تازه های سایت

25. بهمن 1392 - 20:38
وضعیت نامناسب آبخوری‌ مدارس کهگیلویه و بویراحمد
در نشست شورای آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد از وضعیت نامناسب آبخوری‌های مدارس این استان سخن به میان آمد.

به گزارش خامی، به نقل از خبرگزاری فارس از یاسوج، صبح امروز نشست شورای آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با حضور استاندار، معاون برنامه‌ریزی و معاون سیاسی استاندار با سه دستور کار برگزار شد.

هادی زارع‌پور اولین دستور کار جلسه را برگزاری جشنواره خیرین مدرسه‌ساز عنوان کرد و گفت: این جشنواره 22 خرداد 93 در مرکز استان برگزار می‌شود که نیازمند هم‌افزایی و همراهی مسئولان و متولیان اجرایی در برگزاری هرچه بهتر این جشنواره است.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر این‌که برگزاری جشنواره خیرین مدرسه‌ساز می‌تواند در ارتقاء فضاهای آموزشی استان موثر باشد، گفت: جشنواره خیرین مدرسه‌ساز هرساله در سطح استان برگزار می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: براساس بررسی‌های به عمل آمده 30 درصد فضاهای آموزشی استان توسط مجمع خیرین مدرسه‌ساز آماده می‌شود.

تقوی مدیر آموزش و پرورش شهرستان لنده نقش مدیران عامل بانک‌ها در برگزاری جشنواره اشاره و اذعان کرد: مشارکت خیرین بومی کم و ناچیز است که که با توجه به نیازها باید تبلیغات لازم مبنی بر جذب و مشارکت خیرین در بحث مدرسه‌سازی افزایش یابد.

سید ابراهیم اسدی معاون مشارکت‌های آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد در این نشست با تاکید بر نیت خیر خیرین مدرسه‌ساز اذعان کرد: بسیاری از خیرین سعی دارند که احداث مدارس در مناطق محروم باشد اما باید آن‌ها را متقاعد کرد که  بسیاری از روستاها به دلیل مهاجرت از روستا به شهر خالی از سکنه  می‌شوند.

معاون مشارکت‌های آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر این‌که برخی از امکانات و فضاهای آموزش و پرورش بی استفاده مانده است، گفت: در حال حاضر نسبت به حوزه آموزشی روستاهای اقماری شهر یاسوج مشکل داریم.

اسدی اذعان کرد: انتظار می‌رود در جشنواره خیرین مدرسه‌ساز نیازهای آموزش و پرورش انعکاس داده شود.

دومین دستور کار شورای آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد تبادل ‌نظر در خصوص ریشه‌کنی بی‌سوادی در استان عنوان کرد و گفت: به منظور ریشه‌کنی  بی‌سوادی در استان در سال 91 ،40 هزار و 845 نفر شناسایی شدند که بعد از پایش به 21 هزار و 109 نفر تغییر یافتند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه رده سنی آموزش و پرورش مبنی بر بی‌سوادی افراد سنین 10 تا 49 سال است، گفت: با توجه به اینکه در سال 91 تمام آموزش‌یاران نهضت جذب آموزش و پرورش شدند و تعهد آموزش و پرورش برای سال‌جاری تحت پوشش قرار دادن هشت هزار بی‌سواد در استان است.

ارجمند معاون سواد آموزی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد سوادآموزی را امری ریشه‌دارو مورد تاکید حضرت امام راحل در سال 58 و منویات رهبری در سال 87  بود، گفت: نهضت سوادآموزی در استان تحت عنوان معاونت سوادآموزی در آموزش و پرورش شکل گرفت.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر این که سامانه سوادآموزی در سطح کشور راه‌اندازی شده است، گفت: از 40 هزار و 845 نفر بی‌سواد شناسایی شده در سال 91 اعتقاد داریم که این میزان بی‌سواد نیستند.

سید موسی خادمی در این بخش از سخنان خود بر راستی آزمایی آمار تاکید کرد و گفت: جمعیت بی‌سواد یا کم‌سواد روستایی را می‌توان با آمار بهداشت و درمان تطبیق داد.

زارع‌پور دستور کار سوم جلسه را تبادل‌نظر در خصوص امور آب آشامیدنی مدارس عنوان کرد و گفت: برخی از مدارس یا به صورت کامل آب ندارند یا آن‌هایی که دارند بهداشتی نیستند.

