تازه های سایت

21. خرداد 1396 - 13:19
اختلاف واضح قیمت اجناس در بازار باشت/وقتی سایه ی رکود اقتصادی در بازار باشت پررنگ می شود
در گذشته یکی از مهمترین مباحث در مجامع علمی و تحقیقاتی ایران و جهان بحران اقتصادی بازارهای مالی بین‌المللی و البته راهیابی آن به بخش واقعی اقتصاد بود.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز،رکود تورمی یا ایستایی تورمی به وجود همزمان تورم و رکود اقتصادی گفته می‌شود.

 

رکود در تعریف اقتصادی به دو دوره سه‌ماهه پیاپی رشد منفی در اقتصاد یک کشور اطلاق می‌شود.

 

در گذشته یکی از مهمترین مباحث در مجامع علمی و تحقیقاتی ایران و جهان بحران اقتصادی بازارهای مالی بین‌المللی و البته راهیابی آن به بخش واقعی اقتصاد بود.

 

پس از مدت کوتاهی این بحران به یکی از موضوعات مورد بحث حتی در بین مردم عادی در مراکز عمومی، بین فامیل در میهمانی‌ها و حتی در راه رفت و آمد به محل کار و اداره در اتوبوس و تاکسی تبدیل شد.

 

اقتصاد دانان، تحولاتي كه طي چند سال گذشته براي اقتصاد ايران رخ داده است را سخت‌ترين دوران اقتصاد ايران مي‌دانند. به باور آنها تشديد تورم تا رشد منفي اقتصادي همگي اتفاقاتي بودند كه براي كشور هزينه‌هاي بسياري تحميل كردند.

 

گفته مي‌شود این چند سال وضعیت سختی براي اقتصاد ايران بوده است.در این سال ها ادامه ركود اقتصادي و ركود تورمي كشور را با مشكلات زيادي مواجه كرد و اين وضعيت به افزايش بيكاري و كاهش قدرت خريد مردم انجاميد.

http://bashtnews.ir

اكنون در سال 96، مردم همچنان دغدغه كسادي كسب و كار و تداوم ركود را دارند و در محافل تجاري از بي‌رونقي كسب وكار و ركود حاكم بر بورس، مسكن و... سخن مي‌گويند و همواره اين سؤال مطرح است كه آيا ركود اقتصادي امسال نيز ادامه خواهد داشت‌؟

 

اقتصاد دو روی سکه دارد یک رو، بخش واقعی و روی دیگر بخش مالی، زمانی که بین این دو توازن نباشد همیشه بحران ایجاد می‌شود».

 

مهم‌ترين گرفتاري ركود نبود عرضه و تقاضا می باشد،قدرت خريد مردم سال‌هاست به دليل رشد نرخ تورم و كاهش درآمد ماهانه، كاهش يافته و با كاهش تقاضا، پويايي و تنوع عرضه كالا نيز از بين رفته است. همچنين در اين سال‌ها نيز با كاهش درآمد ارزي، افت و خيز قيمت نفت و... طرح‌هاي عمراني كاهش يافته و تقاضاي كالا از سوي دولت به عنوان بزرگ‌ترين مصرف‌كننده رو به تنزل بوده است.

http://bashtnews.ir

استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان های ثروتمند از لحاظ منابع طبیعی اما در عین حال فقیر است.

 

منابع مهم گاز،نفت،منابع طبیعی و غیره در این استان وجود دارد ولی در چند سالی که رکود و تورم در کشور بوجود آمده است مردم استان روز به روز سفره آنها خالی تر شده و توان و قدرت خرید ندارند.

 

به همین منوال سری به بازار شهرستان باشت در استان کهگیلویه و بویر احمد زدیم تا از نزدیک وضعیت اقلام مورد مصرف مردم در ماه مبارک رمضان را جویا شویم.

http://bashtnews.ir

وضعیت این روزهای بازار شهرستان باشت چندان مساعد نیست چرا که نه مردم قدرت خرید به اندازه کافی دارند و نه فروشندگان سرمایه کافی برای قرض دادن.

