تازه های سایت

16. دى 1399 - 15:04
ساعت مرگبار، سانچی فراموش نمی شود/کهگیلویه و بویراحمد داغدار ایوب قهرمان
مردم ایران هرگز روایت آب و آتش و جان دادن قهرمانان ملی این کشور را که در نفتکش سانچی با مرگ دست و پنجه نرم کردند و آسمانی شدند را فراموش نمی کنند.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز:کشتی نفتکش سانچی ایران روز ۱۶ دسامبر ۲۰۱۷ مطابق با ۲۵ آذر ۹۶ بندر عسلویه ایران را به همراه ۱۳۶ هزار تُن نفت خام و میعانات سبک نفتی با درجه اشتعال بسیار بالا به مقصد بندر دایسان کره جنوبی ترک کرد.

 

قرار بود این نفتکش در ۱۸ دی سال ۹۶ مجددا در بندر عسلویه پهلو بگیرد، اما روز ۱۶ همان ماه و در ۳۰۰ کیلومتری بندر شانگهای در سواحل شرقی چین با یک کشتی فله بر چینی حامل ۶۴ هزار تن گندم در سواحل شانگ‌های با سانچی برخورد کرد که در این حادثه، ۳۰ تبعه ایرانی و دو بنگلادشی این نفتکش جان خود را از دست دادند.

 

 

پس از این واقعه کشتی چینی بدون آسیب کلی و در حالیکه خدمه آن سالم ماندند از منطقه خارج شد، ولی نفتکش سانچی با 30 تبعه ایرانی و دو بنگلادشی دچار حریق و انفجارهای سنگین شد که کار امداد رسانی در منطقه را با مشکل مواجه و در برخی مواقع ناممکن کرد.

 

این درحالی بود که در نخستین ساعات روز حادثه، رسانه های چین خبری مبنی بر برخورد نفتکش «سانچی» با یک فله‌بر چینی منتشر کرد که به سرعت در ایران بازنشر شد، در این خبر آمده بود: "در اثر برخورد یک فله‌بر چینی با نفتکش ایرانی، 21 سرنشین این فله‌بر چینی نجات پیدا کردند و از سرنوشت 32 خدمه نفتکش تحت مدیریت ایران خبری نیست".پس از آن، وزارت حمل و نقل چین بیانیه‌ای منتشر کرد که حاکی از این بود نفتکش ایرانی به سرعت آتش گرفته است که محموله این نفتکش حدود یک میلیون بشکه میعانات گازی بود که شرکت ملی نفت ایران به روش فوب (FOB) آن را فروخته بود.

 

عملیات مهار حریق نفتکش سانچی نیز در این روز در دستور کار قرار گرفت و چهار کشتی امدادرسانی و سه قایق پاک‌سازی از چین و یک کشتی و یک بالگرد نیز از کره جنوبی در محل حادثه برای اطفای حریق حضور یافتند،تداوم آتش و زمزمه‌هایی مبنی بر کم کاری چینی‌ها و توقف عملیات در شب از سوی آنان سبب شد رئیس جمهوری رسما ورود کند و وزارت نفت، امورخارجه و راه و شهرسازی را پیگیر وضع مفقودان این تصادم در آب‌های چین کند،حسن روحانی نیز تاکید کرد: "ابعاد مختلف حادثه و به‌ویژه سرنوشت کارکنان کشتی و خانواده‌های این عزیزان" پیگیری شود.

 

 

با دستور و تاکید رییس جمهوری علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان مسئول ویژه(چهارروز بعد از حادثه) رسیدگی به این واقعه تعیین شد و گروه های کارشناسی و امدادی از جمله تکاوران ارتش به منطقه اعزام شدند تا با هماهنگی مقامات و مسئولان چینی و همکاری برخی کشورهای دیگر کارهای مربوط انجام گیرد.

 

در ادامه نیز جلسات کمیته اضطرار حادثه سانچی با انتخاب علی ربیعی ادامه می یابد، همچنین نشست‌هایی با سفیران چین و ژاپن برگزار و قرار شد عملیات مهار آتش از سوی چینی‌ها سرعت گیردکه برطبق گفته ربیعی عملیات سرعت هم گرفت؛وی دراین خصوص گفته بود: "تمهیداتی در این کشتی‌ها پیش‌بینی می‌شود تا افراد بتوانند خود را نجات دهند. کارشناسان بر اساس شواهد می‌گویند امیدوار باشیم".

