تازه های سایت

11. مهر 1395 - 9:32
در گفتگو با روانبخش صادقی
خاطره های جالب اولین خبرنگار استان از دوران دفاع مقدس+ تصاویر
وی همزمان به پیشنهاد صدا و سیما خبرنگار ازاد در شهرستانهای باشت و گچساران شد و سال 60 بنا به درخواست مسئولان بعنوان نخستین خبرنگار استان فعالیت خود را در دفتر خبر یاسوج در شرایط سخت و دشوار اول انقلاب آغاز کرد.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، روانبخش صادقی نخستین خبرنگار بعد از انقلاب و نخستین روایتگر دفاع مقدس از ایل غیرت و جوانمردی از دیار نام اوران و نامداران کهگیلویه و بویراحمد است.

 

صادقی متولد 1343 از شهرستان باشت است. او در خانواده ای مومن و مذهبی دیده به جهان گشود و همگام با پدر و مادرش با مسجد و دعا و مناجات آشنا شد. کم کم مکبر و موذن و در ادامه مداح اهل بیت بود آغاز جوانی و بلوغ او همزمان شد با پیروزی انقلاب و این در حالی بود که در مدرسه راهنمایی باشت فعالیت انقلابی داشت تا جایی که انشای او را مدیران مدرسه که با قلمش آشنا بودند نگهداری می کردند.

 

فعالیت این جوان در آن دوران با انقلاب و مجری گری و شعارگوی راهپیمایی ها ادامه یافت تا با پیروزی انقلاب بصورت افتخاری عضو سپاه گچساران شد و کارهای فرهنگی و امنیتی انجام می داد. 

 

روانبخش صادقی همزمان به پیشنهاد صدا و سیما خبرنگار ازاد در شهرستانهای باشت و گچساران شد و سال 60 بنا به درخواست مسئولان بعنوان نخستین خبرنگار استان فعالیت خود را در دفتر خبر یاسوج در شرایط سخت و دشوار اول انقلاب آغاز کرد.
پوشش خبری محرومیت ها و خدمات نظام به این استان محروم در ابعادی گسترده اما با امکاناتی بسیار محدود عشق یک جوان خبرنگار بود که با اتکا به نیروی ایمان بخدا شکل می گرفت.

 

 
 
 
این گفت و گو بمناسبت هفته دفاع مقدس و برگزاری کنگره ملی شهدای کهگیلویه و بویراحمد با روانبخش صادقی انجام شده و او با روی گشاده پای سوالهای ما نشست و باب سخن را از حماسه و غیرت و جوانمردی به روی ما گشود. 
 
 
انگار همان زمان بود چقدر با احساس سخن می گفت کسی که همراهی با شهیدان و ایثارگران برای او بزرگترین سرمایه دنیا بود و از روانبخش صادقی پرسیدم با نبود امکانات و تحهیزات چگونه فعالیت می کرد که در جواب گفت: با تجهیزات کار نمی کردیم با انکیزه با عشق با دل و ایثار کار می کردیم در شرایطی که انقلاب در حال تثبیت بود قدرتهای استکباری سراسیمه از ترس صدور انقلاب و تاثیرات شگرف آن در متطقه جنگ را بر ملت بزرگوار ما تحمیل کردند. همه راه های تامین نیازهای کشور در همه زمینه ها به خصوص نظامی را در قالب تحریم بستند و در بخش رسانه هم که ما چیزی نداشتیم یک دستگاه ضبط گزارشگری رادیویی و یک دستگاه دوربین اکلر 16 میلیمتری و ضبط صدای سینک دوربین که هم گزارش های استانی هم اعزام ها و کمک به جبهه ها و هم گزارش های جنگی را از جنوب و غرب کشور با این ابزار برای پخش از شبکه استانی و ملی تهیه می کردیم. 
او از حماسه شیر دلان و شیرزنان کهگیلویه ای و بویراحمدی ناگفته های بسیار داشت که در مجال این گفت و گو نگنجید که البته قول داد در مناسبت های بعدی از بیان برخی از آنها دریغ نکند. 
صادقی گفت: رزمندگان خطه کهگیلویه و بویراحمد در رزم و جنگ متفاوت از سایر رزمندگان بودند اینهم به لحاظ روحیه سلحشوری و غیرت عشایری آنان بود. دست پرورده های شیر زنان و شیر مردانی که در کشاکش همه سختی های روزگار همچون آهن آبدیده شدند حماسه این جوانان در سایه روح بلند ایمانی و جسمانی به یک نیروی مقتدر تبدیل شد و کارهای بزرگی کردند که تحسین مسئولان و فرماندهان را بر انگیخت .
 
 
 
 
تیپ 48 فتح کهگیلویه و بویراحمد در دوران دفاع مقدس چه نقشی بر عهده داشت؟
 
صادقی گفت: تیپ 48 فتح تنها یگانی بود که خبرنگار مستقل داشت و فرمانده شهید این تیپ سردار حیدر پور می گفت:فرماندهان دیگر لشکرها به من می گویند،شما قرارگاه و تبلیعات جنگ و رادیو جبهه و شبکه های ملی صدا و سیما را در کنار عملیاتها در اختیار گرفتی.
صادقی به روح بلند، تواضع و فروتنی شهید حیدر پور اشاره کرد و از وی به عنوان بازو و زبان گویای تیپ و استان یاد می کرد. 
وی گفت: بر و بچه های گردانهای تیپ 48 فتح در هشت سال دفاع مقدس سنگ تمام گذاشتند که زبان و قلم از بیان آن عاجز است. 
 
 
از این خبرنگار دوران دفاع مقدس در مورد رشادت و پایمردی رزمندگان استان سوال کردم او در حالیکه در طول این گفتگو با بغض و اشک سخن می گفت از غیرت مردان بزرگی سخن راند که تاریخ دیگر نظیرشان را بخود نخواهد دید. 
وی تصریح کرد: ملت بزرگوار ایران بخصوص سلحشورمردان ما روی تاریخ را سفید کردندو عبور از سخت ترین موانع ایضایی و خاکریزهای مستحکم در مقابل مدرنترین تجهیزات جنگی دشمن دور از انتطار کارشناسان نظامی دنیا بود که امروز درس نظامی رزمندگان فلسطینی و لبنانی است. 
 
انسان نمیداند در میان ان همه زیبایی کدام را انتخاب کند چه زیبا فرمود بی بی بی زینب کبری(س) که در وصف واقعه عاشورا فرمود: ما رایت الا جمیلا - جز زیبایی چیزی ندیدم.
سردار بزرگی چون نورالله یزدانپناه که در بلندیهای غرب کشور در استانه محاصره به او گفتند بر گرد گفت پشت به دشمن کردن از غیرت ما بدور است. 
از رشادت جوانمردانه سرداران بزرگی چون هرمزپور .. ولی پور .. پناهی .. ایزدپناه .. از مظلومیت سردار حیدرپور فرمانده بی باک 48 فتح سخن راندن کار آسانی نیست.
 
 
 
 
چه صحنه های جالبی در دفاع مقدس مشاهده کردید؟
این خبرنگار دفاع مقدس گفت: با چشمان خود دیدم جوان رزمنده ای را که مادرش او را همراهی می کرد و با افتخار می گفت میخواهم حرکتش به جبهه ها را ببینم.
دیدم جوانی را که در هنگام شهادت به سجده رفته بود و بر سجاده خون آخرین سجده عشق به خدا را سرود.
پیر زن 90 ساله قد خمیده ای را دیدم که تنها بسته خرمایی را که همه سرمایه اش بود و نصف انرا مصرف کرده بود آورد و گفت این هم سهم من از دفاع مقدس .. و وقتی به او گفتند پیرزن، این را که مردم برای طعام تو دادند نیازی نیست آن را ببر برای خودت و او گریه کرد و گفت من کسی را ندارم روانه دفاع از دین کنم و سرمایه ای هم ندارم همین نصف بسته خرما را از من نمی پذیرید تا شرمنده رویشان نباشم.
 
 
وظیفه ما در قبال شهدا و دفاع مقدس چیست؟
صادقی گفت: دفاع ما مقدس بود و سند حقانیت آن هم همین مردم بودند ولی نعمتانی که امام عزیز از آنان بعنوان ذخایر انقلاب یاد کردند. 
این یادگار دفاع مقدس با اشاره به اینکه شهیدان و ایثارگران به تکلیف خود عمل کردند و میراث خود را به رسم امانت به ما سپردند و بیان کرد: امام فرمود جنگ برای ما نعمت بود ما در جنگ ساخته شدیم و امروز فرهنگ دفاعی ما درس ملت های دیگر شده است. 
 
امام عزیز فرمود جنگ ما با دنیای کفر پایانی ندارد و این چنین است امروز آنان که دست از دشمنی با ملت ایران بر نداشته اند به همه ساز و کارهای خود به جنگ قران و اسلام آمدند جنگ نرم امروز آنان به مراتب دشوارتر از دیروز بود دشمن آمروز پشت بامهای ما نه درون خانه های ماست و اگر به تکلیفمان عمل نکنیم آسیب خواهیم دید.
وی گفت: در سایه مجاهدت های مراجع عطام تقلید و رزمندگان اسلام در سایه رهبری پیامبر گونه امام عزیز و رهبر فرزانه انقلاب امروز ایران اسلامی بر قله های عزت جهانی ایستاده است و همین ابهت و اقتدار آنان را عصبانی کرده است. 
 
 
 
 
آقای صادقی فردا(11 مهر) آغاز برگزاری کنگره شهدا در استان است، درباره برگزاری این کنگره ملی چه نظری دارید؟
 
برگزاری کنگره سرداران و 1880 شهید استان ابتکار شایسته و در خور شان شهیدان است و بفرموده رهبری زنده نگهداشتن یاد شهیدان اجری کمتر از شهادت ندارد و با توسعه این فرهنگ هم انقلاب بیمه می شود و هم ملت های تحت ظلم بیدار می شوند.
این یادگار دفاع مقدس گفت کاری را شهدا کردند نمی شود جبران کرد آنان با جانشان عزت دین را تضمین کردند از ارزش های الهی پاسداری کردند و این نوع معامله در هیج فرهنگ دیگری غیر از اسلام و تشییع علوی اجر و پاداش ندارد.
آنان با بریدن از دنیا و چشم پوشی از متاع آن، اسوه و سمبل حق طلبی شدند و امروز دنیا با الگو گیری از حماسه آنان قدرت های پوشالی را به زانو در آوردند. 
 
روانبخش صادقی 8 سال دفاع مقدس را بطور متناوب حضور داشت و در عملیات های مختلف از جمله کربلاهای 4 و 5 والفجر 8 بیت المقدس ها و نصرها نیز در جنوب و غرب کشور کارهای رسانه ای مختلفی کرد و بزرگترین سرمایه خود از انقلاب را همراهی با شهیدان و ایثارگران و روایت حماسه های آنان دانست.
 
 
 
 
شرایط زندگی و امکانات رفاهی شما پس از تحمل آن همه سختی امروز چگونه است؟
 
البته در میان صحبت های صادقی متوجه شدم نه تنها اکنون مستاجر است بلکه وسیله نقلیه ای را که با آن تردد می کند را نیز با شرایطی تهیه کرده است و از صادقی اینگونه پرسیدم با این همه سال چطور هنوز؟ او گفت گله ای ندارم برای انجام تکالیف خود دنبال پاداش دنیایی نرفتم و با همه سختی های زندگی گله ای نیست و راضیم به رضای خدا .
 
گفتنی است روانبخش صادقی هم اکنون نیز به عنوان خبرنگار و گزارشگر در صدا و سیمای شیراز مشغول به فعالیت است.
 
گفت وگوی ما با یادگار دفاع مقدس روانبخش صادقی در این فرصت به پایان رسید و البته همانطور که گفته شد سعی داریم هر از گاهی گپ و گفتی از او را به اتفاق شما مخاطبان گرامی مرور کنیم. 
 
 حرف آخر:
 
ممنون از لطف شما همچون زاگرس و دنای سرافراز مقاوم و سربلند باشید و همگی یاد و نام شهیدان و فرهنگ شهادت طلبی را عطر روح معنویمان کنیم. یا علی مدد. یا حسین.
 
 
 
منبع: صبح زاگرس

انتهای پیام/

دیدگاه‌ها

احسنت بر برادر صادقی

نظرات کاربران