تازه های سایت

18. بهمن 1400 - 13:17
در گفتگو با فرهنگی با سابقه و رزمنده دفاع مقدس باشتی مطرح شد:
ظلم خوانین و نوکران آنها بر مردم منطقه بیداد می کرد/دوران پهلوی دوران خفقان بود
محمد مرادپور از فرهنگیان با سابقه باشتی گفت:دوران پهلوی دوران خفقان بر مردم بود و ظلم و ستم در آن دوران بیداد می کرد.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز:محمد مرادپور از فرهنگیان باسابقه از رزمندگان دوران دفاع مقدس در گفت‌وگو با این پایگاه خبری گفت: شاه در قبل از انقلاب به عنوان ژاندارم منطقه بود و مردم در خفقان بودند و آزادی بیان اندیشه و سخن نبود. خوانین در استان‌ها و مناطق نماینده‌ای شاه بودند و به زور از مردم باج می گرفتند،حتی  سرما های این مردم را که مقداری کم زراعت و تعدادی دام  داشتند که  باید هر ساله عنوان منال و خراج می‌دادند و همه چیز تحت نظر شاه بود.

وی در ادامه افزود: قتل ها و غارت ها و خیانت ها توسط شاه و خوانین و اعیاد ایشان در منطقه صورت می‌گرفت، یاد دارم که پدرم برایم تعریف می‌کرد که خان  منطقه تعداد زیادی از رعیت های خود را فرستاده بود تا در  روستای ما خراج  و مالیات و منال، گندم و جو را بگیرند که عموی  داشتم  با رعیت ها دعوا کرد و به آنها منال نداد. مردم زیر سلطه شاه و خوانین در منطقه بودند و از خود چیزی نداشتند آنها در فقر و فلاکت زندگی می کردند.

 

این فرهنگی با سابقه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگار ما بیان کرد: زندگی مردم با نون و بلوط می‌گذشت،اگر کسی از دستور خان سرپیچی می کرد او را کتک می زدند. در زمان شاه مردم در نا آگاهی  به سر می بردند. زندگی مردم زیر یوغ پادشاهان و خوانین منطقه بود، آلات قمار و شراب خانه ها و کاباره ها در زمان شاه جوانان را به بیراهه و بی هدفی در جامعه کشانده بود.

 

مرادپور بیان کرد؛ بعد از این همه خفقان در سال ۵۷ انقلاب در دهه فجر و در ماه بهمن به پیروزی رسید، امام بزرگوار از تبعید بازگشت و مردم از زیر یوغ پادشاهان و خوانین رها و آزاد شدند، شاه فقط در فکر عیش نوش خودش بود. دهه فجر برج زرینی بود که در کشور اسلامی ایران اتفاق افتاد و مردم به نظام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آری دادند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خودگفت؛ بعد از رحلت امام رحمة الله علیه خبرگان رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای را برای رهبری انقلاب اسلامی انتخاب کردند، البته جنگ بعد از انقلاب شروع شد و بعد از جنگ  دوران سازندگی شروع شد، که الان ۴۰ سال از انقلاب اسلامی می گذرد و هر روز در خط انقلاب تنومند تر میشود.

 

رزمنده باشتی در دوران جنگ تحمیلی گفت: قبل از انقلاب و در زمان شاه شاید فقط ۱۰ دانشگاه در کشور داشتیم ولی بعد از پیروزی انقلاب  در تمام استان‌ها و شهرهای کشور دانشگاه است،  در قبل از انقلاب فقط یک مدرسه در باشت بود که در حال حاضر این تعداد به ۱۳۰ مدرسه درصد شهرستان رسیده است. در روستاها آب، برق، تلفن، گاز و امکانات و طرح‌های هادی دارند در صورتی که قبل از انقلاب این ها را نداشتیم.

 

مراد پور بیان داشت: قبل از انقلاب جوانان تحصیل کرده در این کشور به ۲ هزار نفر می رسید ولی الان تمام جوانان تحصیل کرده معلم،  دکتر و مهندس و دارای عنوان های جهانی هستند، در همین باشت شاید به اندازه انگشتان دست خودرو بود، رشد جمعیتی تقریبا سه برابر شده است در کشور ما یک انفجار جمعیتی شکل گرفت.
وی افزود: از نظر زیرساخت الکترونیک، هوافضا علم و فناوری در رتبه های اول آسیا و رتبه چهارم پنجم دنیا هستیم. نهادها و ادارات در شهرها و روستاها تشکیل شد کمیته امداد امام خمینی ره  به مردم فقیر و ندار کمک می کند و بازار کار و شغل و تلاش برای مردم درست شده است. اقتصاد ایران قبل از انقلاب یک اقتصاد عقب مانده ولی الان از نظر اقتصادی و مالی در دنیا می توانیم حرف بزنیم. قبل از انقلاب بی سوادی بیداد می کرد، اما الان بیش از ۸۵ درصد مردم باسواد هستند.

 

مرادپور در پایان گفت: قبل از انقلاب در صنعت نظامی کاملا وابسته بودیم و جایگاهی نداشتیم، اما امروز یکی از کشورهای ابرقدرت منطقه در علوم نظامی هستیم  از لحاظ صنعت در بخش پالایشگاه پتروشیمی، نفت و گاز هم یک کشور ابرقدرت به حساب می آییم در صورتی که قبل از انقلاب هیچ کدام از این موارد را نداشتیم.

انتهای  پیام/

نظرات کاربران