 

ربیعی همچنین اعلام کرده بود:"جریان باد، نفتکش غرق در آتش را آرام آرام به سمت مرزهای آبی ژاپن می‌برد که امیدواریم با خروج کشتی از آب‌های چین، این کشور همچنان به عملیات ادامه دهد و ناهماهنگی در تعاملات بین‌المللی در مهار آتش تاثیری نداشته باشد".

 

در همین حال برخی از خبرگزاری ها داخلی خبری به نقل از امیر سرتیپ دوم شاهین تقی‌خانی، سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی منتشر کردند که در آن آمده بود: "یک تیم عملیات ویژه نیروی دریایی ارتش، شامل تکاوران کلاه‌سبز در محل حضور دارند و اگر چین بالگرد در اختیار آنان بگذارد، با انجام "راپل" برای نجات ملوانان وارد خواهند شد".

 

هرچند در هفتمین روز این اتفاق از اتاق فرماندهی شانگهای خبر رسید که گروه تجسس نجات این کشور موفق شد وارد سانچی شود و در پل فرماندهی که بالاترین نقطه کشتی است افزون بر یافتن 2 پیکر، جعبه سیاه را پیدا کند. این جعبه سیاه باید طبق قوانین بین‌المللی به کشوری که کشتی در آن ثبت شده، یعنی پاناما، تحویل داده ‌شود. تیم چهار نفره تجسس و نجات به دلیل زیاد بودن گازهای سمی به سرعت از کشتی خارج شدند.همچنین تکاوران نیروی دریایی ارتش ایران صبح همین روز با قایق تندرو راهی آب‌های ژاپن شدند تا خدمه این نفتکش را نجات دهند، آنها 15 ساعت راه پیش‌رو داشتند.

 

صبح روز بعد تکاوران نیروی دریایی ارتش به محل استقرار  نفتکش سانچی در اوکیناوای ژاپن رسیدند، اما آتش چنان زبانه کشیده بود که امکان نزدیک شدن به آن وجود نداشت و درجه حرارت کشتی سانچی بر اساس داده‌های اتاق کنترل عملیات شانگهای 350 درجه گزارش شد.

 

اما اقدام های فوریتی و ضربتی برای خاموش کردن شعله ها و تعیین وضعیت خدمه نفتکش ایرانی به دلیل گستردگی دامنه انفجارها و همچنین دمای بسیار زیاد حاصل از آتش سوزی بی ثمر ماند، زیرا نزدیک شدن به کشتی سانچی و حضور طولانی مدت در آن برای بررسی وضعیت میدانی ناممکن شده بود.

 

در نهایت روز (24 دی) رسانه ها اعلام کردند که نفتکش سانچی عملا در حال غرق شدن است و اسامی خدمه کشتی نیز به عنوان جان باختگان اعلام شد،بررسی های کارشناسی در این زمینه با هدف تعیین بروز علل واقعه در دست اقدام است و وزیر کار به عنوان رییس کمیته ویژه رسیدگی به وضعیت نفتکش حادثه دیده در چین حضور دارد.

 

سازمان بنادر و دریانوردی غرق شدن نفتکش ایرانی را تایید کرد و در پیامی جان باختن ۳۲ نفر از کارکنان و خدمه کشتی را به ایرانیان تسلیت گفت.هرچند محمد راستاد، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی هم نزدیک ظهر اعلام کرد که سانچی از حالت شناور بودن خود خارج شده و در حال غرق‌ شدن است و امیدی به پیدا کردن مفقودان نیست.نزدیک ظهرکه می شود دیگر امیدها از بین رفت. «فوت 29 خدمه نفتکش را تایید می کنم»این را راستاد گفت و تمام.

 

در این حادثه ایوب مظفری آبدگاه، مهماندار نفتکش ایرانی سانچی که از فرزندان شهرستان باشت کهگیلویه و بویراحمد بود به همراه سایر خدمه این کشتی آسمانی شدند،ایوب مظفری آبدهگاه 25 ساله، اهل روستای برمامیون خان احمد شهرستان باشت بود.

نظرات کاربران