تازه های سایت

29. آبان 1399 - 11:25
صحنه‌سازی تاجگردون علیه قالیباف/ "فرماندهان آشوب" از روشن شدن تکلیف می‌گویند
مردم ایران در یک بزنگاه تاریخی قرار گرفته‌اند. و آن اینکه از بین مجلسی با کارکرد "سلفی حقارت" و مجلس و مانیفستی که اثباتا به دنبال معیشت و اقتصاد آنهاست؛ کدامیک را کارآمد می‌دانند؟!

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز:خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

"فرماندهان آشوب" از روشن شدن تکلیف می‌گویند

"علی صوفی"، از وزرای دولت اصلاحات و عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در بخشی از یک مصاحبه که اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد درباره انتخابات ۱۴۰۰ اظهار کرده است:

"زمزمه ها حاکی از این است که به هر حال انتخابات ۱۴۰۰ فرقی با انتخابات ۹۸ نخواهد داشت و تکلیف اصلاح‌طلبان با حاکمیت مشخص است و تکلیف حاکمیت با اصلاح‌طلبان نیز مشخص است، تلکیف اصلاح‌طلبان با مردم و بالعکس نیز مشخص است"!

او می‌افزاید: یک چنین شرایطی با توجه به فضای سردی که وجود دارد، قطعا می‌تواند برای کشور خطرناک باشد. یعنی اگر همه چیز را رها کنند به حساب اینکه حاکمیت اجازه نمی‌دهد و نمونه آن هم در سال ۹۸ بوده، بنابراین دیگر مسئولیتی بر دوش نیست و کشور را باید رها کرد و انتخابات ۱۴۰۰ را هم مردم رها کنند و هم اصلاح طلبان رها کنند، در نهایت مدیریت قوه مجریه به دست جریان تندروها می افتد. در گذشته علمکرد تندورها را دیدیم و الان هم در مجلس یازدهم طرح ها، عملکرد و نیت شان را می بینیم، هیچ ابایی هم ندارند و کاملا معتقد هستند که بر حق‌اند و دیگران باطل هستند، بنابراین اگر قرار است حقی حاکم باشد باید این ها حاکم باشند و اینها هستند که فقط می توانند مصلحت کشور را در نظر بگیرند.

اینکه رجال یک جریان سیاسی با طعنه بگویند تکلیف ما با حاکمیت و بالعکس مشخص است؛ مشابه سخنانی است که از حلقوم یک جریان آنارشیست مسلح بیرون می‌آید. وگرنه یک رجل سیاسی معقول و معتقد به فعالیت‌های دموکراتیک هرگز با یک لسان خصمانه علیه حکومت و امنیت کشورش سخن نمی‌گوید

در اینجا لازم به اشاره است که منظور صوفی از روشن بودن تکلیف؛ رفتار اصلاح‌طلبان در تحریم انتخابات مجلس یازدهم است.

رفتاری که طی آن، ستاد جریان چپ با اصرار بر معرفی کاندیداهای بد سابقه و مسئله‌دار اعلام کرد که یا شورای نگهبان باید این افراد را تأیید صلاحیت کند و یا ما حاضر به ارائه لیست انتخاباتی نیستیم!

و از آنجا که بدیهی بود شورای نگهبان به دلیل صیانت از قانون؛ هرگز حاضر به تأیید صلاحیت اشرار سیاسی نیست؛ ستاد جریان چپ با امضای شخص محمدرضا عارف در شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، دست به تحریم خاموش انتخابات زد و اعلام کرد که لیست انتخاباتی نمی‌دهد.

رفتاری که گویا قرار است برای انتخابات ۱۴۰۰ نیز از سوی چپ‌ها تکرار شود.

دقت شود هنگامی که یک طیف یا حزب سیاسی از پایان سیاست‌ورزی سخن می‌گوید، دست به تحریم ساز و کارهای دموکراتیک می‌زند و از این می‌گوید که "تکلیفمان مشخص شد"؛ این رفتار دقیقا و دقیقا به معنای شورش علیه دموکراسی و حاکمیت است.

و اکنون این خواص کشور هستند که باید در قبال یک جریان سیاسی خطرناک که سوابقی مثل فتنه ۸۸ را نیز در کارنامه دارد؛ روشنگری کنند و پیرامون عواقب سوء رفتارهای آن هشدار بدهند.

