ه نقل از روزپلاس از اخبار خودرو ، امروز تصویری واضح تر از موتور سیکلت های آینده در پیش روی ماست و این را مدیون تلاش بخش موتور سیکلت بام و در رونمایی از کانسپت ویژن نکست ۱۰۰ هستیم.
یک موتور سیکلت بدون نیاز به تعلیق و کلاه ایمنی. بله! ظاهرا تنها چیزی که برای هدایت این بامو نیاز دارید یک عینک هوشمند با فناوری پیشرفته است که گویا از فیلم های علمی تخیلی مانند پیشتازان فضا الهام گرفته است.
در نگاه اول به نظر میرسد این موتور سیکلت از کانسپت دوج تاماهاوک الگوبرداری کرده باشد اما باید بگوییم در کمال شگفتی این یک طرح رترو محسوب شده و برگرفته از اولین موتورسیکلت تولیدی بامو با نام R32 است که به اوایل تاسیس این شرکت و زمانی که بیشتر در صنعت هوانوردی اشتغال داشت برمیگردد. این کانسپت را باید ادامه دهنده مسیر آینده نگر بامو با کانسپت های نکست ۱۰۰ بامو، مینی و رولزرویس دانست.
اولین گام در ارائه این کانسپت ها با نمایش بامو نکست ۱۰۰ کانسپت در نمایشگاه لس آنجلس در کالیفرنیا برداشته شد و اکنون این پروژه جدید با نام کامل «موتور سیکلت بامو ویژن نکست ۱۰۰ : فرار بزرگ » رونمایی شده که به طور هوشمندانه به فیلم فرار بزرگ و هنرنمایی استیو مک کوئین با موتورسیکلت بامو در آن فیلم اشاره دارد.
ادگار هاینریش، رییس طراحی بخش موتور سیکلت بامو در این باره گفته است : « موتورسیکلت یعنی فرار از روزمرگی. زمانی که شما موتور خود را روشن میکنید از همه چیز رها میشوید و این یعنی موتور سیکلت یک فرار بزرگ است »
به منظور ایجاد نهایت یک تجربه سواری با موتورسیکلت بامو به جای نگاه به چند سال آینده، چند دهه آینده را مدنظر داشته و در تبلیغات این کانسپت عبارت « ترکیب کامل بین انسان و ماشین » را بکار برده است. با یک نگاه میتوان فهمید این موتور سیکلت همچنان یک بامو خالص است. با وجود فریم سیاه مثلثی شکل، خطوط سفید، نشان خاطره انگیز و طراحی آینده نگرانه اما همچنان طرح موتور باکسر خبر از حضور یک بامو میدهد.
برخلاف موتور سیکلت R32 متعلق به سال ۱۹۲۳ یا بسیار از موتور سیکلت های کنونی از سوخت های فسیلی استفاده میکنند تولید نیرو در این کانسپت بدون هیچ آلودگی محیطی است. بنابراین میتوان حدس زد که از نیروی الکتریسته بهره میگیرد. طراحی سیستم انتقال قدرت آلومینیومی براق که یادآور مدل منحصر به فرد باکسر میباشد بیشتر یک ایده جالب برای هیجان زده کردن طرفداران موتورهای بامو است.
تایرها با دیواره های ضخیم بیشتر شبیه دونات های بزرگی هستند که اتصالات و بلبرینگ های آنها به خوبی پشت فریم مشکی رنگ پنهان شده است. این قاب به عنوان یک پوشش یکپارچه با رنگ مشکی مات عمل میکند. بامو آن را « فلکس فریم » نام نهاده است که با مهندسی خاص خود موجب شده از اتصالات مرسوم برای فرمان در موتورسیکلت های امروزی خبری نباشد. هنگام چرخاندن فرمان موتور سیکلت خاصیت انعطاف پذیری فریم موجب تغییر جهت حرکت آن میشود. به نظر میرسد باقی قسمت های موتورسیکلت و نشیمنگاه از فیبرکربن ساخته شده باشد که مشخصه بارز آن سیم کشی هایی است که مانند LED روشن شده اند.
اگرچه طراحی سیستم انتقال قدرت میتواند یکی از جالب ترین ویژگی های نکست ۱۰۰ باشد اما خلاقانه ترین ویژگی آن قابلیت حفظ تعادل در هنگام سکون و حرکت است. بنابراین خیالتان راحت باشد که این کانسپت هیچگاه واژگون نخواهد شد. بامو یک عینک ویژه را برای مرکب سوار این موتور طراحی کرده که علاوه بر محافظت از باد اطلاعاتی نظیر میزان پیچ جاده ،زاویه موتور ،اطلاعات ایمنی و نمای دوربین عقب موتور را در جلوی چشم موتور سوار نمایش می دهد.
این موتور هیچگاه به تولید انبوه نخواهد رسید ولی می تواند نشان دهنده نسل آیده موتورهایی باشد که در آینده نه چندان دور عرضه خواهند داشت.
نظرات کاربران