تازه های سایت

30. فروردين 1394 - 10:14
به بهانه 29 فروردين، روز ارتش
دستاوردهاي ارتش جمهوري اسلامي ايران در یک نگاه + تصاویر
پس از سرنگونی حکومت طاغوت، ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان نخستين بازوي توانمند نظامي انقلاب در جهت تحقق اهداف جمهوری اسلامی تلاش هاي خستگي ناپذير و مستمري را با فداكاري و ايثار و در ابعاد مختلف آغاز كرد.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، بيست و نه فروردين، مصادف با روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و بزرگداشت حماسه آفريني هاي دلاور مردان نيروي زميني ارتش است.

 

همزمان با به ثمر رسيدن انقلاب اسلامی،ارتش رژيم شاهنشاهي كه پيكره اصلي آن را جوانان برومند خانواده هاي مسلمان و اغلب مستضعف ايراني تشكيل مي داد، به نداي آسماني رهبر انقلاب لبيك گفت و در نتيجه همصدا و همراه با امت در براندازي رژيم ستمشاهي وستيز بي امان با دشمنان داخلي و خارجي انقلاب برخاست و به عنوان نخستين بازوي توانمند نظامي انقلاب در جهت تحقق اهداف جمهوري اسلامي ايران تلاشهاي خستگي ناپذير و مستمري را با فداكاري و ايثار و در ابعاد مختلف آغاز كرد.

 

به همين مناسبت امام امت روز بيست و نه فروردين را روز ارتش جمهوری اسلامی ایران نامگذاري كرد. امام خميني (ره) روز پيوستن ارتش به مردم را با عبارت حكيمانه "لحظه شادي بندگان خدا و ياس ستمگران" نقطه عطف درخشان و افتخار آميز قلمداد فرمود.

 

حالا35 سالی می شود که ارتش جمهوری اسلامی ایران یک روز از تقویم رسمی کشور را به نام خود می بیند. روزی که برای اولین بار به فاصله حدود 2 ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، توسط امام خمینی(ره) به نام ارتش نام گذاری شد تا پاسخی مناسب باشد به وفاداری ارتشیان به آرمانهای انقلاب اسلامی.

 

در ادامه در ادمه این گزارش، دستاوردهای ارتش جمهوری اسلامی ایران در زمینه ساخت و تولید سلاح و تسلیحات دفاعی، تاکتیکی و تهاجمی در چند سال اخیر معرفی خواهد شد.

 

جدیدترین خودرو تاکتیکی ۲٫۵ تنی ۴ در ۴ «نینوا» و تفنگ تک تیرانداز ۱۴٫۵ میلی متری که توسط سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش تولید شده است.

 

* ویژگی‌های تفنگ تک تیرانداز «شاهر»

این تفنگ با کالیبر ۱۴٫۵ میلیمتر و وزن ۲۲ کیلوگرم و طول ۱۸۵ سانتی متر، ۳ هزار متر برد موثر و ۴ هزار متر برد مفید دارد.

جدیدترین تفنگ تک‌تیرانداز ارتش برای استفاده مطلوب به ۳ نفر نیاز دارد.

 

از قابلیت‌های این تفنگ درگیری و انهدام انواع سنگرهای بتونی، خودروهای زرهی، بالگرد و نقاط تجمع نفرات دشمن است.

 

این سلاح بر مبنای نیازهای تاکتیکی روز نزاجا به صورت کاملا بومی طراحی و ساخته شده و قابلیت درگیری در عمق را شدیدا افزایش داده است.

 

همچنین این اسلحه دقت اصابت را بالا برده و اثربخشی در انهدام اهداف را به صورت چشمگیری مضاعف می‌کند.

 

* ویژگی‌های خودرو تاکتیکی ۲٫۵ تنی ۴ در ۴ «نینوا»

این خودرو با طول ۷ متر، عرض ۲٫۵ متر و ارتفاع ۲٫۸ متر و با قدرت موتور ۲۴۰ اسب بخار ظرفیت حمل ۵ تن بار در جاده و ۲٫۵ تن بار در کلیه شرایط تاکتیکی در زمین‌های ذوعارضه، قابلیت عبور شیب ارضی ۳۰ درصد و عبور شیب طولی ۶۰ درصد را دارد.

