تازه های سایت

7. بهمن 1393 - 23:59
صندوق بیمارستان شهید رجائی گچساران؛ قرض الحسنه یا دخل الحسنه؟!
نویسنده: 
کریم رضایی
جای بسی تعجب و شگفتی است که در یک ارگان دولتی، این چنین نقص صریح قانون واضح و آشکار و نهادهای ذیصلاح دراین خصوص سکوت اختیار کرده اند.

به گزارش باشت نیوز، دکتر کریم رضایی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان باشت در یادداشتی نوشت: از روزگاران خیلی دور که کوچکترین نهادهای اجتماعی شکل گرفت تا روزی که توماس هابز ، جان لاک و تونیس به فکر تشکیل جامعه و اجتماع و قرار داد اجتماعی شدند تا امروزه که قانون گرایی اصل مسلم کشورهای پیشرفته شده راهی بود طولانی و پر فراز و نشیب و بخاطر همین اصل مهم بود که معمارکبیر انقلاب بر قانون و قانون اساسی تاکید فراوان مینمود و در گفتمان رهبر معظم انقلاب، این مهم، کاملاً واضح ومبرهن است.

 

قانون در نوشتن و گفتن خوب و زیباست اماعمل کردن به قانون و وفق دادن کردار و رفتار و گفتار بر معیار قانون مهمتر است. در این بین مصادره کردن قانون به نفع خود یکی از ناهنجاریهای جامعه امروزی است.

 

«فرا قانونی شدن» و «وراقانونی» شدن بدترین مشکل درجامعه است.برهمین اساس به شرح ذیل نکاتی در خصوص صندوق قرض الحسنه بیمارستان شهید رجائی گچساران جهت اطلاع افکار عمومی معروض میدارم.

 

-مطابق آئین نامه معاملات بانکی و دستور صریح رئیس کل محترم بانک مرکزی مبنی بر عدم ضبط سپرده سپرده گذاران بعد از ارائه تسهیلات ، متاسفانه در این صندوق سپرده های مردم حتی تا ماهها بعد از باز پرداخت اصل و سود وام، بعد از۳۰ ماه در اختیار این صندوق باقی خواهند ماند.

 

– وفق مقررات و دستورالعملهای بانک مرکزی می بایست بانکها و موسسات قرض الحسنه در صورت انصراف سپرده گذار از اخذ وام ، مبلغ سپرده کاملاً بدون اتلاف وقت و درهمان روز به سپرده گذار عودت داد شود. اما با مشاهده عملکرد این صندوق، خلاف این قانون به وضوح مشاهده شده و گاهاً تا ۶ ماه بعد از انصراف مشتری از عودت اصل سپرده خوداری مینمایند.

 

-مدت زمان انتظار اخذ وام در عرف بانکی معمولاً ۳ تا۶ ماهه است که با مشاهده لیست ارائه تسهیلات این صندوق گاهاً مدت زمان انتظار ۱۴ ماهه نیز مشاهده میشود.

 

-هیئت مدیره های صندوق معمولاً اشخاصی انتخاب میشود که وقت کافی و آشنایی کامل با مسائل و معاملات بانکی و پولی داشته باشند اما با مشاهده لیست «بعضی» از اعضای هئیت مدیره این صندوق خلاف این مهم ، واضح و آشکار است.

 

– اصولا مدیران از چند شغله بودن منع شده اند اما از قرار معلوم انگار اعضای هیئت مدیره که گاها د رحوزه سلامت شهرستان گچساران نیز مسئولیت دارند دارای وقت فراغت مثال زدنی در وقت اداری هستند!

 

-صندوق قرض الحسنه باید دارای دفتر و تابلو، شماره ثبت، شماره مجوز، و آدرس محل کار مشخص بوده که ارباب رجوع جهت ارائه مکاتبات و حضور مشکلی نداشته باشند اما انگار مجهول المکان و مجهول الزمان بودن و نقض اصل تکریم ارباب رجوع ، ویژگی اصلی این صندوق شده است. لذا جای بسی تعجب و شگفتی است که در یک ارگان دولتی، این چنین نقص صریح قانون واضح و آشکار و نهادهای ذیصلاح دراین خصوص سکوت اختیار کرده اند.

 

لذا شایسته است که مدیریت محترم حراست دانشگاه علوم پزشکی، مدیریت محترم شبکه بهداشت و درمان گچساران، فرماندار محترم و نهادهای ذیصلاح نسبت به عملکرد این صندوق به اصطلاح قرض الحسنه! یک پایش علمی، قانونی و صریح اعمال فرمایند و نسبت به احقاق حقوق پایمال شده سپرده گذاران اقدام قانونی مبذول َگردد.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران