هفته نامه تجارت فردا: میگویند زمانی خودرو بزرگان فرانسوی بوده از روشنفکران تا هنرمندان و سیاستمداران، اما سالها دیگر خبری از این نشان نبود تا چند سال پیش که گروه پژو - سیتروئن در نفوذ به بازار خودروهای لوکس درمانده شده بود و برای آنکه بتواند نشان لوکسی خلق کند دوباره این نشان را احیا کرد. کاری که زمانی تویوتا با لکسوس کرده بود حالا پژو - سیتروئن با دیاس تکرار کرده است.
آنها میخواهند در بازار جهانی و ایران با بیامو، بنز و آئودی رقابت کنند اما در خوشبینانهترین حالت فعلاً رقبایشان لکسوس، ولوو و آلفا رومئو است. فعلاً نشان دیاس مدلهای دیاس5 و دیاس6 را برای بازار ایران معرفی کرده است. در این گزارش سعی کردیم به تست فنی مدل دیاس5 بپردازیم تا ببینیم این خودرو تا چه میزان با آنچه تبلیغ میشود همخوانی دارد.
پیش از تست
مسوولان شرکت آرین موتور که نمایندگی دیاس در ایران محسوب میشود میگویند خودرو دیاس در بخش خودروهای پریمیوم رقیب خودروهایی مانند بیامو، بنز و آئودی است اما در واقعیت این هدف شرکت سیتروئن است که بتواند روزی مشتریان بخشی از بازار این شرکتها را به دست بیاورد. اگر بخواهیم برخلاف هدف درازمدت به امروز نگاه کنیم در خوشبینانهترین حالت محصولات این شرکت رقیب برندهایی مانند لکسوس، ولوو و آلفا رومئو است.
البته این نگاه تنها مختص افرادی است که به خرید خودرو نگاه ویژه و حرفهایتری دارند در غیر این صورت بیشتر مشتریان در بازار ایران، خرید برندهای عمومیتری مانند تویوتا کمری و هوندا آکورد را به خرید محصولی مانند دیاس اولویت میدهند. البته کلاس خودرو دیاس5 با کلاس خودروهایی مانند آکورد تفاوت دارد ولی اکثر مشتریانی که به دنبال خرید خودرو در بازه 180 تا 240 میلیون تومان در ایران هستند چندان حرفهای و موشکافانه به خرید خودرو نگاه نمیکنند بلکه تنها به دنبال خودرویی هستند که نیاز یک خانواده را در درون شهر و برای مسافرتهای بیرون شهری پوشش دهد.
البته اگر افرادی بخواهند خودرو خاص بخرند و طراحی داخلی و خارجی خودرو برایشان مهم باشد دیاس با توجه به قیمتش میتواند گزینه مناسبی برای این افراد باشد. در حال حاضر آلفا رومئو جولیتا، لکسوس CT200 و ولوو v40 از نظر کلاس و قیمت از اصلیترین رقبای دیاس5 در ایران هستند. این خودروها به ترتیب 171، 205 و 260 میلیون تومان در نمایندگیهای فروش این محصولات فروخته میشوند در حالی که دیاس5، 207 میلیون تومان فروخته میشود. در میان این خودروها آلفا رومئو جولیتا از نظر جوانپسند بودن و لذت رانندگی به خودروهای دیگر برتری دارد.
این خودرو با یک موتور 1400 سیسی با قدرت 170 اسب بخار قدرت بسیار مناسبی را با توجه به وزن خودرو در اختیار راننده قرار میدهد و در زمینه طراحی این خودرو رقیب جدی برای دیاس5 است.
خودرو لکسوس CT200 با توجه به هیبریدی بودن و مصرف بسیار پایین بهترین خودرو در میان این خودروها برای استفاده شهری است. برند لکسوس هم جایگاه این خودرو را در میان رقبایش دوچندان میکند. با این همه خودرو موتور بنزینی ضعیفی نسبت به باقی خودروها دارد و تنها 98 اسب بخار قدرت تولید میکند.