 

خودرو نینوا به صورت کاملا بومی بر اساس نیازهای تاکتیکی نزاجا و شرایط اقلیمی کشور طراحی و ساخته شده و بدون نیاز به سرمایه‌گذاری صنعتی تولید شده و  کلیه قطعات خودرو به صورت کامل ساخت داخل است.
 

از دیگر تجهیزات ارتش جمهوری اسلامی ایران، موشک فاتح 110 که موشکی نقطه‌زن و پر قدرت محسوب می‌شود. این موشک از جمله موشک‌های زمین به زمین هدایت شونده و برد کوتاه است که از سوخت جامد بهره می‌برد، موشک بردبلند سجیل با انواع سوخت‌های مایع و جامد با برد 2000 کیلومتری، موشک میان‌برد قدر اچ،  موشک دوربرد قدر اف با برد 2000 کیلومتری، قایق‌های تندرو ذوالفقار مجهز به موشک‌انداز، قایق‌های تندرو سراج مجهز به موشک‌انداز، خودروی رنجر با خدمه مجهز به سلاح تک تیرانداز AM50 و موشک‌ ضد هوایی میثاق، سلاح تک‌تیرانداز AM50 نمونه بومی و مشابه سلاح تک تیرانداز HS50 متعلق به کشور اتریش است این سلاح ایرانی بردی حدود 3000 متر دارد، خودروی تاکتیکی ذوالجناح،  نفربر M113،  تانک بومی صمصام، نفربر سهیل، تانک بهینه سازی شده T72، تانک بومی ذوالفقار که یکی از بهترین و مشهورترین تانک‌های ایرانی است.

 

 

تانک ریکاوری چیفت، توپ 120 میلمتری خودکششی، تانک پل‌گذار، توپ 150 میلمتری خودکششی هویزه، توپ 203 میلمتری، خودوری حامل پخش‌کننده پارازیت، سامانه ارتباطات اطلاعات 32، سامانه موشکی اس 200 با لانچر ثابت، سامانه موشکی برد بلند و ارتفاع بالای S200 این سامانه چندین بار توسط متخصصان کشورمان بهینه‌سازی شده و طبق اعلام امیر اسماعیلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش، قرار است متحرک‌سازی هم شود، سامانه موشکی تلاش: این سامانه یک سامانه جامع و پدافندی است که از رادارهای مختلف و شبکه ارتباطی رسول و فکور بهره می‌برد.

 

موشک‌های اس 200 نیز در این سامانه بکار گرفته شده است، سامانه راداری فتح 2،  سامانه راداری کیهان: این رادار، برد بلند و با فرکانس‌های ترکیبی است که قابلیت کشف ریزپرنده با موشک‌های کروز را دارد. رادار کیهان متحرک بوده و در جنگ الکترونیک و رویارویی با اهداف هوایی پرحجم قابلیت مناسبی دارد، سامانه موشکی و پدافندی شلمچه: این سامانه از موشک‌های شلمچه بهره‌ می‌برد. موشک‌های شلمچه همچنین قابلیت نصب روی سامانه موشکی مرصاد را نیز دارا هستند.

                                                      Erfan Khoshkhoo (18 of 26).jpg

 

 

 

 

 

Erfan Khoshkhoo (23 of 26).jpg

سامانه موشکی و پدافندی اسکای گارد، خودروی ارتباطی وی آر سی سی، موشک هواپایه یاسر، بمب قاصد با قابلیت نصب روی جنگنده‌هاف بمب ریتارد، موشک سجیل هواپایه با قابلیت نصب روی جنگنده‌های F14، موشک فکور 90 با قابلیت نصب روی جنگنده‌های F14 این موشک نمونه مشابه موشک فونیکس آمریکاست که توسط متخصصان کشورمان ساخته شده است، موشک کروز دریایی قادر متعلق به نیروی دریایی ارتش. برد این موشک 200 کیلومتر اعلام شده است.

 

Erfan Khoshkhoo (19 of 26).jpg

ماکت ناوشکن جماران، ماکت زیردریایی سبک کلاس غدیر، موشک کروز دریایی نور متعلق به نیروی دریایی ارتش. موشک نور برد 200 کیلومتر داشته و از موتور پیشران طلوع-4 بهره می‌برد، قایق تندرو رعد، قایق ضربتی شهاب، توپ فجر 47، خودروی تاکتیکی نینوا.

 

 

تانکایرانی

رونمایی از تجهیزات جدید نیروی زمینی ارتش ناجا

رونمایی از تجهیزات جدید نیروی زمینی ارتش ناجا

سلاح ۶لول نواخت بالا (گتلینگ گان) کالیبر ۵۰، زره مایع کامپوزیتی هوشمند، تانک بهینه سازی شده سبلان، توپ ۱۵۵ هویزه و خودروی تاکتیکی فوق‌سنگین ذوالجناح از جمله این دستاوردها است.
* ویژگی‌های سلاح ۶لول محرم
نواخت این سلاح ۲۰۰۰ الی ۲۵۰۰ تیر در دقیقه بوده و قابلیت به‌کارگیری در زمین، هوا و دریا را دارد.
این تیربار می‌تواند روی ادوات زمینی، بالگرد و هواپیماهای بدون سرنشین، ناوها و ناوچه نصب شود. در حال حاضر نزاجا تنها دارنده دانش فنی سلاح‌های نواخت بالا در سطح منطقه است.

* ویژگی‌های زره مایع کامپوزیتی هوشمند
این دستاورد مبتنی بر فناوری نانو زره کامپوزیتی هوشمند، مقاوم در مقابل گلوله‌های کالیبر ۵۰ هسته فولاد ضدزره طراحی و ساخته و به‌صورت عملیاتی با موفقت کامل آزمایش شده است.
این زره ترکیبی، ضمن مقاومت در برابر نفوذ موشک‌ها، ۷۶ درصد وزن زره را کاهش داده است.
عملکرد این محصول به‌گونه‌ای است که اگر یک گلوله یا موشک به زره هوشمند اصابت کند، زره مایع هوشمند بلافاصله به آن نقطه تزریق و زره تبدیل به ماده سخت می‌شود و مقاومت آن به‌گونه‌ای افزایش می‌یابد که از نفوذ گلوله جلوگیری می‌کند. تمام این واکنش، در کمتر از یک‌هزارم ثانیه روی می‌دهد.

* تانک سبلان ایران
براساس تجارب و دانش به دست آمده ناشی از طراحی ساخت  و تولید تانک ذوالفقار و تانک صمصام، تانک سبلان با طراحی و ساخت برجک جدید، نصب توپ ۱۰۵ میلی متری، نصب سامانه کنترل آتش پیشرفته و نصب سامانه‌های مخابراتی و بی‌سیم و ارتباط داخلی، می‌تواند نیاز حوزه زرهی نزاجا را در ۱۰ سال آینده تأمین کند.
این تانک به‌گونه‌ای طراحی و ساخته شده که کاملاً منطبق با زیرساخت‌های آمادی، آموزشی و تعمیراتی نزاجا بوده و هیچ نیازی به سرمایه‌گذاری مجدد ندارد. تمام مراحل ساخت این تانک کاملاً بومی است.

* توپ ۱۵۵ میلی‌متری هویزه
انجام این پروژه نزاجا را قادر می‌سازد که در صورت نیاز، رأسا نسبت به تولید این سلاح اقدام کند.

 

* خودروی تاکتیکی فوق‌سنگین ۱۰ در ۱۰ ذوالجناح
این خودرو دارای ۵ محور (۱۰ چرخ) فعال است که دو محور اول و دوم و محور پنجم فرمان‌پذیر هستند. طراحی این خودرو براساس تطابق کامل با کلیه شرایط سرزمینی و اقلیمی ایران انجام شده است.
این خودروی چندمنظوره، قابلیت عبور از رودخانه تا عمق ۱.۵ متر، حداکثر ظرفیت بار ۳۰ تن، حمل محموله با طول ۱۰.۵ متر، حداکثر شیب روی ۲۵ درصد، وزن خالص ۲۱ تن و سامانه تعلیق مستقل است.
این خودرو قابلیت هرگونه تغییر دیگری برای کاربردهای مدنظر و انجام تغییر در طراحی را داراست.

سلاح های جدید ارتش ایران

سلاح های جدید ارتش ایران

سلاح های جدید ارتش ایران
 

آشنایی با دو سلاح استراتژیک سوخوهای 24 نهاجا+عکس 5665

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در طول 8 سال جنگ تحمیلی از نداشتن مهمات دورایستا رنج می برد و بخش عمده تلفات وارده بر ناوگان نهاجا، خصوصا جنگنده های اف 4، به دلیل نبود این مدل تجهیزات مخصوصا موشک های ضد رادار ایجاد شد.

