تازه های سایت

11. مهر 1395 - 8:45
معایب حضور در گروه های شبکه های اجتماعی
نویسنده: 
یونس شرافتی
در میان رسانه های مختلف که هرکدامشان در تهاجم سازمان یافته علیه کشورمان نقشی بر عهده گرفته اند، جایگاه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی از سایر رقبای رسانه ای، برجسته تر است.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، یونس شرافتی در یادداشتی نوشت: ضریب نفوذ بالا، امکان استفاده از محصولات چند رسانه ای، تنوع، از میان بردن فاصله های مکانی و زمانی و سرعت بالا از جمله ویژگی های این محیط نوپدید به شمار می آید که دشمن از این خصویات برای انتقال سبک زندگی غربی و انحراف در باورها حداکثر استفاده را به نفع خود به عمل می آورد.

 

نوجوانان در بدو ورود به سن جوانی که شخصیت هر فرد در حال شکل گیری هست به جای اینکه به فکر انتخاب رشته، آماده کردن برای کنکور  و ثبات شخصیت خود باشد با حضور بیش از حد خود دراین فضاها، بهترین فرصت های خود را در این فضاها ازدست می دهد.

 

نوجوانان و جوانان روزانه نزدیک به 9 ساعت ازوقت خود را در این گروه ها به سر می برند که هدفشان از حضور در این گروه ها سرگرمی است که از جمله این سرگرمی ها موارد زیر می باشد:

 

1- ارتباط با بیشتر اعضای گروه به صورت دقیقه ای و ساعتی

 

2- ارتباط با جنس مخالف که اصلی ترین هدف برای ورود به این گروه ها توسط نوجوانان و جوانان است.

 

3- وقتی نوجوان و جوان با کمبود مهر و محبت توسط اعضای خانواده  بخصوص پدرو مادر مواجه می شود، مجبور به حضور دراین گروه ها برای پر کردن خلاء کمبود محبت خود می شود.

 

حضور فعال نوجوانان و جوانان در جامعه و فضای حقیقی کمرنگ می شود و با توجه به این که در فضای مجازی در گروه ها به آن ها اهمیت بیشتری داده می شود سعی می کنند در هر جایی که قرار گرفته باشند اینترنت خود را فعال کنند و هر چه سریع تر خود را به حضور در گروه ها برسانند.

 

اتلاف وقت:
عنصر مهم برای بهره گیری از فرصت های فضای مجازی،مدیریت زمان است.چنانچه استفاده کنندگان از این محیط این اصل مهم را مدنظر قرار ندهند و به بیان واضح تر،غرق در جاذبه های رنگارنگ این فضا شوند،از دیگر کارهای مهم خود بازمانده و همین امر آنان را در انجام دیگر وظایف خود دچار مشکل خواهد کرد.

- افت تحصیلی در دانش آموزان و دانشجویان
- کاهش بازدهی کار در بین شاغلین
دو مورد گفته شده از آثار افراط در استفاده از این فضا به شمار می رود.

 

فراهم کردن زمینه فریب افراد یا تعریف هویت های جعلی:

هر یک از ما هنگام  مواجه شدن با دیگران در فضای حقیقی ناگزیر به معرفی صحیح خود براسا پنج ویژگی نام، نام خانوادگی، سن ، جنسیت و چهره هستیم.

اما زمانی که در فضای مجازی حضور پیدا می کنیم، هیچ الزامی به ارائه صحیح این پنج ویژگی مذکور نداریم. همین امر می تواند زمینه فریب دیگران را فراهم سازد. به بیان دیگر عده ای تعمدا برای کلاهبرداری از کاربران کم آگاه وارد این محیط شده و یا معرفی خود بر خلاف واقعیت، به طعمه خود نزدیک می شوند، سپس با ایجاد صمیمیت ظاهری از سوژه مورد نظر اطلاعات مهم و ارزشمندی همچون تصاویر شخصی و خانوادگی، آدرس محل سکونت و تحصیل، شغل والدین و ...را بدست می آورند و همین اطلاعات را برای آزار و اذیت وی مورد استفاده قرار می دهند.

 

تقویت  بنیه اقتصادی دشمن و کمک به بیگانگان:

بطور معمول اضافه شدن هر کاربر به شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای پیام رسان، منجربه تولید پهنای باند بیشتر و درنتیجه سودآوری برای مدیران این شبکه ها خواهد شد.
بر این اساس عضویت هر کاربر در شبکه اجتماعی
فیسبوک128 دلار-380هزار تومان
توئیتر118دلار-350 هزار تومان
پیام رسان وایبر145 دلار- 430هزار تومان
واتس آپ42دلار- 126هزار تومان

 

 

انتهای پیام/ک308

نظرات کاربران