موتور بنزینی این خودرو در کنار موتور الکتریکی میتواند 134 اسب بخار قدرت تولید کند که نسبت به تمامی رقبای این بخش از بازار کمتر است. لذت رانندگی خودروهایی مانند دیاس5 و آلفا رومئو جولیتا هم بسیار بیشتر از خودرویی مانند لکسوس است. ولوو v40 در میان این خودروها از بالاترین قدرت موتور برخوردار است. این محصول که دارای طراحی و کیفیت قابل قبول است با موتور دولیتریاش توان تولید 213 اسب بخار را دارد. البته قیمت این خودرو هم حدود 50 میلیون تومان از دیاس5 گرانتر است.
با نگاهی کلی به رقبای این خودرو در بازار میتوان مشتریان این خودرو را افرادی تصور کرد که دنبال یک خودرو خاص میگردند که برایشان کیفیت طراحی بیشتر از مشخصات فنی و فرمانپذیری یا اقتصادی بودن خودرو مهم است. در این بخش از بازار افرادی که طراحی متفاوت و لوکس همراه با آپشنهای کامل را بخواهند به سراغ دیاس، افرادی که به دنبال خودرو اقتصادی باشند به سمت لکسوس، افرادی که قصد تجربه لذت رانندگی را دارند آلفا رومئو و کسانی که قدرت بیشتر را میخواهند به سراغ ولوو میروند.
طراحی و ساخت
در زمینه طراحی داخلی میتوان گفت یکی از زیباترین خودروهای بازار زیر 250 میلیون تومان ایران است. در ساخت بخشهای مختلف مانند کنسول و صندلیها به کوچکترین جزییات دقت شده است. کیفیت مواد استفادهشده در ساخت تزئینات داخلی بسیار مناسب است و چرم صندلیها هم از بهترین نوع و دوخت استفاده شده است. در تمام نقاط داخلی خودرو هم میتوان خطوط طراحی دیاس را دید. در این بخش میتوان گفت طراحان خودرو بسیار کارکشته توانستهاند بر روی سیتروئن c5 با کمترین هزینه محصول دیاس5 را خلق کنند.
طراحی خارجی اما به اندازه طراحی داخلی چشمنواز و موثر نیست ولی در کل قابل قبول است با این همه اگر کمی دقیق شویم میتوانیم بفهمیم که یک خودرو اقتصادی یعنی سیتروئن c5 به یک خودرو لوکستر تبدیل شده است. اما نکته مهم، تولید این خودرو در چین است. محصولات دیاس در شرکت چانگان چین با ظرفیت 200 هزار دستگاه مونتاژ میشوند. البته داریوش بیریا مدیرعامل آرین موتور در پاسخ به سوال تجارت فردا میگوید این خودرو به صورت مونتاژ کامل در چین تولید میشود و قطعات توسط پژو - سیتروئن برای این شرکت ارسال میشود و از نظر استاندارد با محصولات تولیدی در فرانسه مشابه است.
با وجود این سخنان باید دید کیفیت محصولات تولیدی در چین نسبت به محصولات تولیدی در باقی سایتهای پژو- سیتروئن چه تفاوتی دارد. به عنوان نمونه در اواسط دهه 80 سایت ایرانخودرو برای ساخت پژو 206 در میان سازندگان پژو دارای نمره متوسطی بود اما سایت تولیدی در اروپا دارای بالاترین کیفیت بودند. این خودرو از پلتفورم پیاف2
پژو - سیتروئن استفاده میکند که در خودروهای c5 سیتروئن و 3008 پژو نیز از آنها استفاده شده. این پلتفورم یک کلاس بالاتر از پلتفورم پیافیک است که قرار است محصولات اصلی پژو-سیتروئن مانند پژو 301 و سیتروئن الیزه در دو قرارداد مجزا در ایرانخودرو و سایپا تولید شوند.
تست و بررسی فنی
برای تست خودرو دیاس5، یک دستگاه خودرو مخصوص تست برای حدود نیم ساعت در منطقه قیطریه توسط شرکت آرین موتور در اختیار هفتهنامه تجارت فردا قرار گرفت. مسلماً در این زمان کم و با توجه به محدودیت سرعت در خیابانهای منطقه نمیتوانستیم خودرو را مورد بررسی کامل قرار دهیم. این تست دقیقاً مشابه تستی بود که مشتریان خرید این خودرو میتوانند در نمایندگی فروش دیاس در ایران انجام دهند.
در ساخت بخشهای مختلف مانند کنسول و صندلیها به کوچکترین جزییات دقت شده است. کیفیت مواد استفادهشده در ساخت تزئینات داخلی بسیار مناسب است و چرم صندلیها هم از بهترین نوع و دوخت استفاده شده است. طراحان سیتروئن میگویند برای طراحی کابین خودرو از کابین هواپیما الهام گرفتهاند و میخواستند حس یک خلبان را به راننده منتقل کنند.
خودرو دیاس5 عرضهشده در ایران از موتور 6 /1لیتری تزریق مستقیم سوخت همراه با توربوشارژ استفاده میکند که توان تولید 163 اسب بخار قدرت با گشتاور 240 نیوتن متر را دارد. این قدرت در این حجم پایین به لطف استفاده از سیستم تزریق مستقیم سوخت و استفاده از توربوشارژ به دست آمده است.
در تستهای فنی، خودرو با این موتور و حتی در سربالاییهای شدید هم عملکرد مناسبی از خود نشان میداد. به دلیل درگیر شدن توربوشارژ از دور حدود دو هزار دور حداکثر گشتاور خطی بین دور دو تا چهار هزار دور تولید میشود که این عامل سبب میشود این خودرو در سربالاییهای تند مناطق شمالی تهران عملکرد مناسبی از خود نشان دهد. البته نمونهای از موتور این خودرو با دو توربو شارژ نیز وجود دارد که توان تولیدی 200 اسب بخار را دارد.
مدیران شرکت آرین موتور میگویند به دلیل بنزین ایران امکان ارائه این مدل در ایران وجود ندارد البته در آینده نمونهای از این موتور طراحی خواهد شد که با بنزین ایران هم سازگارتر خواهد بود. استفاده از توربو شارژ در موتور کمحجم 1600 سیسی عملاً مانند تیغ دو لبه در این موتور است. این موتور را که میتوان توسعهیافته و پسر موتور Tu5 پژو 206 دانست با استفاده از توربوشارژ توانسته قدرت موتور تنفس طبیعی دولیتری را در اختیار مصرفکننده قرار دهد در حالی که نسل قبلی این موتور که در پژو 206 تیپ 5 هم در ایران ارائه میشود بدون توربو شارژ توان تولید 110 اسب بخار را داشت.
البته درست است که موتور جدید با همان حجم و با استفاده از سیستم تزریق مستقیم سوخت و توربو شارژ توانسته قدرت موتور بیشتری تولید کند و با توجه به حجم کمتر از موتورهای بالای دو لیتر مصرف کمتری هم نسبت به این موتورها داشته باشد اما با این حجم کم و قدرت بیشتر و استفاده از توربوشارژ به طور طبیعی حرارت موتور به شدت افزایش پیدا میکند و استهلاک موتور هم بیشتر میشود، با این همه شرکت سازنده مدعی است با استفاده از آلیاژهای مختلف و استفاده از منیزیم و آلومینیوم توانسته استهلاک موتور را به حداقل برساند. بر اساس اعلام شرکت سازنده مصرف سوخت این خودرو در حالت اقتصادی حدود 5 /8 لیتر در سیکل ترکیبی است.
البته اگر خودرو را بر روی حالت اسپورت قرار دهیم با افزایش پاشش سوخت برای رسیدن به قدرت و شتاب بیشتر مصرف سوخت خودرو هم به حدود 18 لیتر در صد کیلومتر میرسد. در حالت اسپورت و با استفاده از دنده دادن به صورت دستی شتاب صفر تا صد خودرو حدود 2 /9 ثانیه اعلام شده است.
البته به دلیل محدودیتهای ترافیکی در محل تست امکان اندازهگیری شتاب مهیا نبود. گیربکس این خودرو هم از نوع توسعه یافته Cvt است که تاخیرهای رایج در گیربکسهای اتوماتیک Cvt تا حدودی در آن بهبود یافته است. در زمانی که خودرو در حالت اتوماتیک دنده میدهد در اکثر موارد با کمترین تاخیر تغییر دنده رخ میدهد البته در چند مورد هم عمل دنده دادن با کمی تاخیر و کندی رخ میدهد. در حالت دنده دادن به صورت دستی البته گیربکس عملکرد خوبی دارد و در اکثر موارد به درستی و با سرعت قابل قبول در زمان تست پاسخهای مناسب را به فرامین میداد.
در تمام نقاط داخلی خودرو هم میتوان خطوط طراحی دیاس را دید. در این بخش میتوان گفت طراحان خودرو بسیار کارکشته توانستهاند بر روی سیتروئن c5 با کمترین هزینه محصول دیاس5 را خلق کنند. طراحی خارجی اما به اندازه طراحی داخلی چشمنواز و موثر نیست ولی در کل قابل قبول است با این همه اگر کمی دقیق شویم میتوانیم بفهمیم که یک خودرو اقتصادی یعنی سیتروئن c5 به یک خودرو لوکستر تبدیل شده است.
از نظر لذت رانندگی هم فضای داخل خودرو و نوع قرارگیری پشت فرمان مانند اکثر خودروهای گروه پژو-سیتروئن حس خوبی به راننده میدهد و طراحی و نوع قرارگیری فرمان در دست راننده هم لذت رانندگی را افزایش میدهد. سیستم فرمان و هندلینگ خودرو هم وضعیت مناسبی دارد. فنربندی این خودرو مانند خودروهای آلفا سخت و مانند لکسوس نرم نیست.
سخت بودن سیستم تعلیق سبب فرمانپذیری و قدرت مانور بهتر میشود ولی همزمان راحتی سرنشینان را هم کاهش میدهد. در مجموع این خودرو لذت رانندگی متعادلی دارد؛ نه مانند آلفا رومئو رانندگی با آن هیجانانگیز است نه مانند لکسوس نرم و کسلکننده است. دید جلو خودرو هم برای رانندگی مناسب است و رادارهای اطراف خودرو هم در هنگام رانندگی تسلط بهتری به راننده برای رانندگی میدهد، البته دید عقب خودرو باز هم مانند بیشتر محصولات سیتروئن کم است که شرکت سازنده با قرار دادن سنسور و رادار و دوربین دید عقب سعی کرده تا حدودی این ضعف را پوشش دهد.
سیستم ترمزهای این خودرو هم بسیار عملکرد مناسب و دقیقی دارد و با استفاده از سیستم ESP عملکرد پایداری و ایمنی خودرو در مانورها و ترمزگیریها افزایش یافته که البته با خاموش کردن این سیستم میتوان لذت بیشتری را از رانندگی با این خودرو تجربه کرد. در کل این خودرو میتواند گزینه مناسبی برای افرادی باشد که به ظاهر خودرو اهمیت میدهند. شاید این خودرو گزینه مناسبی برای جوانان عشق سرعت نباشد با این همه میتواند گزینه خوبی برای مدیران یا بانوانی باشد که به طراحی خودرو بیشتر از موارد دیگر اهمیت میدهند.
کیفیت قطعات و هزینه خدمات پس از فروش این خودرو هم بر اساس اعلام برخی کارشناسان همانند لکسوس و کمتر از خودروهایی مانند بنز و بیامو و بیشتر از تویوتا، هیوندایی و میتسوبیشی است. این خودرو در ایران به صورت فولآپشن با قیمت 207 میلیون تومان عرضه میشود. برخی از مهمترین آپشنهای خودرو شامل esp، کروز کنترل، سیستم رادار نقاط کور، سنسور باد تایر، دارای شش ایربگ، سنسور پارک جلو و عقب، دید عقب، ترمزدستی الکترونیک اتوماتیک، چراغهای زنون و الایدی، نور بدرقه تا منزل، مهشکن جلو با چرخش اتوماتیک، نورپردازی محیطی، رینگ آلومینیومی 18 اینچ، لولههای اگزوز دوگانه که البته یکی از آنها نمایشی است، شیشههای عقب دودی، بهترین چرم برای تزئینات داخلی، صندلی جلو دارای گرمکن و قابلیت تنظیم الکترونیکی و دو محافظ برای راننده، و سقف پانوراما سهقسمتی با دریچه مجزاست.
این خودرو با چنین آپشنها و موتوری که در ایران عرضه میشود در بازار ایتالیا 34 هزار یورو (حدود 136 میلیون تومان) ارزش دارد. البته شرکت واردکننده میگوید با کمترین سود این خودرو را در بازار عرضه میکند تا بتواند آن را در بازار معرفی کند و برند دیاس را در ایران جا بیندازد.
نظرات کاربران