پس از پایان جنگ تحمیلی، جمهوری اسلامی ایران به تعدادی هواپیمای بمب افکن ضربتی سوخوی 24 دست پیدا کرد که این هواپیماها، مزیت خاصی را به نیروی هوایی کشورمان می داد؛ هواپیمای ضربتی با بالهای متغیر که توان پرواز در ارتفاع بسیار پایین و حمله به اهداف استراتژیک دشمن را دارند.
 

آشنایی با دو سلاح استراتژیک سوخوهای 24 نهاجا+عکس 5665

بمب افکن ضربتی سوخوی 24 نهاجا

در ادامه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تعداد بیشتری از این هواپیمای ارزشمند را دریافت کرد و در کنار آن و با توجه به درس های جنگ 8 ساله، استفاده از مهمات دورایستا برای این هواپیمای تهاجمی در دستور کار قرار گرفت.

در این مطلب به دو نمونه از مهمات خواهیم پرداخت که نقش بسیار مهی در افزایش نقش آفندی نیروی هوایی ارتش داشته و در حقیقت به عنوان سلاح های استراتژیک نهاجا می توان از آنها نام برد. این دو سلاح یکی موشک ضد رادار KH-58 و دیگری بمب سنگر شکن KAB-1500 به عنوان سنگین ترین بمب هواپرتاب موجود در زرادخانه نهاجا است.

موشک KH-58

این موشک ضد رادار در زمان شوروی سابق مراحل طراحی و توسعه خود را گذرانده و از سال 1982 در نیروی هوایی ارتش شوروی سابق وارد خدمت شد. در دهه 1980 میلادی مدل ارتقاء یافته این موشک با عنوان KH-58U به خدمت ارتش شوروی وارد شد و مدل صادراتی آن نیز بر پایه همین موشک با عنوان KH-58E ساخته شد. در سالهای بعد چند مدل دیگر از این موشک برای بازار صادارات طراحی و ساخته شدند.

آشنایی با دو سلاح استراتژیک سوخوهای 24 نهاجا+عکس 5665

موشک KH-58 در کنار سوخوی 24 روسی

با توجه به ورود عمده این مهمات در اوایل دهه 1990 میلادی و عدم وجود اعلام رسمی در مورد مدل دقیق مورد خدمت در نهاجا می توان مدل در حال خدمت در ایران را گونه E تصور کرد. برد این موشک بین 40 تا 200 کیلومتر و سرعت آن در حدود 3.6 برابر سرعت صوت می باشد.

3.6 برابر سرعت صوت یعنی این موشک هر 1234 متر را در یک ثانیه طی می کند و فرضا، برای انهدام مجموعه های راداری سامانه دفاع هوایی پاتریوت آمریکا با بیشترین برد 160 کیلومتر، نهایتاً به 2 الی 2.5 دقیقه زمان با توجه به شرایط پرتاب نیاز دارد.

برد این موشک همانطور که در بالا به آن اشاره شد از 40 تا 200 کیلومتر متغیر است و این عامل بستگی به ارتفاع رهاسازی موشک مورد نظر دارد. هر چه ارتفاع رهاسازی بیشتر باشد برد این موشک نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

البته به دلیل توانایی بالای سوخوی 24 در پروازهای ارتفاع پایین و نفوذ به درون عمق دشمن نیاز آنچنانی برای افزایش ارتفاع به منظور بدست آوردن بیشینه برد نیز احساس نمی شود. سرعت بسیار بالا به همراه جستجوگر غیرفعال نصب شده در این موشک زمان واکنش برای دشمن را بسیار کاهش و احتمال برخورد موفقیت آمیز را بسیار افزایش می دهد.

آشنایی با دو سلاح استراتژیک سوخوهای 24 نهاجا+عکس 5665

موشک KH-58 در جریان یکی از رژه های نیروهای مسلح

این موشک از یک موتور سوخت جامد نیرو گرفته و وزن کلی آن 650 کیلوگرم و وزن سرجنگی آن 149 کیلوگرم ماده شدید الانفجار است. این موشک برای اولین بار نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را به توانایی "سرکوب پدافند هوایی دشمن" مجهز کرد که یکی از مهمترین شاخصه های امروزی برای یک نیروی هوایی به شمار می آید.

با توجه به افزایش برد سامانه های پدافند هوایی در چند دهه اخیر لزوم وجود یک چنین قابلیتی در هر نیروی هوایی بسیار لازم به شمار می آید.

KAB-1500

امروزه بمب های سنگر شکن نقش مهمی در حملات هوایی بر علیه اهداف سطحی را به عهده دارند. در بسیاری از اوقات نیروی مهاجم تنها یک فرصت برای حمله به یک نقطه استراتژیک را دارد و باید در همان حمله ضربه کاری را به هدف وارد کند. هواپیماهای قرار گرفته در آشیانه های ضد بمب، سنگرها و ذاغه های مهمات، آشیانه های بتونی مخصوص سامانه های راداری و پست های فرماندهی و یا هر گونه هدف محافظت شده به وسیله ترکیباتی مثل بتون مسلح برای هر نیروی تهاجمی بسیار دردسر ساز هستند.

بمب های سبک وزن حتی با داشتن دقت بالا، از پس بسیاری از این اهداف برنخواهند آمد.

آشنایی با دو سلاح استراتژیک سوخوهای 24 نهاجا+عکس 5665

بمب هدایت لیزری KAB-1500L

بمب KAB-1500L موجود در خدمت نهاجا که برای اهداف فوق مورد استفاده قرار می گیرند، از گونه هدایت لیزری بوده و در مجموع 1500 کیلوگرم وزن دارد. این بمب همانگونه که در بالا نیز به آن اشاره شد سنگین ترین بمب هواپرتاب نیروی هوایی ارتش به حساب می آید.

این بمب به طور معمول از ارتفاع 8 هزار متری پرتاب شده و می تواند مسافتی تا حد 17 کیلومتر را، بسته به شرایط پرتابی طی کند.

آشنایی با دو سلاح استراتژیک سوخوهای 24 نهاجا+عکس 5665

سامانه هدف گیری کایرا در هواپیمای سوخوی 24

نحوه کار این بمب ها اینگونه است که به محض برخورد به سطح مورد نظر منفجر نشده و در هدف نفوذ کرده و سپس انهدام صورت می گیرد. برای هدفگیری این بمب هواپیمای سوخوی 24 به سامانه "کایرا" مجهز است که یافتن هدف و قفل بر روی آن را انجام می دهد.

این بمب پس از رها شدن توان نفوذ در 2 متر بتون مسلح و 20 متر خاک را دارد. وزن مواد منفجره به کار رفته در این بمب در حدود 440 کیلوگرم برآورد می شود. این وزن بالا به همراه شتاب حاصل از پرتاب و انفجار پس از نفوذ در هدف KAB-1500 را برای هر هدفی به یک کابوس واقعی تبدیل می کند.

آشنایی با دو سلاح استراتژیک سوخوهای 24 نهاجا+عکس 5665

موشک KH-58 در سمت راست و بمب KAB-1500 در سمت چپ در مقابل سوخوی 24 نهاجا مشخص شده است

در این حقیقت این دو سلاح کمتر شناخته شده در اختیار عقابان نهاجا، توان تهاجمی بسیار بالایی را برای ناوگان سوخوی 24 کشور به همراه آورده و نقش مهمی در افزایش توان بازدارندگی کشور ایفا می کند.

 

توپ 155 میلی متری هویزه
 
سومین پروژه بازسازی و احیای "توپ 155 میلی‌متری خودکششی انهدامی هویزه" و تحویل اولین سری محصول به سامانه عملیاتی نزاجا است که اهداف این پروژه و احیای کامل توپ‌های 155 میلی‌متری خودکششی انهدامی است که باعث افزایش توان رزمی توپخانه نزاجا می‌شود.  
 
سایت Global Security درباره این توپ نوشت: "توپ 155 میلی‌متری هویزه" که در سال 2014 به عنوان دستاورد نظامی رونمایی شد یک جنگ افزار توپخانه‌ای است که از مهمات پرتابی کوچک در مسیرهایی با شیب نزولی بهره می‌برند.  
 