گفتنیست، این مبارزه‌طلبی امثال صوفی در مقابل نظام و رفتارهای بی‌پروای آنها به این دلیل است که چپ‌ها پروژه ۱۰ ساله خود مبنی بر طراحی "فتنه اقتصادی" علیه مردم و نظام اسلامی را موفق می‌بینند و هم‌اکنون نیز سرخوش از احتمال بالای وقوع فتنه اقتصادی؛ هر نوع رفتاری را رواداری می‌کنند تا شاید جرقه بر هیمه فتنه اقتصادی بیافتد. رفتارهایی از ریشخند ساختارهای نظام گرفته تا دعوت علنی مردم به خیابان و مشروع دانستن آشوب

مجلس یازدهم فقط به خودش ضربه می‌زند"!

مردم انتخاب می‌کنند؛ مجلس برای معیشت یا "سلفی حقارت"؟!

جواد امام، فعال چپ و از نزدیکان لیدر اصلاحات در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا مدعی ناکارآمدی مجلس یازدهم شده و اظهار کرده است: مجلس یازدهم در حالی شکل گرفت که محدودیت‌هایی برای سایر رقبا فراهم شد در حالی که اگر رقابت واقعی شکل می‌گرفت، ترکیب مجلس این نبود. الان هم به نظر می رسد این مجلس برنامه خاصی ندارد و اشخاصی که امروز در آن هستند غیر از ضرباتی که به خودشان زدند خروجی خاصی نداشتند!

او می‌افزاید: نمایندگان مجلس یازدهم اگر دوباره در معرض رای مردم قرار گیرند، شاید دوباره موفق به حضور در مجلس نشوند و رای نیاورند به دلیل اینکه مردم احساس می‌کنند این افراد نمی‌توانند آنها را نمایندگی کنند و موثر باشند.[۳]

 

*اولا آقای امام و دوستان ایشان که دستی بر آتش "تحریم انتخابات" دارند؛ مشخص نیست چطور به خود حق می‌دهند نمایندگان مجلس یازدهم را با انتخابات و رأی مردم تهدید کنند؟

آقای امام درست می‌گویند و شاید نمایندگان فعلی دوباره موفق به نمایندگی مردم نشوند! اما اکنون برای قضاوت درباره این رخداد احتمالی خیلی زود است و آقای امام و دوستانشان که از ترس شکست، دست به اقدام شریرانه "تحریم انتخابات مجلس یازدهم" زدند باید فعلا ۴ سال صبر کنند تا نتیجه نظر و رأی مردم در انتخابات مجلس دوازدهم دیده شود.

در ادامه نیز این مردم هستند که باید قضاوت کنند مجلسی وکیل‌الدوله با دستاورد "تصویب برجام در ۲۰ دقیقه و سلفی حقارت" کارآمد بود یا مجلسی که مشغول تذکر به کم‌کاری‌های دولت است، نمایندگانش گاهی در گرمای هوای سرکشی به مردم و کارگران بیهوش می‌شوند و طرح‌هایی برای ارزان شدن مسکن و تأمین ارزان مایحتاج اساسی را به تصویب رسانده است؟!

آقای امام و دوستان ایشان باید بدانند که حقیقت را نمی‌توان با ایستادن در مقابل آن پوشاند و مردم در صورت دقت و تأمل حتما بهتر از هرکسی تشخیص خواهند داد که خدمتگزار واقعی آنها کیست؟!

 

***

 

طرحی که نشان می‌دهد مجلس دنبال انتخابات نیست

صحنه‌سازی تاجگردون علیه قالیباف!

"غلامرضا تاجگردون"، فعال چپ، از حامیان رئیس‌جمهور روحانی و نماینده سابق مجلس در بخشی از یک مصاحبه با سایت خبری انصاف پیرامون مجلس یازدهم و "محمدباقر قالیباف" اظهار کرده است: قوه‌ی مقننه حداقل در چند ماه گذشته نشان داده است که یک‌سری اهداف مشخص دارد؛ یکی تاثیرگذاری آشکار بر انتخابات آتی ریاست‌جمهوری است. هدف آنها همچنین بولد کردن و بزرگ‌تر نشان دادن ضعف‌های نظام اجرایی و انداختن مشکلات اجرایی یا مشکلات بیرونیِ بیشتر بر دوش دولت است؛ به این صورت که مردم احساس کنند مقصر عمده‌ی مشکلات دولت است. وقتی که چنین هدفی گذاشته شده باشد در نتیجه طرح‌ها، لوایح یا قوانین و احکام نظارتی که می‌خواهند به تصویب برسانند، عملا جوری خواهد شد که هدف دولت را تامین نکند و هدف خودشان را تامین کند.

