تازه های سایت

1. دى 1395 - 12:05
اشتغالزایی دو طرح برای 100 نفر/ دسترنج جوان باشتی بر سر سفره انگلیسی ها + تصاویر
نویسنده: 
سیده نرگس سجادی نیا
جوان کار آفرین باشتی با بهره گیری از توان خود و طرح های کشاورزی کشت به لیمو و آویشن علاوه بر کسب درآمد بالا برای 100 نفر از همشهریان خودشغل ایجاد کند.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز،کشاورزی به علت درجه کاربری نسبتا بالا در مقایسه با بخش های صنعت و معدن، توان اشتغال زایی وکسب درآمد ارزی از طریق صادرات و کاهش واردات وهمچنین  افزایش تولیدات داخلی به عنوان یک بخش مهم در اقتصاد مقاومتی است. در یک جمله کوتاه، کشاورزی را می‌توان مادر تمام فعالیت‌ها و صنایع مورد نیاز ملت‌ها دانست.

کشور ما از بدو پیدایش تاریخ ، سرزمین کشاورزی بوده و فرزندان این آب وخاک همواره به شغل کشاورزی اشتغال داشته اند وعمران و آبادی را شعار خود ساخته اند.

استان کهگیلویه وبویراحمد که 27 درصد مردم آن به شغل کشاورزی مشغول هستند ظرفیت‌های فراوانی در آب، خاک حاصلخیز و اقلیم چهارفصل دارد و می‌تواند با توسعه زیرساخت‌های کشاورزی ،اقتصاد و درآمد مردم را متحول کند.

شهرستان باشت با توجه به آب و هوای مناسب و شرایط اقلیمی خاص یکی از بهترین نقاط  کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد و برخی از استان های همجوار برای کشت انواع گیاهان دارویی است.

ظرفیت‌های شناخته‌شده و حتی ناشناخته این شهرستان در تولید گیاهان دارویی راه‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری پیش روی سرمایه‌گذاران قرار داده است. تنها کافی است که در این زمینه اطلاع‌رسانی‌ انجام و حمایت‌های دولتی هم چاشنی کار شود.

وجود ظرفیت های لازم و درآمد زایی پرورش گیاه دارویی به لیمو در شهرستان باشت باعث شده که افراد زیادی به سمت کاشت این گیاه معطرروی بیاورند و بتوانند علاوه بر در آمدزایی پرسود،برای جوانان منطقه که به دلیل نبود توسعه در این شهرستان بیکار هستند اشتغال زایی کنند.

سید وحید درویش پورجوان کار آفرین باشتی از جمله کسانی است که با ورود به حوزه کشت گیاه به لیمو علاوه بر کسب درآمد بالا برای 100 نفر از همشهریان خودشغل ایجاد کند.

مصاحبه با این کارآفرین توانمند باشتی را در ادامه می توانید بخوانید:

1-خودتان را معرفی کنید و بگویید چند سال است به این کار مشغول هستید؟
سید وحید درویش پور هستم استاد دانشگاه پیام نور باشت و علمی کاربردی گچساران،مدت ۳سال است به کشت گیاهان دارویی از جمله به لیمو استویا و آویشن مشغول هستم.
 
2-چه چیزی باعث شد کشت به لیمو را انتخاب کردید؟
در آمد و سود به لیمو خیلی بهتر و بیشتر از گندم و ذرت است به همین دلیل به کشت به لیمو مشغول شدم.
 
3-چند هکتار به لیمو و گیاهان دیگر کشت کرده اید؟
زمین زیر کشت ۵ هکتار است که۴ هکتار آن به لیمو و ۱هکتار آن استویا و آویشن است.
 
4-وضعیت خرید و فروش به لیمو در استان ،کشور و حتی خارج از کشور چگونه است آیا راضی هستید؟
برای فروش محصولات خودمان یک سایت به نام ایران به لیمو راه اندازی و ۶میلیون هزینه آن کرده ایم  و دو نفر مداوم درحال بازاریابی و خرید و فروش هستند و سایت را اداره می کنند،رتبه سایت ما در گوگل خط ۴است که با توانایی که داریم امید است به خط ۱گوگل برسیم.
همچنین به همه ی استان های کشور و حتی به خارج از کشور مثل انگستان محصولات خود را صادر می کنیم.
 
 
5-محصولات تولیدی شما برای صادرات در این زمینه چیست؟
این محصولات را به صورت برگ خشک شده،پودر شده و یا نهال این گیاهان(به لیمو،استویا،آویشن)صادر می کنیم.
 
6-آیا برای شروع کار از جایی تسهیلات و یا حمایت دریافت کرده اید؟
هیچ گونه وام اقتصادی یا وام های دیگر حتی یک ریال هم دریافت نکرده ام و از هیچ جایی هم حمایت نمی شوم.دوسال پیش بسیج سازندگی،فرماندار و امام جمعه گچساران برای بازدید آمدند و آقای خالویی مسئول بسیج سازندگی قول وام ۵۰میلیون تومانی را به ما داد،پیگیر وام شدم ، پرونده را تکمیل کردم و به بانک بردم که ضامن وامم را نپذیرفتند و مشکل ما را حل نکردند در نتیجه وام گرفتن من هم کنسل شد.
به ما وام که ندادند ولی من به کارگرانی که در اینجا کار می کنند وام هایی به مبلغ ۲میلیون تومان تا چند میلیون تومان داده ام و هیچ گونه مدارکی هم از آنها دریافت نکردم و گفتم اگه زنده بودیم بعدا برای ما کار کنید و حسابتان را تصویه کنید.
 
7-کم شدن منابع آبی در استان و حتی باشت برای شما مشکلی ایجاد نکرده؟
 
الحمدالله با دو تلمبه آبی که در اختیار داریم برای تامین آب هیچ گونه مشکلی تا کنون نداشتیم.
 
 
8-قیمت به لیمو در بازار چگونه تعیین می شود؟آیا جهادکشاورزی محصولات را از شما می خرد یا خودتان باید بازاریابی کنید؟
برای تعیین قیمت به لیمو ما تنها نیستیم که بخواهیم قیمت را مشخص کنیم،دربازار دوهفته فروش مداوم به لیمو داشتیم که قیمت هر کیلو را۱۰هزارتومان بالا بردند یعنی ۴۰هزارتومان شد.
اما کسی ازما حمایت نکرد و راهی نداشتیم پس مجبور شدیم طبق روال قبل هر کیلو برگ خشک را به قیمت ۳۰هزارتومان به صورت عمده به فروش برسانیم که در بازار به صورت خرده فروشی هر کیلو۶۰-۷۰تومان است.
 
9-از هر هکتار به لیمو چه مقدار برداشت می کنید؟
از هر هکتاربه لیمو در سال اول کشت ۴ تن برداشت می شود،درسال دوم ۶تن که با توانایی که داریم و فضای مناسب کشت می توانیم از هر هکتار۱۲تن برداشت داشته باشیم.
 
10-چند نفر از طریق کشت به لیمو در مزرعه شما مشغول به کار هستند؟
نزدیک به۱۰۰نفر در اینجا مشغول به کار هستند و برای آنها اشتغال زایی ایجاد شده است که از این تعداد افراد ۴نفر کارگر دائم هستند که هر نفر در ماه۱میلیون و ۳۰۰هزار تومان حقوق دریافت می کنند،بقیه افراد حقوق بین۶۰۰تا۸۰۰هزارتومان دریافت می کنند که ماهانه تقریبا۵۰-۶۰میلیون تومان حقوق به آنهاپرداخت می شود. این افراد ازهمه رنج سنی و همه قشر هستند،افراد بی سرپرست و جوان ها...
 
 
 11-روزانه چقدر در مزرعه خود کار می کنید؟
از اردیبهشت امسال به مدت۸ماه بصورت روزانه کار می کنیم و افراد در اینجا مشغول کار بودند.
 
12-برای کشت به لیمو چه مشکلاتی دارید و چه چیزاهایی لازم دارید؟
در هفته دولت شهریور ماه امسال استاندار به اینجا آمد ما فقط از وی خواستیم جاده را برای ما آسفالت کند ولی حتی این کار را هم نکردد!به او گفتم هیچ چیز نمی خواهم فقط این جاده را آسفالت کنید، استاندار به فرماندار باشت گفت که پیگیر شود و جاده را آسفالت کنند،چند بار هم با فرماندار تماس گرفتم و سراغ او رفتم ولی هیچ خبری از آسفالت شدن جاده نشد.از طریق جهاد کشاورزی هم پیگیر شدم و به آقای مرادی رئیس قبلی جهاد گفتم اصلا نخواستیم جاده را آسفالت کنید فقط چند گودال در جاده است آنها را پر کنید آقای مرادی با آقای دیلمی در اداره راه تماس گرفتند و گفتند که شن بیاورید و جاده را درست کنید ولی آقای دیلمی گفت ماشین های اداره بیمه ندارند و نمی توانم شن بیاورم و باز هم خبری از مسئولین نشد،البته همین جا تشکر فراوان دارم از آقای مرادی که تا وقتی در جهادکشاورزی بودند هرکاری از دستشان بر می آمد کوتاهی نکردند.
 
 
13آیا نماینده شهر گچساران جناب آقای تاجگردون از طرح شما بازدید کرده اند یا نه؟
خیر، حتی برای آقای تاجگردون هم چندین بار پیام فرستادم ولی او هم هیچ کاری برای ما انجام ندادحتی برای بازدید هم نیامد.از دکتر تاجگردون نخواستم کمک کند ولی حداقل می توانست به اینجا بیاید و ازمن که در این شهربرای 100نفر اشتغال زایی کرده ام یک تشکر خشک و خالی کند.
 
14-آیا برنامه ای برای توسعه کارتان دارید؟
درحال حاضر یک هکتار زمین خالی در اختیار دارم که می توان در آن گیاه خوب هم کشت کرد،گیاه فیسالیسم کیلویی ۳۰هزارتومان است که بازار فروش خوب و سود عالی دارد ولی باید هزینه کرد،هر نهال این گیاه ۷هزار تومان است که به صورت مثال اگر ۴۰هزار نهال در ۱هکتار کشت شود تقریبا۳۲۰میلیون تومان هزینه دارد که من چنین پولی را ندارم.
 ما در خانه اصلا از قند استفاده نمی کنیم چون پدرم هم بیماری دیابت دارد و فقط از گیاه استویاکه  300مرتبه از قند شیرین تر است استفاده می کنیم ،خشک شده این گیاه کیلویی۳۰هزارتومان است که یکی از مشتریان ما در بابل ۸عدد برگ خشک شده این گیاه را پودر می کند و به قیمت۶هزارتومان فروش می کند.
 
 
15-در زمینه فراهم کردن زیر ساخت ها و صنایع تبدیلی شرایط برای شما چگونه است؟
اگر جایی برای بسته بندی و خرده فروشی باشد چند برابر این پول هارا بدست می آوریم که می شود برای جوانان باشت و استان کهگیلویه و بویراحمد اشتغال زایی کرد،اگر مسئولین و خیرین عزیز حماییت کنند که وسایل بسته بندی و دستگاه آن را خریداری کنیم خییلی بیشتر از این سود ها در جیب جوانان ما می رود.

سخن پایانی:

از رئیس بیمارستان باشت دکتر رضایی و دکتر زهرا عسکری تقدیر و تشکر میکنم که دو بار به اینجا آمدند و قندخون،فشار خون همه افراد مزرعه ما را چک کردند.

گفتنی است درحال حاضر بخش کشاورزی و منابع طبیعی ایران به‌دلیل داشتن نقش حیاتی در تامین غذای مورد نیاز کشور و تحقق امنیت غذایی یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد کشور محسوب می‌شود اما حمایت بخش خصوصی و دولتی برای ایجاد صنایع فراوری و بسته بندی می تواند تولید، درآمدزایی و توسعه این بخش را شتاب دهد.

شهرستان باشت با مساحت 1055 کیلومتر مربع در قسمت جنوب شرقی استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

 
---
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
گزارش و عکس: سیده نرگس سجادی نیا

دیدگاه‌ها

کار آفرینی نقشی اساسی در توسعه ی فناوری و ایجاد توانمندی های تکنولوژیک کشورها داشته و یکی از بهترین پیامدهای اقتصادی آن اشتغال زایی در جوامع است که قادر است رشد اقتصادی کشورها را تسریع و آثار اجتماعی مناسبی را برای جوامع به ارمغان آورد. سرمایه یکی از مهم ترین پیش نیازهای تاسیس کسب و کار است. جناب آقای درویش پور از اینکه با هدف توسعه ی اشتغال زایی با برنامه ای راهبردی و سرمایه گذاری به عنوان روان سازنده ی فعالیت های کار آفرینی و موجب اشتغال زایی مفید و مطلوب به عنوان موثرترین عامل رشد کارآفرینی، اهتمام ورزیده اید.به پاس این همت خالصانه از شما سید عزیزتشکر وقدردانی دارم. امیداست، جهت ترویج و توسعه ی اشتغال زایی و تجلی کسب و کارهای نوین و نوآورانه چون گذشته سرآمد و پیشتاز باشید. ارادتمندشما سیدحسین مظاهری بیدک

نظرات کاربران