تازه های سایت

5. بهمن 1400 - 11:36
روستایی در باشت که از جنایت رژیم شاه در امان نبود/امامزاده ای که پناه گاه مردم بی دفاع شد
یکی از الطاف امامزاده سید فخرالدین احمد (ع) در حق مردم بی دفاع روستای عنا در شهر باشت حنثی کردن بمبی است که توسط رژیم طاغوت بر سادات این منطقه ریخته شد اما به برکت وجود این امامزاده منفجر نشده و پس از گذشت سال‌ها از دل کوه بیرون کشیده و خنثی شد.

به گزارش پایگاه خبری باشت  نیوز:بقعه امامزاده سید فخرالدین احمد(ع) واقع در ضلع شرقی روستای عنا از توابع شهرستان باشت در میان کوهی معتدل و مرطوب در فاصله 10 کیلومتری شمال شرقی شهر باشت قرار گرفته است.

 

از الطاف  امامزاده سید فخرالدین احمد (ع)  در حق مردم بی دفاع  روستای عنا در شهر باشت  حنثی  کردن بمبی است که توسط رژیم طاغوت بر سادات این منطقه ریخته شد اما به برکت وجود این امامزاده منفجر نشده و پس از گذشت سال‌ها از دل کوه بیرون کشیده و خنثی شد.

بنای اولیه بارگاه امامزاده سید فخرالدین احمدعلیه السلام به اعتباری از آثار مربوط به قرن دهم هجری قمری است که از روزگاران پیش بر اساس باور و اعتقاد مردم به کرامات این امامزاده عظیم‌الاشأن مورد توجه مردم این خطه قرار گرفته است.

ریش سفیدان و بزرگان روستای عنا می گویند :در سال 42که عشایر کهگیلویه و بویراحمد مبارزاتی را علیه رژیم طاغوت آغاز کرده بودند،در این روستا مبارزانی نیز وجود داشت که به مبارزه علیه ظلم رژیم پهلوی به پا خواسته بودند ،و برای یک مبارزه در منطقه باشت و اطراف آماده می شدند و با توجه به تجمع اکثر مبارزان عشایر استان در روستای عنا ماموران رژیم پهلوی از این موضوع خبر دار می شوند که همین امر موجب می شود تا صبحگاهی در سال 42 این روستا توسط دو هواپیما بمباران شود.

آنهای می گویند:چندین بمب و راکت بر سر این روستا فرود آمد که مردم برای نجات جان خود به امامزاده سید فخرالدین احمد(ع) پناه برده بودند و عده ای هم در کوههای اطراف روستا پناه گرفته بودند که به لطف این امامزاده بزرگوار همه مردم و اهالی روستا در کمال سلامت این خیانت و خباثت رژیم پهلوی را پشت سر گذاشتند.

 

امروزه بعد از گذشت نزدیک به 60 سال از این واقعه یکی از بمب هایی که بر سر این روستا فرود آماده است به همت مردم این روستا و پایگاه بسیج روستای بهره عنا از دل کوه بیرون آورده شد و در حیاط امامزاده سید فخرالدین نصب شده است تادر دید زائران و گردشگران این روستای کهن قرار گیرد.

 

منطقه عنا با برخورداری از ظرفیت‌های طبیعی، آثار باستانی معروف و وجود دو امامزاده سید فخرالدین احمد(ع) و زاد احمدعلیه السلام به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری شهرستان باشت محسوب می‌شوند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران