تازه های سایت

11. بهمن 1400 - 8:43
باشت درگذر تاریخ
شهرستان باشت یکی از شهرستان های گرمسیری استان کهگیلویه و بویراحمد است که با معرفی بزرگانی در تمام زمینه ها و در ادوار مختلف این شهرستان را به یکی از شهرستانهای صاحب نام در استان و در جنوب کشور معرفی می کند.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز: شهرستان باشت یکی از شهرستان های گرمسیری استان کهگیلویه و بویراحمد است که با معرفی بزرگانی  در تمام زمینه ها  و در ادوار مختلف این شهرستان را به یکی از شهرستانهای صاحب نام در استان و در جنوب کشور معرفی می کند.

 شهرستان باشت یکی ازشهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد است. این شهرستان از دو بخش مرکزی و بوستان تشکیل یافته و مرکز آن شهر باشت است.وجمعیت این شهر در سال ۱۳۹۰، برابر با ۲۰٬۶۹۹ نفر بوده‌است.

باشت از شهرهای تاریخی و باستانی ایران بوده که پیشینه آن به دوره هخامنشی می‌رسد. قلعه تاریخی بانو گشنسب از شاهزادگان یکی از پادشاهان هخامنش که وصف آن در شاهنامه آمده‌است روی کوهی کم ارتفاع به نام دو گوشی مشرف بر این شهر واقع است. در سفرنامه ناصر خسرو از این شهر به اسم بست یا بشت یاد شده‌است.

البته در مورد اینکه ساکنان اولیه باشت چه کسانی بودند تردیدهایی وجود دارد. در دوره اخیر باشت دارای اولین مرکز اداری در آن ناحیه بوده‌است. قبل از تشکیل استان کهگلویه و بویر احمد باشت دارای مرکزیت اداری و انتظامی بوده‌است. 

بخشداری باشت در سال ۱۳۰۴ یعنی قبل از انعقاد نطفه شهرستانهای استان: یاسوج مرکز استان، گچساران و دهدشت تشکیل شده‌است. این شهر برخلاف دیگر مناطق استان از آب و هوای معتدل و کشاورزی و باغداری و دامداری برخوردار است. به نحوی که در دشت‌های آن برنج نیز به وفور کشت می‌شود.

با وجود اینکه 96 سال پیش دارای بخشداری بوده است ، هیچگونه توجهی در رژیم پهلوی از آن نمی شد و این  شهر فاقد امکانت اولیه بود، خبری از دانشگاه  و مدارس  و همچنین مراکز بهداشتی و خانه های بهداشت نبود، ویک متر جاده آسفالت در روستاهای آنها در زمان رژیم طاغوت دیده نمی شد.

در همان زمان افراد بزرگی بودند که میانه خوبی با رژیم پهلوی نداشته اند و به تبلیغ آموزه های دینی می پرداخته اند که می توان به چند نمونه از انها به طور مختصر و گذرا اشاره کرد.

از سال ۱۳۴۲ به بعد همزمان با شروع سیاستهای حکومت پهلوی و در زمان محمد رضا پهلوی  تلاشهای آن برای تغییر ساختار اجتماعی و فرهنگی منطقه در جهت وابستگی اقتصادی و فرهنگی جامعه به غرب، سادات منطقه کهگیلویه و بویراحمد نیز اقداماتی را در جهت خنثی کردن سیاست های دولتی داشتند.

پس از آنکه حضرت امام خمینی(ره) مبارزه خود را بر ضد حکومت پهلوی آغاز کرد، جهاد او که موجب تحرکات سیاسی و فکری در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها شد، به سیاسی شدن علمای دینی منطقه کهگیلویه و بویراحمد نیز انجامید. بدیهی است هنگامی که در سطح مراجع تقلید نسبت به اقدامات حکومت اعلام موضع بشود، علمای سایر مناطق نیز از آن مواضع پیروی خواهند کرد.

علمای این منطقه نیز با تبلیغ احکام دینی و تلاش در جهت حفظ شعائر و تحکیم عقاید دینی مردم و تاسیس مراکز دینی و فرهنگی از قبیل مساجد، حسینیه‌ها و مدارس دینی، به مبارزه‌ای فرهنگی با سیاستهای حکومت دست زدند.
 
 
آنان از معاشرت با مقامهای حکومت اجتناب‌ می‌کرده و به خواص و افراد مورد اعتماد خود، تعارض سیاستهای حکومت با مبانی دینی را گوشزد می‌کردند و با توجه به اعتمادی که مردم به علما داشتند دیدگاه آنان نسبت به حکومت، دهان به دهان در میان افراد جامعه منتشر می‌شد و بر آنان تاثیر می‌گذاشت.

اما امروزه بعد از 43 سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی شهر ستان باشت به یکی از شهرستانهای مهم و راهبردی استان در بخش کشاورزی و دامداری تبدیل شده است و به طوری که بزرگترین قطب تولید برنج در استان را دارد.

در اکثر روستاهای این شهرستان توجه وِیژه ای در بخش سلامت شده است واکثر روستا های این شهرستان به خانه بهداشت دسترسی دارند،روستاهای این شهرستان در دو بخش مرکزی و بوستان از خدمات و زیر ساخت های آب ،برق و گاز و.. برخوردار هستند که بعضی از این خدمات را حتی در زمان رژِیم شاه در مرکز شهرستان با وجود نزدیکی به شهرستان نفت خیز گچساران نداشته است.

انتهای پیام/

 

 

نظرات کاربران