تازه های سایت

17. آبان 1395 - 12:14
تولید مستند "رودخانه زهره تاخلیج فارس"درشبکه دنا
مستند رودخانه زهره از سرچشمه های آن در استان فارس تا گذر از استان کهگیلویه و بویراحمد و رسیدن به دریای خلیج فارس با موضوع زندگی مردم و حیات وحش در کنار این رودخانه به مدت 62 دقیقه از سیمای دنا به روی آنتن می رود.

به نقل از پایگاه خبری چهارفصل،  رود زهره در مسیر خود از سه استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان گذر کرده و در این مسیر نام های گوناگونی به خود می گیرد، این رودخانه همچنین سرشاخه های کوچک و بزرگی دارد و آب رودها و چشمه های بزرگ و کوچکی به آن می ریزد.

آب این رودخانه پس از گذر از ماهور میلاتی و تپه ماهورهای گچساران، با دریافت سرشاخه های دارای املاح مزه تلخ به خود میگیرد که در این منطقه برای آشامیدن مناسب نیست.

بررسی جغرافیای مسیر رود، سرشاخه ها، و نگاهی به تاثیر آن بر زندگی مردم کناره های رود و تاریخ گذشته آن نمایش زندگی عشایر، روستاییان در کنار پرندگان و دیگر جانداران، تاثیرات آدمی بر  ساخت سد ها و آب بندها، از موضوعات این مستند است.

اما موضوع محوری فیلم بررسی زندگی و حیات گیاهی و جانوری سرزمین های پیرامونی این رودخانه و سرشاخه های آب تلخ و شیرین آن، با نمایش چشم اندازهای زیبای چهارفصل مسیر، نماهای هوایی  و زیرآبی است.

این مستند جغرافیای کار استان های فارس،کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان را دربر می گیرد و شهرستان های سپیدان، رستم، ممسنی، بویراحمد، چرام، کهگیلویه، باشت، گچساران، بهبهان و هندیجان در این مستند بررسی می شوند.

رود زهره با دریافت شاخه بزرگ دیگری که از کهگیلویه می آید، یعنی خیرآباد، به استان خوزستان می رسد و با گذشتن از شهرستان بهبهان و رسیدن به شهرستان هندیجان، با نام هندیجان به خلیج فارس می ریزد.

تهیه کننده و کارگردانی این مستند را عبدالخالق طاهری برعهده دارد.

انتهای پیام/200

 

نظرات کاربران