تازه های سایت

26. مرداد 1401 - 23:50
گزارش:
مدیریت بحران و چالش مدیران پروازی در باشت
با توجه به تجربه سال های گذشته و وقوع حوادث در گوشه و کنار، در خصوص بروز بحران ها نظیر آتش سوزی،سیل،و... باید نقاط ضعف این شهرستان شناسایی و زمینه های آسیب آن را رفع کرد.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز:از آنجا که حادثه خبر نمی کند و بحران یعنی حوادث گسترده تر نیز در هر لحظه و هر مکان احتمال رخداد آنها وجود دارد، ضرورت دارد تا یک مدیریت بحران منسجم و کارآمد به صورت آنی برای مقابله با این حوادث فعال شود،که می طلبد این تیم حداقل ساکن در شهرستان باشند.

حوادث بزرگ طبیعی نظیر سیل، زلزله، آتش سوزی و هزاران بحران طبیعی و غیر طبیعی در انتظار وقوع در هر مکانی هستند، راه حل اول پیشگیری در خصوص آنهایی است که قابل پیشگیری اند و راه چاره دوم مدیریت کنترل بحران در موارد غیر قابل پیشگیری است.

در شهرستان باشت نیز مانند هر
منطقه و شهرستان دیگر، امکان رخداد حوادث و بحرانها زیاد است و این امر کاملا روشن و غیر قابل انکار است، در این موقع از سال آتش سوزی کوهها و جنگلها بیشتر از هر چیز دیگری به چشم می خورد.

از ضعف های دیگر در مواقع بحران، وجود زیرساختهای ضعیف در سطح شهرستان است؛ به عنوان مثال ر اه ها و پلهای ارتباطی برخی روستاها ممکن است با کوچکترین سیلاب تخریب شوند، گیرنده های تلویزیون با کوچکترین تغییر آب وهوایی قطع و تلفن های همراه نیز با قطع برق، قطع می شوند.

مسئولین باشتی بایستی این شهرستان را مبرا از حوادث ندانسته و همیشه شهرستان را به عنوان یک کانون مستعد بحران در نظر گیرند تا در مواجهه با بحران ها با کمترین خسارت حوادث را پشت سر گذاشت.

امروز دو آتش سوزی در منطقه در باشت اتفاق افتاد یکی درکوه عنا و دیگری در کوه لار که ساعت ها طول کشید تا مدیریت شهرستان باشت توانست نیروهای خود را به این مناطق اعزام کند.

آمادگی مسئولین ذیربط در مدیریت بحران از اصلی ترین نیازها در این خصوص است و بایستی بیش از پیش آمادگی لازم را داشته باشند. اما در عمل چیزی که تاکنون مشاهده شده است، نبود آمادگی لازم جهت مقابله با بحران هاست؛ زیرا مدیران اکثرا خود در شهرستان ساکن نیستند و هنگام وقوع حادثه و لزوم تشکیل ستاد مدیریت بحران، یا نمایندگان آنها در جلسه ستاد بحران حضور می یابند و یا زمان زیادی صرف خواهد شد تا از شهرهای دور و نزدیک استان خود را به باشت برسانند، ستاد مدیریت بحران تشکیل داده و درباره حوادث، خسارات و جلوگیری از خسارات بیشتر تصمیم گیری نمایند.

اداره منابع طبیعی باشت و گچساران هر دو با یک مدیر اداره می شود و مدیر مورد نظر نیز در شهرستان گچساران سکونت داردعلاوه بر این مشکل تجهیزات و نیرو از بحرانی ترین عوامل بحران در باشت است.

یکی از راهکارهای اصلی این است که در گام اول مدیران و مسئولان خود ابتدا در شهرستان ساکن باشند که این امر علاوه بر اینکه باعث خواهد شد مسئولان از نزدیک با مشکلات آشنا شده و به حل مشکلات حوزه خود اقدام نمایند، همچنین باعث می شود مدیران با این نگاه که بحران هر لحظه اتفاق خواهد افتاد خود را جدا از مردم شهرستان ندانسته و اقداماتی در این راستا انجام دهند و نکته مهمتر اینکه باعث خواهد شد مردم از نظر روحی و روانی به آرامشی خواهند رسید که در هنگام بحران مسئولانی از جنس خودشان در کنار آنها هستند و به حل مشکلات و بحران ها کمک خواهند کرد.

چون همانطور که می دانیم بحران را با پشت میز نشستن و کت و شلوار های اتو کرده نمی توان اداره کرد،لذا انتظار می رود که فرماندار و دیگر مسيولین امر تدابیری برای مدیران پروازی این شهر در تمام ادارات اتخاذ کنند و از بین همین نیروهای شهرستانی افرادی را در ادارات مربوطه چینش کنند.

یکی دیگر از مواردی که در خصوص مدیران پروازی شهرستان باشت به چشم می خورد ، این است که این مدیران سالهاست که در سمت مدیریت یا ریاست ادارات شهرستان باشت  مشغول به کار هستند و ربطی به یک یا دو دوره سیاسی هم ندارند و بیشتر آنها به مرز بازنشستگی رسیده اند که  این می تواند بار منفی را در روند مدیرتی این شهرستان ایجاد کند.

مدیری از شهرستان گچساران یا دیگر شهرستان های اطراف  حضور دارند چطور در شرایط بحران یا مورد فوری که در غیر از وقت اداری در شهرستان رخ می دهد می توانند در شهرستان حضور داشته باشند.

نکته دیگر اینکه برای موفقیت در مدیریت بحران، امکانات و تجهیزات و آماده و به روز بودن این امکانات هم خیلی مهم است و می‌طلبد که دستگاه‌های اجرایی مرتبط امکانات و تجهیزات دستگاه ذی‌ربط خود را احیا کنند تا در صورت کمبود امکانات بتوانند قبل از وقوع بحران نسبت به رفع کمی وکاستی‌های موجود اقدام کنند.

آنچه به عنوان جمع بندی باید گفت این است که پرداختن به امر کنترل و مدیریت یک بحران احتمالی در هر فصلی مهم و ضروری است و مسئولین باید در این راستا جدیت بیشتری به خرج داده، مدیریت بحران در شهرستان باشت تجهیز و آماده تر شده و علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد.

لذا انتظار می رود، مسئولان محترم و متولی مدیریت بحران در شهرستان باشت فرصت را غنیمت شمرده و قبل از وقوع بحران ها و حوادث، میزان آمادگی ها را ارتقاء داده و در برهه هایی که دولت باید نقش مردمی خود را ایفا کند، در کنار مردم قرار گیرد و کارآمدی خود را در عرصه عمل نشان دهد.

نظرات کاربران