تازه های سایت

3. مرداد 1395 - 12:36
علت پرخاشگری و بی صبری ما چیست، راه های کنترل آن کدامند؟
در محیط اجتماعی، برخی ها پرخاشگری های بی مورد می کنند؛ علت پرخاشگری و بی صبری و بی بردباری در میان بعضی از ماها چیست؟

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با مردم شریف استان خراسان شمالی سوالاتی را پیرامون سبک زندگی اسلامی مطرح کردند یکی از این سوالات این بود که: در محیط اجتماعی، برخی ها پرخاشگری های بی مورد می کنند: علت پرخاشگری و بی صبری و بی بردباری در میان بعضی از ماها چیست؟

 

متاسفانه هر روز شاهد پرخاشگری های بعضی از افراد ،از راننده تاکسی تا نگهبان و آبدارچی اداره و کارمند و رئس اداره و مغازه دار،....در سطح جامعه هستیم.

 

پرخاشگری نوع عمل تهاجمی است که برای ضرر زدن و ترساندن و دور کردن کسی استفاده می شود و در واقع پرخاشگری مانع می شود که کلام طرف مقابل منعقد شود و حتی اگر منعقد شود پرخاشگری مانع می شود که کلام طرف مقابل فهمیده شود، پرخاشگری مانع می شود که درد و رنج دیگران احساس شود و قوه تعقل جای خودش را به غضب و خشم می دهد.

 

شاید برای همه ماها اتفاق افتاده باشد که دوتا ماشین به هم برخورد می کنند و راننده ها بدون تفکر و تعقل از ماشین پیاده می شوند و به سرو کله همدیگر می زنند و فرقی هم ندارد که کدام یکی مقصر باشد و همین پرخاشگری ها بارها منجر به قتل و یکی از دوطرف شده،بارها اتفاق افتاده که شخصی در حادثه تصادف جان سالم بدر برده ولی در دعوای بعد از تصادف کشته شده.

 

بی شک علت پرخاشگری در این افراد ممکن است ارثی و یا علل روانی باشد مثل اختلالات عقلی یا وجود فشارهای درونی باشد و یا ممکن است علت پرخاشگری عاطفی باشد مثل کمبود محبت و محروم بودن از محبت والدین و گاهی ممکن است علت پرخاشگری ناکامی و شکست و و ناکار آمدی افراد و مشکلات اقتصادی و فقر و تبعیض و از این چنیین مواردی باشد.

 

در مواقعی علت پرخاشگری ،خستگی ناشی از کار زیاد یا گوشه نشینی و کم حوصلگی وتنبلی است.

 

امام علی علیه السلام درباره ي فروخوردن خشم و عدم پرخاشگري فرموده اند:

ايّاکَ و الغضب،فأوله جنون و آخرهُ ندم:

از خشم پرهيز کن،چون اول آن ديوانگي و پايانش پشيماني است.

امام صادق علیه السلام فرمودند:

 ثَلَاثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ كَانَ سَيِّداً كَظْمُ الْغَيْظِ وَ الْعَفْوُ عَنِ الْمُسِي‏ءِ وَ الصِّلَةُ بِالنَّفْسِ وَ الْمَال‏

سه چیز است که در هـر که بـاشـد آقـا و سـرور است: خشـم فـرو خـوردن ،گذشت از بدکـردار، کمک و صله رحـم بـا جـان و مـال.(1)

 

پرخاش گری و خشم در مقابل صبر و بردباری است.و کسانی که برخشم خود غلبه کنند و زود عصبانی نشوند و پرخاشگری نکنند بی شک در زندگی آدم های موفق تری هستند و کمتر دچار پشیمانی می شوند.

1-تحف العقول ص 317

 

شیخ امین مرتضی پور وبلاگ شهدا

انتهای پیام/ک308

نظرات کاربران