رضا چمن در این نشست ضمن تاکید بر استانداردسازی در ساخت و ساز مدارس، اذعان کرد: مدارس غیرانتفاعی مکان‌های غیر استاندارد را به این مدارس اختصاص می‌دهند که انتظار می‌رود این استاندارد‌سازی رعایت شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر این‌که آبخوری بهداشتی مدارس دولتی مقطع ابتدایی 85 درصد  و مقاطع راهنمایی 78 درصد است، بیان داشت: مدارس راهنمایی غیردولتی 47 درصد، مقاطع دبیرستان 92 درصد و و دبیرستان‌های غیردولتی 65 درصد وضعیت بهداشتی آبخوری را رعایت کردند.

این مسئول وظیفه اساسی دانشگاه علوم پزشکی را نظارت بر کلرزنی آب عنوان کرد.

فیض‌الله پاسره با تاکید بر این‌که روستاهای فاقد آب آشامیدنی را تا پشت منازل می‌بریم، گفت: روستاهایی که در برنامه آب و فاضلاب نیستند آموزش و پرورش اسامی آن‌ها را لیست تا در صورت امکان عملیات آبرسانی صورت گیرد.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد بر لزوم پرداخت آب بهاء مدارس در سطح استان تاکید کرد.

مدیر عامل آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد به پرداخت آب بهاء و هزینه انشعابات اشاره و اذعان کرد: در سال 91 قانونی ابلاغ شد که انشعابات مدارس مجانی بوده و پس از چندی ابلاغیه لغو شد، خاطرنشان کرد: در خصوص پرداخت آب بهاء 50 درصد بخشودگی داریم اما با این وجود هزینه انشعابات و آب بهاء مدارس مطابق روال گذشته باید پرداخت شود.

لدنی‌نژاد با تأکید بر اینکه همه روزی در آموزش و پرورش بودیم و با مشکلات این مجموعه آشنایی کامل داریم، عنوان داشت: امیدواریم مدارس آموزش و پرورش نسبت به پرداخت هزینه انشعابات و آب بهاء همکاری لازم با مجموعه آب و فاضلاب را داشته باشند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر اینکه ادارات کل در این شهرستان و مرکز استان وجود دارد و هزینه نگهداری از شبکه و تاسیسات بسیار بالا است، اذعان داشت: شکستگی‌ها و مشکلاتی وجود دارد که هزینه آن‌ها بسیار بالا است.

این مسئول، میزان بدهی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد به آب و فاضلاب را 367 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: عمده بدهی‌های مجموعه آب و فاضلاب در مرکز استان بوده که انتظار می‌رود آموزش و پرورش نسبت به پرداخت بدهی خود همکاری کنند.

وی با اشاره به اینکه هزینه نگهداری شبکه‌ها در بویراحمد بسیار بالا است و شاهد مشکلات عدیده‌ای هستیم، بیان داشت: دستگاه‌های خدمات‌رسان درآمدزایی دیگری جز دریافت هزینه‌های آب بهاء و انشعابات ندارند که در صورت بروز مشکل بحرانی با مشکلات عدیده‌ای روبرو می‌شویم.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان با بیان اینکه مطالبات و معوقات بسیاری اکنون در نزد مردم داریم، تصریح کرد: مردم باید قبض خود را به موقع پرداخت کنند چرا این طولانی شدن روند پرداخت بدهی‌ها پذیرفتنی نیست.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر این‌که رسیدگی به امور آب مدارس بسیار مهم و ضروری است، گفت: بیش‌از 50 الی 60 درصد دستور کار داخلی است و آموزش و پرورش نظارت بر بحث بهداشتی مدارس غیرانتفایی و دیگر مدارس را در دستور کار قرار دهد.

خادمی تصریح کرد: جایی که روستا و شهر آب دارد باید مدرسه داشته باشد و در مکان‌هایی از سطح شهرها و روستاها که مدرسه دارند اما انشعاب آب ندارند مشخص شود تا دستگاه‌ مربوطه نسبت به رفع آن اقدام کنند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ضمن تاکید به دستگاه های خدمات‌رسان اذعان کرد: در صورتی که مدرسه‌ای هزینه آب بهاء خود را پرداخت نکند بدون هماهنگی اقدامی مبنی بر قطع انشعاب صورت نگیرد.

انتهای پیام/

 

 

نظرات کاربران