تازه های سایت

4. ارديبهشت 1401 - 14:06
مطالبه گری
شورای اسلامی شهر باشت عملکرد ۱۰ماهه خود را گزارش دهد
شورای اسلامی شهر باشت عملکرد ۱۰ماهه خود را برای شهروندان باشتی گزارش دهد.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز;مطابق قانون شهرداری و شوراها، شورا موظف است کلیه مصوبات خود را به اطلاع عموم برساند.

 اگر اصل و معیار را بر اساسنامه شوراها و شهرداری بگذاریم، شوراها در طول ماه حداقل دو بار و حداکثر چهار بار تشکیل جلسه می‌دهند و همچنین باید هر شش‌ماه یکبار گزارش مالی از سوی شهرداری به شورای شهر ارائه و اعضای شورای شهر نیز به عنوان منتخبان مردم آن را منتشر و در اختیار همگان قرار دهند.

شهرداری‌ها نیز باید براساس قانون هر شش‌ماه گزارش مالی و لیست پروژه‌ها به همراه نام پیمانکار و میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته را بر روی سایت شهرداری یا روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر کنند تا مردم از چگونگی هزینه کردها و سرمایه‌گذاری‌ها مطلع شوند.

اما با این حال شورای  ششم شهر باشت با گذشته حدود ۱۰ ماه  از عمر خود  تا کنون هیچ گزارش عملکردی از خود و شهرداری به مردم ارائه نکرده است و خود را در امور مربوط نیز پاسخگو نمی‌داند و تاکنون حتی یک نشست خبری با اصحاب رسانه در این خصوص نداشته و با گذشت زمان عملا ثابت شده که شورای این شهر  هیچ اعتقادی به خبرنگاران و شفاف‌سازی نسبت به عملکرد خود و شهرداری ندارد و تبدیل به شورای محرمانه‌ها شده است. و این موضوع کاملا آشکار است که اگر رسانه ای هم خبرهای آنها را پوشش میدهد در حد عکس بازدید از خیابان و در حد یک بیانیه تسلیت یا تبریک مناسبت ها است و در دعوت از رسانه ها فقط با  رسانه ای هستند که هیچ انتقادی از کار آنها تاکنون نکرده است.
 
اعضای شورای اسلامی در هر نقطه از کشور با رأی مردم به پارلمان محلی می‌رسند و در مقابل این آرا باید به مردم پاسخگو باشند، رسانه‌ها هم به عنوان پل ارتباطی میان مردم و مسؤولان مسئول انعکاس واقعیت‌ها هستند.
 
 سئوال اساسی این است که در شورای شهر چه خبر است؟ که تا این حد موضوعات عمومی که از حقوق اولیه شهروندان است، امنیتی تلقی شده و بدون دعوت از خبرنگاران به بررسی آن‌ها می‌پردازند.

این عدم پاسخگویی به افکار عمومی و عملکرد غیرشفاف شورای شهر، دلالت بر چه دارد که نمی‌خواهند مردم در جریان آن قرار گیرند.

 

تا کنون  شورای شهر باشت  نسبت به هیچ‌کدام از این موارد شفاف سازی نکرده و خود را مبرا از پاسخگویی می‌داند، لذا با این وجود انتظار می‌رود دستگاه‌های نظارتی به این موضوع ورود کنند چرا که دانستن حق مردم است.

یکی از ویژگی‌های اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی که ما را با دیگر نظام‌ها متمایز داشته توانایی پاسخگویی در قبال عملکرد خود است  و این رسانه‌ها هستند که به عنوان یکی از اجزای قدرتمند جامعه اسلامی و تاثیرگذار بر افکار عمومی نقش بسیار مهمی در واداشتن دستگاه‌ها به پاسخگویی  را بر عهده دارند و انتظار ما از شوراها و دیگر مسؤولان همکاری با اصحاب رسانه در جهت شفاف‌سازی عملکرد خود و روشن کردن افکار عمومی و آگاهسازی جامعه است.

نظرات کاربران