او با بیان اینکه قوه‌ی مقننه می‌خواهد رئیس‌جمهور آتی را تعیین کند، همچنین می‌گوید:

 "حرکت‌های رئیس قوه‌ی مقننه علی‌رغم قول‌هایی که به یارانش داده شده است به سمتی است که بتواند یکی از کاندیداهای اصلی ریاست‌جمهوری سال آتی باشد و به دیگر کاندیداها یا به کسان دیگری که مترصد او در این بازی هستند بگوید که من چنین هدف یا چنین جایگاهی را دارم. وقتی رئیس مجلس و حتی نواب‌رئیس آن که افراد موثر در مجلس‌اند، به‌خاطر حفظ قدرت و جایگاه‌شان، خودشان را در تراز ریاست‌جمهوری سال آتی ببینند، قاعدتا نباید انتظار داشت که این قوه متناسب با اهداف نظام اجرایی کشور گام بردارد."[۴] 

 

* در بحث اظهارات تاجگردون مبنی بر عزم نمایندگان برای بزرگنمایی از ضعف‌های دولت، بیان این نکته ضروریست که آقای تاجگردون بهتر از هرکسی می‌داند که مردم ایران، امروز به دلیل "تَکرار می‌کنم" امثال خاتمی! با یکی از ناکارآمدترین دولت‌های تاریخ خود مواجه‌اند که فی‌المثل نه تنها هیچ اعتقادی برای نظارت بر بازار ندارد بلکه برای حل مشکلات کشور نیز امیدوار به خارج از مرزها و مذاکره است.

در این شرایط اولا بروز بسیاری از مشکلات هرگز عجیب نیست و ثانیا کسانی مثل نمایندگان مجلس یا سایر مسئولان دستگاه‌های کشور نیز اگر بخواهند مشکلی را حل کنند یا پیرامون یک ایراد سخنی بگویند؛ قاعدتا با دولت تصادم می‌کنند زیرا عرصه اجرائیات و اختیارات تحت فرمان دولت در ایران به قدری زیاد است که تقریبا در هر جا ایرادی وجود داشته باشد؛ پای دولت نیز در میان است.

اکنون اگر مسئول یا نماینده‌ای قصد داشته باشد برای مردم کار کند؛ آیا باید به تخریب دولت و تقلا برای درشت‌نمایی از نقاط ضعف دولت متهم شود؟!

هرگز چنین نیست...

در بحث ادعای دوم تاجگردون مبنی بر عزم قالیباف برای ریاست‌جمهوری نیز باید گفت سیاست عرصه خوانش ضمیر افراد نیست.

اگر هم منظور تاجگردون و دوستان او مقولاتی مثل "مدیریت میدانی" و نظارت قالیباف در سفرهای استانی است که این مقوله از خصلت‌های شخص آقای قالیباف بوده و باید پذیرفت که مردم اساساً به همین سبب به آقای قالیباف رأی داده‌اند.

ضمن اینکه انتظار بود آقای تاجگردون بعنوان کسی که سال‌ها تجربه حضور در مجلس را داشته‌اند به این قضیه اشراف داشته باشند که به هر حال نگاه دولت به بیرون و مذاکره است و نگاه مدیریت جهادی مجلس به داخل!

و صد البته در حالت خوشبینانه هر دو به دنبال پیشرفت بهتر مردم هستند که چنین نگاه‌های متناقضی را برگزیده‌اند.

اما به هر حال این پارادوکس وجود دارد و اکنون که مجلس عقلاً و از روی مانیفستی که دارد؛ اهل دل بستن به مذاکره و التماس راه حل‌ها از خارج از کشور نیست؛ نباید حرکاتش را تخطئه کرد و یا آنها را در جهت کارهای پوپولیستی قضاوت کرد!

ضمن اینکه منطق قضیه هم اینست که مجلس در همین ماه‌های آغاز به کار خود تاکنون؛ طرح‌هایی مثل "اخذ مالیات از خانه‌های خالی" را به تصویب رسانده است که حتما آقای تاجگردون می‌پذیرند چنین طرح‌هایی صرفا از سر دلسوزی و خدمتگزاری برای مردم تصویب شده‌اند و گرنه کسی که در وهله اول بخواهد رأی بیاورد زیر بار مالیات ستاندن از عده کثیری از مردم و قشر متوسط نمی‌رود...

انتهای پیام/

نظرات کاربران