سایت     Armyrecognition درباره این توپ اظهار داشت: "توپ 155 میلی‌متری هویزه یک توپ خودکششی" است که قطعات آن توسط صنایع دفاعی ارتش ( جمهوری اسلامی ایران) ساخته شده است.

بازاحیاء و ساخت قطعات مختلف "توپ 155 میلی‌متری هویزه" نشان می‌دهد که این توپ بیش از 20 هزار متر برد دارد وشعاع عملیاتی بسیار خوبی را تحت پوشش قرار می‌دهد و می‌تواند کمک حال بسیار خوبی برای یگان‌های توپخانه نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران باشد و با توانایی‌های بالقوه‌ای که در خود دارد می‌تواند در آینده به نیروهای کلاسیک در رزم‌های دشوار کمک کند. 
 

 
تانک سبلان
 
سایت Military-today درباره "تانک سبلان" نوشت: درسال 2014 از این تانک رونمایی شد و این یک مدل بسیار تکامل یافته از تانک M47 است که به توپ 105 میلی‌متری مجهز بوده و این تانک دارای قابلیت سیستم کنترل آتش (Fire Control System)  که قابلیت‌های بسیار مناسبی دارد.
 

 

 

این سایت در مورد ویژگی‌های "تانک سبلان" می‌نویسد: این تانک با کاربری قریب به 4 خدمه، وزن 50 تن، طول 5/8 متر، قابلیت چرخش 360 درجه، بیشترین سرعت در جاده 50 کیلومتر بر ساعت و برد 500 کیلومتر یکی از تانک‌های بهسازی شده ایران است که ب قابلیت‌های بسیاری دارد.
 

 

سایت Armyrecognition درخصوص "تانک سبلان" اظهار داشت: تانک مذکور توسط جهاد خودکفایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است و دارای جنگ افزارهایی از جمله: اسلحه 105 میلیمتری و یک مسلسل کوکسیال 7/62 میلیمتری است و سیستم‌های ارتباطی جدید و سیستم‌های طیف یاب لیزری از تجهیزات دیگر این تانک است.  
 

 

سایت Global Security در این باره نوشت: تانک بومی جدید ایران به اسم "سبلان" در مارچ 2014 رونمایی شده است.
 

 

این سایت از قول (ژنرال) امیرسرتیپ احمدرضا پور دستان اضافه کرد: این تانک توسط جهاد خودکفایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است.

سایت مذکور خاطرنشان کرد: تانک سبلان براساس دانش بومی و طراحی شده از 2 تانک ذوالفقار و صمصام است و دارای سیستم کنترل آتش و سیستم‌های پیچیده ارتباطی است.  
 

سایت Defence.pk در مورد "تانک سبلان" اظهار داشت: این تانک یک دستاورد جدید نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که یک نسخه تکامل یافته‌تر از تانک  M47 بوده که دارای سیستم‌های پیشرفته‌ای است که اسلحه 105 میلیمتری، سیستم طیف یاب لیزری و سیستم‌های ارتباطی جدید از جمله آنهاست.  
 
سایت Middleeastdefence نوشت: ایران از تانک جدیدی رونمایی کرده است که ورژن تغییریافته تانک ذوالفقار و صمصام بوده و دارای ابزارها و دستگاه‌های پیچیده‌ای می‌باشد.  
 
نهضت قطعه‌سازی در ارتش جمهوری اسلامی ایران به گفته امیرسرتیپ احمدرضا پور‌دستان کلید خورده و باید در آینده منتظر دستاوردهای جدید و ویژه‌تری  از ارتش جمهوری اسلامی ایران باشیم که این امر با وجود متخصصین در نیروهای مسلح و خصوصا ارتش جمهوری اسلامی ایران تحقق می‌یابد.
 

 

 

 آنچه گفته شد، نمونه كوچكي از دستاوردهاي ارتش جمهوري اسلامي است،‌ در حسن ختام اين گزارش دلاور مردي هاي ارتشيان غيور كشور را پاس داشته و ايثار اين  بزرگ مردان دفاع از كشور را ارج مي نهيم.

 

 

گردآوری گزارش: کامران

انتهای پیام/ک308

دیدگاه‌ها

درود بر مردان خدا ... درود بر ایران عزتمند ... اجرکم عند الله ...
عالی بود
یا علی مدد.
بسیار عالی.

نظرات کاربران