تازه های سایت

21. تير 1396 - 11:01
تحقق اقتصاد مقاومتی توسط کشاورز غیر بومی در باشت/هزینه های کشت برنج ۳برابر شده است+تصاویر
برنج از مهم‌ترین غلات و اقلام غذایی جهان است. نیمی از جمعیت جهان، به برنج به عنوان یک غذای اصلی وابسته هستند. هم‌اکنون «ده‌ها هزار نوع برنج» در جهان وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز،برنج از مهم‌ترین غلات و اقلام غذایی جهان است. نیمی از جمعیت جهان، به برنج به عنوان یک غذای اصلی وابسته هستند. هم‌اکنون «ده‌ها هزار نوع برنج» در جهان وجود دارد.

 

کشت برنج در ایران و در دوره سلسله هخامنشی در بخش های وسیعی از سرزمین های تحت سلطه خود که در آسیای مرکزی قرار داشت محصولات زراعی و باغی همچون برنج و میوه جات تولید می کردند. برنج از کشور هندوستان وارد ایران شده است و نام شلتوک از چلتوک هندی گرفته شده است.

 

مردم استان کهگیلویه و بویر احمد بیشتر به شغل کشاورزی مشغول هستند.شهرستان باشت یکی از قطب های مهم کشاورزی در استان است. هر ساله با شروع خرداد ماه و بعد از برداشت گندم ،کشاورزان شروع به آماده سازی زمین های کشاورزی برای کشت برنج می کنند.

 

برنج

 

از آنجایی که منابع آبی در کشور روز به روز درحال کاهش است ولی کشاورزان شهرستان باشت تصمیم خود را برای کشت برنج قطعی کرده و شروع به کشت کرده اند. برای اطلاع از وضعیت کشت برنج به سراغ یکی از کشاورزان رفته و با ایشان محاحبه ای ترتیب داده ایم که در زیر میخوانید:

 

اسدالله باقری متولد ۱۳۶۷ فردی غیر بومی و داری مدرک دیپلم در شهرستان باشت است که بیش از ۱۲سال مشغول به کار کشاورزی است.

 

باقری

 

این کار آفرین کازرونی یک سال است با اجاره کردن زمین های کشاورزی شهرستان باشت توانسته علاوه بر کسب سود برای خود برای بیش از ۳۰نفر دیگر در شهرستان بصورت فصلی ایجاد اشتغال کند.

 

 

باقری در مصاحبه با خبرنگار این پایگاه خبری عنوان کرد: کشاورزی شغل اجدادیمان است که بیش از ۱۲سال در این حرفه مشغول به فعالیت هستم.

 

سعید خالویی

باشت نیوز- در حال حاضر چند هکتار زمین برای کشت در اختیار دارید و چه چیزی کشت می کنید؟

در این فصل 10هکتار زمین کشاورزی اجاره کرده ام و به کشت برنج مشغول هستم.

 

باشت نیوز- چه نوع برنجی کشت کرده اید؟

درحال کشت دو نمونه برنج شمیم و فجر هستیم. بصورت مستقیم و غیر مستقیم .

 

باشت نیوز- چند نفر در کشت برنج مشغول به کار هستند؟

با اجاره ۱۰هکتار زمین کشاورزی تعداد۳۵نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار هستند.مدت ۱۵روز کاشت نشاء برنج انجام می گیرد که ۴نفر بصورت دائم مشغول به کار هستند.

برنج

 

باشت نیوز- شماهم با کمبود آب مواجه شده اید؟

کمبود آب در کشور یک مشکل بحرانی است،ولی خوشبختانه با سه تلمبه آبی که در اختیار داریم تا کنون این مسئله پیش نیامده و آب مورد نیاز برای کشت محیا است. به دلیل کمبود آب در کشور بیشتر کشاورزان دست از این شغل برداشته اند.

 

باشت نیوز- چرا شهرستان باشت را برای کشت برنج انتخاب کردید؟

به دلیل آب و هوای خوب و خاک حاصل خیر و مرغوب که در این شهرستان وجود دارد آن را برای کشت برنج انتخاب کردیم.

 

باشت نیوز- هزینه کاشت برنج برای ۱۰هکتار چه مقدار است؟

تا کنون قریب به 1میلیارد ریال برای این 10هکتار هزینه شده است و امید است در هر هکتار ۸تا۱۰ تن برداشت برنج را داشته باشیم.

 

برنج

باشت نیوز- هزینه های خرید  برنج و کاشت در سال های گذشته نسبت به سال جاری چگونه است؟

هزینه های امسال نسبت به ۲سال پیش بیش از سه برابر شده است که با این وضع بحرانی در کشور موجود است می طلبد که مسئولان دست دلالان را در این قضیه کوتاه کنند.به عنوان مثال کود شیمیایی برای برنج در دو سال پیش 30هزار تومان بوده که اکنون به 108هزار تومان افزایش پیدا کرده است.به دلیل هزینه هایی که گمرک بابت وارد کردن این کودها میگیرد باعث گران تر شدن کود در این سال ها شده است.

 

 

این کشاورز غیربومی در فصل قبل با کشت هندوانه در۷هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان باشت توانسته برای بیش از ۳۰نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کند. کشت مرغوب هندوانه که بدون مواد شیمایی بوده فصل پربرداشتی برای این کشاورز به همراه داشته است.در اواخر برداشت قیمت هندوانه افت کرده که این امر موجب زیان های زیادی به این کشاور شده است.

 

هندوانه

 

باقری در پایان اظهار کرد: موقعیت های شغلی بسیار زیادی وجود دارد و نیازمند مدیریت قوی در استان ها و شهرستان است.امیدوارم که بحران بیکاری در کشور ریشه کن شده تا شاهد آرامش روحی در جوانان کشور باشیم.

 

 

انتهای پیام/سجادی

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه‌ها

و ای بی اویی ! بره همو کازرون

نظرات کاربران