 

گشتاسب زارع یکی از میوه فروشان باشت با اشاره به رکود حاکم بر بازار میوه فروشی اشاره کرد و گفت:قدرت خرید مردم بسیار کاهش پیدا کرده بصورتی که قبل از ماه مبارک رمضان قدرت خرید پایین بوده و اکنون که در نیمه ماه مبارک هستیم وضعیت فروش میوه بسیار کاهش پیدا کرده است.

 

وی افزود:قیمت گیلاس ۸هزار تومان ،زردآلو ۶هزار ، انگور ۶هزار ،آناناس ۱۰هزار است که ما همه نوع میوه را کیلویی ۶هزارتومان حراج کرده ایم ولی با این وجود هنوز مردم قدرت خرید ندارند.

http://bashtnews.ir

این مغازه دار باشتی عنوان کرد:قیمت سیب زمینی گوجه ۱۵۰۰ تومان و خیار و پیاز ۲هزار تومان بوده قیمت مناسب است ولی با رکودی که در کشور حاکم شده مردم با همین قیمت ها هم نمیتوانند خرید کنند.

 

اکبری یکی دیگر از کاسبان باشتی است که برای حل مشکل بیکاری خود ،مغازه مرغ فروشی را راه اندازی کرد وی به افزایش قیمت مرغ اشاره و گفت:قبل از ماه مبارک رمضان قیمت هر کیلو مرغ منجمد78هزار ریال بوده که در اکنون قیمت به 82هزار ریال رسیده است.

http://bashtnews.ir

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر فروش مرغ در شهرستان باشت چگونه است گفت:قدرت خرید مردم بسیار کاهش پیدا کرده و از فروش مرغ خیلی راضی نیستیم.

 

این درحالی است که تا چند ماه پیش قیمت هر کیلو مرغ منجمد در کشور بین ۵-۶هزار تومان بوده است.

 

سبحان شمشیری یکی از کاسبان باشتی با اشاره به افزایش قیمت اقلام خوراکی در شهرستان اظهار کرد:اقلام مورد نیاز مردم افزایش پیدا کرده قیمت شیر قبل از ماه مبارک رمضان۲۵هزار ریال بوده و اکنون 30هزاریال رسیده است،قیمت قند هر کیلو 35 هزار ریال بود که در ماه مبارک رمضان تغیری نداشته است.

 

وی افزود:قیمت حبوبات بسیار تغییری کرده قیمت هر کیلو نخود90هزار ریال تا100هزار ریال است،قیمت لوبیا چیتی قبل از ماه مبارک رمضان800هزار ریال بوده که اکنون به100هزار ریال رسیده است.

ففففففففففف

شمشیری عنوان کرد:بخاطر کشت عدس در شهرستان قیمت عدس از 80هزار ریال به 60هزار ریال کاهش پیدا کرده،قیمت شکر هم قبل از ماه مبارک رمضان 330هزار ریال بوده که با کاهش ۵۰۰تومانی مواجه شده است.

 

این کاسب باشتی به نداشتن توان خرید مردم شهرستان اشاره کرد و گفت:از یک سو قیمت اقلام مورد نیاز مردم افزایش پیدا کرده و از سوی دیگر کاهش درآمد عامه مردم را شاهد هستیم که این امر باعث بی رونق شدن و رکود در بازار شده است.

fffffffffff

شمشیری در پاسخ به این سوال مبنی بر قیمت برنج در بازار چگونه است گفت: قیمت برنج رو به افزایش بوده و هر کیلو برنج 3هزار ریال افزایش یافته،ولی برنج ایرانی تغییری نداشته است و هر کیلو 75هزار ریال به فروش می رسد.

 

امیدواریم اوضاع نابسامان بازار این شهرستان بهبود بخشیده شود و از این وضعیت بیرون بیاید.

 

 

به کانال باشت نیوز بپیوندید:

https://telegram.me/bashtkhabar

 

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه‌ها

گیلاس تو بازار کیلو ۶تومنه زردالو وهلو کیلو ۴تومن گشتاسب زارع گران میده

نظرات کاربران