بزنند.

 

وی اضافه کرده است: فکر نمی کنم هنوز قضیه کودتا به پایان رسیده باشد و تحرکاتی از سوی عاملان کودتا وابست به فتح الله گولن در حال صورت گرفتن است.

 

گزارش رسانه های حاکی است که به دنبال شکست کودتا، دولت ترکیه در روزهای اخیر بیش از ۶۰ هزار نظامی، معلم و قاضی را بازداشت، تعلیق یا از کار اخراج کرده است.

 

رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد: ملت ما برای نخستین بار در تاریخ کشور توانستند کودتای مسلح نظامی را ناکام بگذارند، مردم غیور کشور ما حمایت خود از دموکراسی و حکومت قانونی کشور را به‌قیمت جان خود اثبات کردند.

 

وی افزود: اروپا حق ندارد از اعلام حالت فوق العاده در ترکیه انتقاد کند. به وظیفه خودم به‌عنوان رئیس جمهور ترکیه و فرمانده کل قوا برای پاک کردن ویروس کودتا عمل خواهم کرد.

 

انتهای پیام/ک308

نظرات کاربران